Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 juli 2009

Av Kvasthilda - 14 juli 2009 23:59


En minut i tolv. Nu ska jag krypa i säng o läsa lite Nora Roberts. Har tagit en bok i mammas hylla i stället för att gå upp på övervåningen o hämta en av mina pocket. Började läsa medan jag gjorde back-upperna av fotona o annat här. Lite trist att sitta o titta på en stapel som knappt rör sig. Hann dock inte läsa mer än ett o ett halvt kapitel.


Nu är klockan precis som boktiteln säger "På slaget tolv" o det är dags att krypa under täcket för att se vad Phoebe ska hitta på. Blir det nån dejt med Duncan? KLART det blir!!! O barn o giftermål o en massa annat. Men först ska de traggla sig igenom en massa  mordhistorier o hot. Eller nåt.


Av Kvasthilda - 14 juli 2009 23:29


Skulle fotografera mammas stjärnflockor idag och fick en annan filur på köpet.

Det finns en hiskelig massa skalbaggar i detta land och vad detta är för sort vet ingen (i det här hushållet). Vid en första blick ser det ut som ett större bi, men det är en skalbagge med randiga vingar. När "han" vänder rumpan till, ser det ut som ett par ögon längst bak på vingparen.

 



Av Kvasthilda - 14 juli 2009 21:09


...kyrka är en gammal domkyrka fick jag veta när jag besökte den häromdagen. Kanske därför den också blivit en av Sveriges högsta kyrkor? 86 meter tornspira. Det "svarta" torntaket är faktiskt kopparklätt, så det borde ju vara brunt. Man kan ana lite av den bruna färgen i vissa bilder, men kanske plåten är målad?

Den stora och ganska överdådiga altartavlan sitter mellan två pelare, så man kan gå bakom. Sån't existerar visst bara i domkyrkor. Alltid får man lära sig nåt nytt :-)

Vapengården, som hålls stängd med en grind för att fåglarna inte ska flyga in, hyser två kistor som förr, innehöll allt kyrksilver och pengar. De hade tre lås och nycklarna fanns hos kyrkoherden, en av kyrkvärdarna och en av sexmännen och alla tre nyckelinnehavarna måste vara närvarande för att öppna (skatt-)kistorna.

Kyrkan har två krucifix. Ett stort som hänger i taket och ett mindre (normalstort) som sitter framme vid den andra orgeln. Två sådana också, ja.


 

  




Av Kvasthilda - 14 juli 2009 19:18


WOW! Hör just på nyheterna att Dansbandsveckan i Malung är större än Peace & Love i Borlänge! Mer folk besöker Malung än som var i Blge för några veckor sen.

Hade varit lite kul att få komma dit nåt år o se spektaklet o kanske svinga sina lurviga :-)

O Larz-Kristerz har blivit årets dansband, även i Malung!


Av Kvasthilda - 14 juli 2009 17:56


.. eller så. Stackars mamma. Deras TV är heeeelt koko idag. Halva avsnittet har gått av dagens Glamour o mamma gråter nästan för att de inte får in bild o ljus o text i rutan. Boxer är SÅ bra. Not. Skjut den där jäkla Robert o fixa ett vettigt alternativ. Vaddå digital-TV.

Hörde just Ridge o Brooke pussas, så nån form av bild fick de in. I tre sekunder. Ungefär.


Så, ja Ann-Louise. Glamour lever o andas än.


Av Kvasthilda - 14 juli 2009 16:40


*låååång suuuck* Idag ska Syster Yster o Sambon på en utflykt. De åker till Leksand på Åkdon & Termos, en kul grej som händer i Leksand en tisdag i månaden, i Sveg en torsdag i månaden och Hudik tror jag det var nån annan dag. Nu är det dags i Leksand.

Syrran har velat åka på det länge.

Åkdon & Termos är en mobil utställning av gamla bilar o mopeder, motorcyklar o annat jox från gamla tider (eller halvnya för den delen) kombinerat med picknick. Syster Yster hade nog velat att jag skulle följa men jag ids inte. Blir lite trångt i bilen och idag är jag Kärringen mot Strömmen pga lite dispyter med min far. Ännu större anledning att fara härifrån då kanske.

Men som sagt.

Gunvald o jag.

Trulig och motsträvig.

Skrev motströvig.

Jo, röven vill inte heller sätta sig i syrrans raggarbil tillsammans med de som Sambon ska ha med sig.

"VILL INTE"

*Stampar i golvet igen*

*surläpp*


Har köpt en del DVD-skivor, så jag får bränna lite backuper på alla foton jag har i stället. Storpigans externa hårddisk fungerar just nu som backup och får så göra tills jag kommer hem till MIN stationära dator igen. Lapptopp i all ära, men jag litar inte på den.


Av Kvasthilda - 14 juli 2009 12:52


Önskar att jag fick se den också. Mor o far har haft påhälsning av just en gröngöling för ett par veckor sen. Enda hackspetten jag sett, eller snarare fått på bild är ju Större hackspetten. Hade varit kul att få se gröngölingen med! Jag är inte ornitolog på nåt sätt, eller lokofil, men gillar att få bilder på diverse roliga saker, lok eller fåglar. Hahahahhaaa! Åtminstone tycker jag det är kul. Lite allätare sådär.

Gröngölingen gillar myror och det finns det gott om här!


Av Kvasthilda - 14 juli 2009 12:25


Ha, tog ju inte många sekunder. Typ FYRA, som Uggla sa.... Mita, mina sovrumshyllor finns här!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards