Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

Måndagstema - Djup

Av Kvasthilda - 1 mars 2010 23:15


I veckans måndagstema ska vi försöka tolka djup på ett eller annat sätt. Skandinavien har inte sett så mycket snö på många år som i år så snödjupet hade ju varit en sak att visa upp. Jag kikade igenom mina arkiv och kom fram till nåt helt annat :-) Än en gång blir det jobbrelaterade bilder. De här togs under den treveckors praktikperiod jag hade på bangården förra våren. Gissa vad det här handlar om? Vad gör jag som har med djup att göra? Jo, malmen jag kör hämtas upp ur underjorden. Idag ligger brytningsnivån på en kilometers djup. Världens största malmkropp.


Första trion bilder visar ett av dieselloken, ett av fyra T46or i världen, varav alla tillhör LKAB/MTAB... (jaja grannen, du säger till om jag har fel....). De är specialgjorda för att gå in under jord. Tåget kör ner under jord och backar långsamt upp medan det lastas. Det handlar inte om många meters djup - NER i berget utan mer IN i berget. Tåget är cirka femhundra meter långt och det körs in med hela längden gånger två.... Sista vagn måste in och förbi den tapp som ska användas. Tåget lastas en vagn i taget tills hela tåget är lastat och klart. Man kommer inte så mycket längre in med tåg än vad de här går (just här).


  


Bilden nedan visar det nya bandet med silon. Malmen fraktas i tunneln, nerifrån "gruvan" och upp till silotoppen. Det går ett järnvägsspår genom silon och samma sak där. Tåget körs sakta igenom för att lastas, vagn för vagn.


Bandtunneln sett ovanifrån. En lång trappromenad föregick foto-graferingen här... *puh* Dryga 60 meter ovan jord. Under lastbandet passerar just ett malmtåg - på väg till upplaget för traktorlastning.


Bandtunneln sedd uppifrån - på insidan silon. Ett tjockt gummiband som fraktar malmen låååångt därnerifrån.


Andras tolkningar av djup

Mandagstema



 
 
Ingen bild

grannen

2 mars 2010 00:22

Jodå det stämmer. Men vafan gör du uppe så här sent?

 
Randi\\\'s Tanker

Randi\\\'s Tanker

2 mars 2010 08:03

Flott og kreativ tolkning av mandagstema! Helt forskjellig fra mange andre tolkninger.

Ønsker deg en fin uke!

http://sollerlover.blogspot.com

 
AnneKa

AnneKa

2 mars 2010 18:25

Det var en flott og interessant løsning på ukens tema.

http://annekablogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards