Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 mars 2010

Av Kvasthilda - 2 mars 2010 17:14


Favoriter i repris... TisdagsTema denna veckan handlar om skrämmande. Det finns mycket i denna världen som skrämmer mig, men jag är inte så lättskrämd. OK, gillar inte ormar sådär jättemycket och undviker dem nog om jag kan.... De här små varelserna är inte heller så himla roliga att ha att göra med, även om de inte är farliga. Mest de hastiga rörelserna som skräms. Tror jag. Repris ja, De här bilderna har varit med i ett o annat sammanhang i bloggen tidigare, men nu i ny skärning.

Är det inte så med en av de mest skrämmande sakerna av allt? Tevereklamen? Tvättar nu mer rent än nånsin? Samma innehåll men i ny förpackning, eller med något tillsatt, Konstigt att nåt blev rent tidigare....




TisdagsTema


Av Kvasthilda - 2 mars 2010 14:08


Ännu en "I huvet på en kvastis", men ändå inte :) Har varit på ännu ett besök hos vår kära folktandvård. Man går inte dit på hundra år så plötsligt blir det en hiskelig massa besök på en gång. Kostade inte en spänn idag. "garantijobb". Gjorde rent den hiskeliga kratern som visdomstanden lämnade efter sig och fick en tampong.... ehhh tamponad indränkt i penicillin nertryckt där. Ska sitta i två dygn. Shit. Ska jag irritera mig över den där lappen nu i TVÅ DYGN?? Känner att den är där. Jag tillhör en kategori människor som aldrig skulle palla med att ha en tungpierce. Skulle bli galen.

Det blåser idag. Friska vindar. Kalla vindar. Termometern visar inte mer än tio minusgrader men vinden gör att det är isandes svinkallt.

B-M på Previa har stökat med mina sovtider. Hon sa att kroppen ställer in sig på att vakna när det ljusnar, så för bästa sovrytm ska man ha svarta fönster i sov-rummet. Ja, nu vaknar jag när det ljusnar. Vare sig jag ska eller vill eller vare eller. BMs säkerligen sanna påstående togs fasta på av min mat-o-sovklocka. Det är bara det att jag har inte brytt mig om det själv tidigare utan sovit tills jag känt för att vakna. Just idag är det besvärligt då jag börjar jobba kvart i elva tio ikväll...... Måste få mig en stund på eftermiddagen då. Tupplurar är bra. Fyrtiofem minuter. Inte mer. Sover man längre går kroppen in i den djupa sömnen och blir bara extremtrött när man tvingas vakna igen. Är ju lätt när vi har ett par - tre timmar i björkis på nätterna. Man sover så länge man bara kan. Om man nu somnar. Om man hinner passa in sovtåget när det går. Alltså förstör man de fyrtiofem minuterna.

Sovtåget? Ja, det går tydligen varannan timme. Som malmtågen då ungefär. Bara synd när de krockar.

Å jag är hysteriskt kaffesugen. Har de där "några timmarna" passerat snart??? Matklockan tickar.

Halvtre. Jodå. Lite kaffe ska man nog kunna ta sig. Bedövningen börjar så smått släppa i läppen känner jag. Kan inte ens prata i telefonen med den där bedövningen! Fel öra! Besvärligt att lyssna med det andra. O att sätta lypsyl eller annan läppbalsam på läpparna är en upplevelse. Man måste göra som de blinda o ta ett finger för att se var läppen är någonstans. Som de gör när de fyller vatten i ett glas. Fingret känner av när det är fullt nog.

Nä, de här fingrarna behöver vila några minuter. KAFFE!


Av Kvasthilda - 2 mars 2010 09:00


Tema nr 122 Innanför väggarna

63/365


"Innanför väggarna".... Tja vad betyder det? Vad som helst. Tänkte dockskåp. Det är bara det att mitt dockskåp står isärplockat på vinden. Funderade på en massa andra saker men jag var i Stadshuset en dag i januari och tog ett par bilder där. Kiruna Stadshus har utsetts till Sveriges vackraste byggnad och det man oftast ser är nog utsidan av byggnaden. Den är minst lika vacker innanför väggarna.

Det är trä och betong, glastegel och marmor, antagligen en del porfyr och/eller magnetit. Tavlor och konst. Mycket vackert att titta på i flera våningar.

Stora delar av filmen Solstorm är inspelad här. Polishusets korridorer och trapphuset ner till fängelset. Innanför väggarna på "Kristallkyrkan". Det var en av lokalerna i Stadshuset, en av dörrarna på andra sidan härifrån sett.

  

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards