Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 20 mars 2010

Av Kvasthilda - 20 mars 2010 11:00


En drakfrukt, eller pithaya. Den är läckert rosa på utsidan och överraskande kritvit med svarta prickar till frön inuti. Den smakar väldigt lite, men är en kul grej att lägga till i en sallad av grönsaker eller frukt. Den påminner om kiwi i konsistensen och till viss del smak, men kiwin vinner lite smakmässigt. Visst är den läcker?



Mitt tema: Rosa lördag


Av Kvasthilda - 20 mars 2010 10:49


Kan säga så mycket just nu, att det handlat mycket om kärlek och geografi idag!


Lite bloggande kvar till runt-om-svamlet, men krysset är klart.


Av Kvasthilda - 20 mars 2010 09:58


Är fortfarande supertrött o har inte hunnit googla alla uppgifterna. Krysset klarades av allteftersom programmet fortgick, men detaljer runtomkring.... Jaja, det kommer.

Som jag sagt (senare, det här är sparat som utkast o publiceras tidigare...), bestod dagens kryss av en massa kärlek på olika platser runt vår värld. Flera melodier som ofta väljs att sjungas på bröllop.


Dagens kryss började med söte Alexander Rybak och hans sagokärlek, Fairytale. Många gillar inte den här låten men jag älskar den. Kan inte sitta still, stampar med i skuttandet :-)


Sen uppmanar Eldeman oss att räkna på fingrarna. Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti hundrade år. Ett o femton.


CajsaStina Åkerström sjunger den underbara Av längtan till dig vars text skrevs av vår riksspelman Åsa Jinder. Hon medverkar på skivan också med sin nyckelharpa. Min äldste bror spelar nyckelharpa, fascinerande instrument!


Efter det ska vi klä på oss något för vädret passande. Tja, här dröjer det innan regnet kommer men Fréderic Chopin skrev ett preludium om regndroppar så vi tar på oss regnkappan för att inte bli våta.


Nästa låt framförs av en man som kanske framkallar andra vattendroppar. Josh Groban sjunger rakt in i hjärtat med sin You raise me up. Ljuvligt.


Sen far vi ut o reser. Vi ska till Neapel. Eller inte. Nä, vi stannar i Sumpan. Se Sundbyberg och sedan dö. Ulf Peder Olrog skrev den en gång i tiden och sjunger om vårdagar i London och Paris, Monte Carlo och Neapel, men han stannar kvar i Stockholmstrakten. "Möt våren i Södertälje". Nä, tänker jag inte. Solen skiner här och lovar en framtid av dagsmeja så småningom.... Så gott som nåt :-)


Dagsmeja o vår leder så småningom till sommar och sol. Robban sjunger att han aldrig vill "att sommar'n ska ta slut". Robert Karl-Oskar Broberg. Robban Broberg. Zero. Många namn har han haft genom åren. Idag vill vi ha efternamnet.


Efter nyhetspausen kommer en av mina gamla favoritlåtar. Grymlings sköna Mitt bästa för dig. En av killarna i bandet var Pugh Rogefeldt och han sjöng förstås här och skrev låten nån gång i slutet av 80-talet. 1990 låg den sina tio (antar jag) veckor på Svensktoppen. Långtidsrekord sägs det, men det var definitivt inga fem år, då i början av nittiotalet...


Åsså far vi ut o reser igen. Till Kreta. Det var väl där hon höll till, Sköna Hélena som Paris blev så förälskad i. Eller var det dit hon bortfördes? Kan inte riktigt min grekiska mytologi.... Paris Entrésång till Offenbach operett heter Uti en skog på berget Ida. För krysset vill vi veta vad innevånarna på Kreta kallas. Kretensare alltså. Såg ni Troja häromdagen? Han gör en snygg Paris, han Orlando.... Mycket geografi bliii're... ;)


Mer geografi.... Fast nu i formen av ett efternamn som sägs vara taget efter staden. Mer kärlek. Annie's song skrevs och framfördes på sjuttiotalet av John Denver. Underbar.


Veckans Beatlesbidrag och mer vårkänslor. Here comes the sun.

Little darling, it's been a long cold lonely winter
Little darling, it feels like years since it's been here
Here comes the sun, here comes the sun
and I say it's all right


Nästa uppgift handlar om en filmfigur. Bryan Adams sjunger (Everything I do,) I do it for you som är ledmotivet ur filmen om killen i trikåer, Robin Hood (Prince of Thieves). I den här filmen var det Kevin Costner som spelade engelska skogarnas hjälte. Tja, engelsmän spelar amerikanska vampyrer, så en amerikan kan väl göra en engelsk folkhjälte på film också :-)


Sista uppgiften har en typisk Eldemanledtråd. Vi hör en melodi om en dag. Gå två dagar framåt.... "Ja så får man göra när det inte finns låtar om alla dagar i veckan". Povel Ramels Gräsänklingsblues ramlar ut i etern och det är mååååååånda' morrroooon.... Alltså onsdag.


That's All Folks - o

Mer kärlek åt folket!


Av Kvasthilda - 20 mars 2010 09:55


o det är bara förnamnet!

Gubben vaknade på osedvanligt dåligt humör och lyckades väcka mig o jag kan inte somna om. Har sovit sådärpass TVÅOENHALV timme. Tänkte försöka lösa krysset o krypa tillbaks till sängs.

Min älskade Hus-Band tog Svägerskan o Kusse2 med sig till Katterjåkk. "Så får du vara ifred ett tag".

Skönt. Slipper ha dåligt samvete för den lika överjävligt röriga lägenheten nå'n timme till....

De far dit o käkar lite lunch o passar på att turista lite. God lunch!

Får se när jag orkar kryssblogga. Så måningom.


Av Kvasthilda - 20 mars 2010 09:00


Tema nr 140 Kniv

83/365


Min svåger är lite av en konstnär. Han må ha levt större delen av sitt arbetsliv som lokförare men är utbildad möbelsnickare och har bland annat gjort en uppsättning matsalsstolar i björk. Mycket fina. Undrar om han fortfarande har dem undanstuvade i en garderob? Dessutom karvar han kåsor ur träklumpar (björkvril) och tillverkar knivar. Min svägerska har försökt få honom att göra en kniv åt henne i en herrans massa år. Jag fick min kniv när jag fyllde.... hmmm.... trettio? Har även en låg kaffekåsa han gjort. Men här gällde det kniven. Bladen köper han färdiga men skaft och slida gör han själv. Den här kniven har karvat en och annan torkad souvasbit genom åren. Gott!




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 20 mars 2010 08:56

Krysset blir f6rsenat den här veckan. Får se när jag hinner.


Redgierat: Ser inget utan glasögon när jag är övertrött.... Stavar som en kratta.

Av Kvasthilda - 20 mars 2010 03:13


Hemma. Trött. Är ändå en timme tidig idag.

 

Hey, Grannen, jobbar du? Fixa den där slangkopplingen/upphängningen på 1246 är du snäll. Nån har bänglat med den så det trillar loss snart o då kommer grannarna i väst hänga upp slangen i ett snöre igen....


OK. Krypa till sängs o få lite skönhetssömn innan krysset "i morgon".


Morrn!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards