Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 21 mars 2010

Fototriss 87 - I bakgrunden

Av Kvasthilda - 21 mars 2010 10:48


Även om jag sovit länge idag blir jag förvånad hur många som hunnit lägga upp bilder i veckans triss. Ni är snabba :-)

Jag vandrade än en gång in i arkiven för att hitta min triss. Lite blandat :-)



Min första bild fotade jag med bakgrunden i åtanke. Tog en radda foton på vagnarna när de sakta rullade förbi för att få med LKAB-skrapan mellan ett par av dem. Fast det här är egentligen EN vagn :-) Hur då? Jo de sitter "kortkopplade" två och två, de här nya vagnarna. Blir det exempelvis hjulskada på en av vagnarna måste båda växlas ur. De kommer alltid i par om två, spegelvända mot varann.

LKAB är huvudbolaget bakom MTAB, de vi kör malmen åt (MalmTrafik AB). Skrapan och LKAB, finns alltid där i bakgrunden. Inget LKAB, knappt nåt Kiruna.



Min andra bild tillkom en tidig morgon sen jag anlände till Björkliden. Än en gång fotade jag en lång serie bilder då solen började krypa fram bakom Tjounatjåkkas sluttningar i Lapporten. Ni ser hur solen kastar sitt ljus över dalgången framför Lapporten, ner mot Abisko och över Nouljas sluttningar till höger. Här har solen precis dykt upp bakom kanten för att visa sitt vackra jag en stund, innan den åter försvinner bakom nästa bergskam. Lapporten är ju en av landets mest fotograferade dalgångar och finns ofta i bakgrunden i allt som gäller Abisko.



Åsså över till något heeeeelt annat. Kirunafestivalen i somras. Bullet var inte sådär jättelätta att fotografera med mycket folk framför scenen och med en annan som är lite kort i rocken o har (hmmm hade) en kamera utan baksidesdisplay. Att chansa att fota blir lite fööör chansartat så jag måste lita till tittögat. Inte kul. O man ser inte alltid vad som finns i bakgrunden heller när man koncentrerar sig på att kunna se nåt alls i den lilla gluggen. Ser ni vad jag fångade i bakgrunden här? 

Jag hann inte in till stan för deras uppträdande, men här ser det ut som om en i trion står o sjunger med. Eller skriker (sångaren i Bullet är en reinkarnation av sångaren i AC/DC). Jo, det är en av killarna i EMD, där i bakgrunden. Den tredje. Danny alltså. De andra två (Erik o Mattias) var på kaféet en trappa upp och tog sig en öl och blev fotograferade av och med alla tjejer över arton som tagit sig till festivalen och Café Rosts VIP-lounge. (jag har bättre bilder på Bullet, men då syns knappt Danny...)



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Fler trissar här 


 
 
Pialotta

Pialotta

21 mars 2010 12:00

Här ännu en trevlig triss med både foto och ord:) En eloge till det.. Gillar ju din trea, häftig bíld, men din tvåa på himlen i bakgrunden får en stor GULDSTJÄRNA:)

http://caffepaus.blogg.se

 
Hasse A    Norge

Hasse A Norge

21 mars 2010 12:36

Morrn.

Dum ?. Är det boggivagnar ? Är det små spår-radier
är det därför man har den typen av vagnar?
Ha de bra.

Hasse A.

PS. Det gjorde inte ont att se Lapporten...

http://08-i-exil.blogspot.com

 
whatthefuckdotcom

whatthefuckdotcom

21 mars 2010 15:16

ettan blir min favorit, snygg! :)

Jag har en fototävling på min blogg den här veckan, var gärna med du också :)

http://wtfdcom.blogspot.com

 
Erik "Semlan"

Erik "Semlan"

21 mars 2010 15:57

Gillar att de skriver kring dina bilder. Jag gör så själv ibland (fast idag [hmm, i natt] blev det kort). Gillar första fotot, chefernas hus och så det saken gäller i förgrunden, perfekt. Men det är foto två som får mig att smälta. Vilka miljöer du får åka förbi under dina arbetspass! Lite avis. Jag menar, lokförare har även jag som väl alla killar drömt om att bli som barn... Ha en skön söndag.

http://erik56.blogg.se/2010/march/87-i-bakgrunden.

 
AnnCathrine

AnnCathrine

21 mars 2010 16:24

Härlig triss och kul med infon till!
Mittenbilden är ju en pärla!! :-)

http://www.glitterboden.blogg.se

 
cat

cat

21 mars 2010 18:59

Fina och varierade bilder. Eftersom jag älskar naturen så blir den vackra mittenbilden min favorit :)

http://1bildibland.blogspot.com

 
anki

anki

21 mars 2010 19:22

härlig triss du bjuder på, den sista, den är det ös i,, snyggt fotat på alla tre :-)

ha en skön kväll

http://engstromsfoto.se

 
foto CHIP

foto CHIP

21 mars 2010 21:19

Jag gillar verkligen din triss! Alla bilderna är riktigt bra - ja superbra :)

http://foto.rudenius.se

 
The one and only Nettan

The one and only Nettan

21 mars 2010 23:32

Vilken härlig triss. Mittenbilden är helt otroligt vacker och den gav mig rysningar.

http://www.fotonettan.blogspot.com

 
Ingen bild

Kvasthilda

22 mars 2010 01:04

Hasse,

hittade det här i en sökning om våra vagnar:

"Littera F050 (Fammoorr) för två 4-axliga vagnar sammankopplade med en dragstång, centralkoppel i resp. ytterände och styrutrustning för bromsen endast på en vagn (”master” resp. ”slavvagn”).
Vagnarna avses att framföras som F050 på Malmbanan/Ofotbanen."

Mer här (ny länk men med samma info, då den gamla klipptes av):
http://www.malmbanan.se/rek/kirwa.html

De gamla vagnstyperna är separata allihop.

Varför de är kortkopplade? Får du fråga nån annan om :-)

Boggietypen gör att de rullar lättare.

Vad gäller spåren o annat.... Vi har samma spår som i resten av landet, fast vår profil är lite högre för att tåla de höga lastvikterna. Det är enda skillnaden.

 
Jah Hollis

Jah Hollis

22 mars 2010 20:43

Jo, motivet på mittbilden är välkänt, men alltid lika fint.
Fast sångaren i bandet du fotat verkar något rundare än Brian Johnson i AC/DC. :-)

http://jahhollis.blogspot.com

 
Lena

Lena

22 mars 2010 20:43

Fina bilder och bra kommenterat till, men mittbilden måste jag kolla på igen...oj så fint.. ;)

http://lenasfotoram.blogspot.com

 
Ingen bild

Kvasthilda

22 mars 2010 20:46

Hahahahahaa! Ja, Jah, jag (jisses vilken upprepning det blev ;) ) menade mest röstmässigt.

 
Louise

Louise

27 mars 2010 11:45

Härlig tolkning på sista bilen

Kram Louise

http://www.louisealexandersson.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards