Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 22 mars 2010

Veckans Hus #10 - Spiraltrappor

Av Kvasthilda - 22 mars 2010 12:16


Hedwig vill att vi delar med oss av spiraltrappor den här veckan. Här i Kiruna finns det inga uppsjöar av dylika men jag har en jag inte kan hitta alls. En vacker spiraltrappa i trä och svart metall som jag fotat i ett par vinklar. De fotona är försvunna. Antagligen har jag fotat dem med min gamla kamera så de finns i pappersformat o då är det omöjligt att gräva fram :-)

Så i stället tar jag en spiraltrappa ute i det fria. Den är läskig. Har inte gått upp för den här. Den är till för underhåll och service av det långa transportbandet från gruvan till lastsilon. Silotrappen har jag gått upp för o den är cirkus 60 meter..... Spiraltrappen något kortare då den är längre ner i bandet... Vinkeln på fotona ser ut att säga nåt annat, men det är lägre här än i den bortre änden. Heheheee...  Skulle tro att den är nånstans mellan 35 och 45 meter hög, med tanke på att jag vet hur hög zickzack-trappen är därborta i änden av bandet...




Veckans Hus


 
 
Hedwig

Hedwig

22 mars 2010 19:25

Huh, vad högt och öppet. Tänk när det blåser småspik och man måste ta sig upp. Måktig byggand mitt ute på öppna vidden (ser det utsom).

http://veckanshus.stjernvall.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

22 mars 2010 19:59

Det är helt öppet runt omkring silon och lastbandet. Och vadmer är, att det blåser konstant där. Jaja, nästan. Kan inte vara kul att snurra sig upp, upp, upp i den trappen när vinden viner kring öronen. Fast då tar de kanske hissen i silon och går ner längs med bandet.... Det går ju det med.

 
Anni

Anni

22 mars 2010 22:35

men kan du inte gå upp där bara för att räkna hur många trappsteg det är ;-)

Måste säga att det ser otroligt vackert ut - trots höjd och enslighet...

http://vardagsnjutning.blogspot.com

 
Lasseivomma

Lasseivomma

23 mars 2010 17:54

Läcker bild på en häftig trappa. Som alla tycker så vore det nog inte kul att tvingas gå där i oväder. Men det kanske är en nöd-trappa och då är den säkert värdefull.
Bra bidrag.

http://lasseivomma.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards