Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 29 mars 2010

Blue Monday v13

Av Kvasthilda - 29 mars 2010 13:28


Ännu ett tema jag inte hakat på under flera veckor. Har sina randiga skäl och rutiga orsaker men det lämnar jag därhän.

Här är en liten kvartett av folkdräktsdockor. Ett par i lappkolt, inköpt för dyra turistpengar i Abisko för en herrans massa år sen. Jag tror det är en av landets dyraste butiker den där. Som tur är har den fått konkurrens av en butik lite närmare norska gränsen... Ole behöver inte köra lika långt för att handla sitt potatismjöl och coca cola. Jaja, strunt i det nu.

Fyra små dockor alltså. Lapparna har jag redan avhandlat. Exakt vilken kolt de ska föreställas ha ligger utom min vetskap. De andra vet jag inte heller vad de har för dräkt. Kan vara en variant av Rättviksdräkten, men också nåt helt annat. De är ofta lite "stiliserade" och liknar en massa olika dräkter. Eller ingen alls. Hahahahaa!


Four tiny dolls in folk costumes, not necessarily authentic but still. The general idea of their "origins" gets through. A Lappish couple and a couple that might come from say, Rättvik in Dalarna. These dolls are.... hmmm... somewhere around 3 inches tall. Or slightly smaller.


Happy Easter everyone!




Sally shows off a cute little lace porcelain egg today :-)


Blue Monday


 

  

 
 
barbara jean

barbara jean

29 mars 2010 16:32

thanks so much for coming by.
question:
you said thanks for activating the Name/HRL.
What is that?
Do not know that i have changed anything lately.

thanks and blessings

barbara jean

http://wwww.treasuresfromtheheartgifts.blogspot.com

 
Sally

Sally

29 mars 2010 18:56

Cute. Thanks for sharing. Happy Blue Monday!

http://smilingsally.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards