Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 29 mars 2010

Veckans Hus #11 - Under takkanten

Av Kvasthilda - 29 mars 2010 17:02


Hedwig vill att vi kikar uppåt och in under takkanterna den här veckan. Det kan ju vara nog så intressant. Alla tak vilar lite olika på husväggarna/huskroppen. De hus jag helst hade velat visa upp idag är några tegelbyggnader jag har omkring mig eller passerat genom åren med alla utsmyckningar de har, men än är jag utan kamera och fotomöjligheterna är inte sådär jättelysande för tillfället med det ymniga snöfall vi har häruppe. Många av dem har jag inte ens fått på bild då man passerat i bil eller med tåg och några är så långt borta så det skulle inte ens gå att fara iväg på en fotosafari.

Jag har istället valt lite andra officiella byggnader från vårt nordligaste län.

Bilderna blir något större om ni klickar på dem och vandrar igenom bildrutorna den vägen.


Gällivare stationshus med alla snidade trädetaljer. Lite svårt att se under takkanten då huset är så mörkt och himlen inte precis hjälpte till med ljuset, grådaskigt som det var.



Fortfarande kvar i Gällivare. Här är Gällivare Nya Kyrka. Det nylagda koppartaket kastar ett aprikost sken under takkanterna.




Lite längre söderut, nu befinner vi oss vid Jokkmokks vackra träkyrka. Den är lite lappkåteinspirerad men ändå smyckad med diverse snirklar i trä.




Jag hade ju kanske kunnat komma lite närmare om jag beskurit bilderna mer... Det var ju trots allt taken vi skulle titta på. Eller under.



Veckans Hus


 
 
Hedwig

Hedwig

29 mars 2010 21:08

Så underbart att se både gasmla och nya hus i trä och med så många fina detaljer. En fröjd för ögat. Jag får nog börja förbereda mig för en tur upp till dina trakter. Tack för att du visade dessa bilder.

http://veckanshus.stjernvall.s

 
Ladyinblue

Ladyinblue

30 mars 2010 19:00

Oj, vilka fina bilder du bjuder på. Underbart!Kram/Ulla

http://ladyinblue

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards