Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 januari 2010

Av Kvasthilda - 12 januari 2010 15:04


Ja, herre guuud. Skjut mig nå'n. Man är väl helt jävla snurrig i huv'et. En ledig dag, så tar man ett extra skift. Det är tur jag har ledig helg. Det blir inte en minuts arbete i helgen. Betalt jobbjobb alltså. Arbete lär jag nog ha så det räcker o blir över i alla fall. Nu är det hur som helst vardag o jag fick ett bra skift. Två att välja på men jag ville veta tiderna INNAN jag ens andandes en jastavelse. Ska till Vitå. Valde på det o en björkistur. Vitå ger mer tid, men björkis går fortare. Äh, valde vitå för det är ett tag sen jag var dit o jag känner att jag behöver det. Får nån timme i Gällivare under lunchtid o bara det känns bra!

Får sen hoppas att allt går vägen utan mankemang o krångel för jag får mina berömda tolv timmar till nästa skift igen. Dock är det ett morgonskift så det känns helt OK. Hade det varit nattåg som behövde förare vetefasen om jag sagt ja. Men å andra sidan är turfördelningen så slipade, så de dubbel-o-trippelkollar var de kan lägga in förare - eller vem de kan flytta på för att det ska stämma bättre med det som saknas....

Ja, men om du tar den i stället kan jag hitta nån till det tåget....


Av Kvasthilda - 12 januari 2010 12:33


Några minuter över, till att fundera på vad mina hjälpmedel kan vara... Givetvis blir det mina glasögon. Har aldrig behövt glasögon i hela mitt liv, men så fyllde man fyrtio o lite till o plötsligt räckte armarna inte till att läsa tidningen längre... Ett besök hos optikern förtalte att det inte alls var läsglasögon damen behövde, utan ett par med styrka för översynthet... Va??? Visserligen har jag alltid haft höksyn o sett bra på långt håll, men jag har också kunnat läsa stämplarna i nacken och halsöppningen på en Barbiedocka, vilket är HELT omöjligt idag. Det är bra om jag kan se att det står nåt alls i nacken på dem. Jo, det gör jag ju, men har lite problem att tyda tecknen idag. Snart är det dags för ett nytt recept, för armarna räcker snart inte till igen. Och nu har mina ögon vant sig vid glasögonen och jag använder dem nästan jämnt för att slippa bli trött och få huvudvärk. Så det ligger nog lite i vad optikern sa. Kanske.

Här ligger de på min andra hjälpreda jag behöver dagligdags. Min kalender. Där skriver jag in det som har med mitt jobb att göra. Lokförarens annotationsbok, fast i kalenderform. Jag gillar inte riktigt den lilla föraruppgiftsboken. Här kan jag lägga in mer info, om arbetstider, turnummer o annat.



FredagsTema


Av Kvasthilda - 12 januari 2010 11:48


Det är ett ständigt återkommande gnäll här. Jag är konstant trött och alltid hungrig verkar det. Kanske för att jag sätter mig o skriver precis när jag vaknat - eller så.... Har sovit nån timme på förmiddagen, fast jag hade svårt att slita mig från nästa del i undervärldlordarnas liv. Fast den här gången handlar det mer om livet i himlen... En ängel som faller för en harpa. Ja, jisses.... Men lika jäkla sexigt som tidigare.
Det är amerikanska Harleqin som står bakom, eller snarare framför böckerna, och det säger väl allt. "Bakom böckerna" är väl författarna. Harlequin publicerar dem. Harlequin innebär ju kärlek o romantik och ibland med en extra krydda sexighet, eller plain sex! Just den här boken innehåller tre berättelser och en av dem är Gena Showalter's story om ängeln Lysander och harpan Bianka.


Ska försöka hitta mig nåt frukostaktigt. Eller lunchaktigt. Eller nåt i matväg. Knorr säger magen!


Just ja. Körde över en stackars liten räv idag... Normalt korsar de spåret och försvinner ut i skogen, men den här räven sprang längs med och jag hann inte se den förrän jag var för nära. Nöp i hjärteroten. Såg ut att vara en fin räv, så det kändes inte så kul. Hade det varit en skabbräv hade hjärtat fortsatt slå som vanligt men nu blev det ett litet heartflutter som gjorde ont när jag kände den under lokhjulen... *snyft*


Av Kvasthilda - 12 januari 2010 10:00


Ännu en röd tisdag :-) I morgon åker julen ut men jag hinner en sista julbild före det.


Last breaths of this past christmas will be the photo for this week's Ruby Tuesday. "Tjugondag Knut" is the day we throw out xmas in our house. Old traditions. Twenty days after christmas and that is the 13th of January - as in tomorrow. One more day, the poinsiettia and heart embroidered drapes will stay up :-)


 



Jag hade redan bestämt mig att lägga upp min julgardin när jag läste att Mary ville se röda böcker. Därför utökar jag mitt inlägg med lite "bilder ur min bokhylla".


Since I hade already set my mind on putting up the embroidered kitchen curtains/ drapes this week and Mary wanted to see red books, I decided to expand my Ruby Tuesday post to include some shots from my bookshelves. Or rather photos of some of their content :-)



I love to read and I now see from the novels I chose for these shots, that they all are in original language, English! I prefer to read a lot of the books in the English original if I can get my hands on them. Not a too difficult task these days with all the Internet shops available. Some of them are "lost in Translation". Especially the Potter books are not very benefited, being red in Swedish for an adult reader... As you can tell, I am a fan of fantasy and fiction. Demons, vampires, wizards and the occational detective novel. These are the ones that recently been read, that happened to have some red in the covers.


      

~ Gena Showalter is one of my new favorite authors and I have eagerly read all her books about the Lords of the Underworld, both in paper form as well as the digital editions (that will come in paper form at a later date, she says on her site).
~ Charlaine Harris books about Sookie Stackhouse are all read and listened to. She also writes about Roe Teagarden, a former librarian who stumbles across murdered people more times than anyone should. Have you seen the English TV series Midsomer Murders? A bit like that :-)
~ The Harry Potter books are here represented by the seventh and last one. Love these and have read them several times as well as listened to Audio Books.


   

~ John Bauers Sagovärld - is a fairytale and storybook filled with John Bauer's darling troll and fairy illustrations.

~ Barbie Millicent Roberts - a book filled with mere eye candy but I also own a few encyclopedias and other books stuffed with information about this eleven inch lady and her world.


   

~ Two of several books about birds I frequently search info in. Not on daily bases but they stand there waiting for that bird ID question, or other for the moment needed info.

~ Sju sorters kakor - is an absolute classic among cookie recipe books in Sweden. Two issues from different years. I tend to go back to the one to the right, the oldest of my two. No idea how many issues they have made if this one, but it has been around for several decades!



Ruby Tuesday


Av Kvasthilda - 12 januari 2010 09:00


Tema nr 246 Rutig

13/365


Ljuslyktor står ofta tända hos oss. Varmt och mysigt. De ger ett härligt sken också. Ibland innehåller de doftljus, ibland vanliga teljus. Det är ju inte doftTV det här, så jag kan bara beskriva dem. Just idag (nåja, vid fototillfället för några dagar sen) brinner det svindyra doftljus från PartyLite i de här, i teljusmodell. De fyller rummet med en doft av clementine och klöver. Lyktorna har en glasskopp inuti så man kan sätta dit votiveljus också. Votiveljus har ju ingen egen kopp utan hela ljusmassan blir rinnade.
Jag längtar efter kaneldoftande ljus!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Av Kvasthilda - 12 januari 2010 02:17


Jaha, så var det dags igen. Ett av alla dessa underbara skift som börjar missinassen.... När andra ligger o sussar sött under sina täcken ska en annan ut o köra tåg. Svart som natten. Hmmm, kan det bero på att det ÄR mitt i natten? Fast iofs, sommartid spelar ju den saken ingen roll. O vad mycket lättare det är att ta sig upp då! Fast det är å andra sidan svårare att komma i säng på morgonkvisten eller tidig kväll om solen strålar högt på himlen. Jaja, man blir aldrig riktigt nöjd.

Ska till svappis. Var ett tag sen. Just det, har inte varit dit sen julafton! Hade ju ett riktigt smörskift då. En av få av mina kirunakollegor som faktiskt jobbade julafton. Sista tåget till Narvik blev ju inställt. Tack vare Ole Norman går sista tåget på julafton vid tiosnåret på förmiddagen så man är hemma igen, lagom till Kalle Anka. Men svappavaaratågen går. I ur o skur. Fast tur är det! Ger oss ju mer jobb.

Nä, dags att knata iväg.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards