Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 september 2012

Melodikrysset v35, 2012

Av Kvasthilda - 1 september 2012 22:17


Jaha. Dagens kryss då. Försökte lyssna på tåget men det var lite svårt. Mottagningen är inte den bästa efter Malmbanan o Maken ringde mitt i alltihop så det slutade med att jag laddade ner snabbgenomgången till mobilen. De har ju även den lilla finessen numer.


Vi började dagens kryss med en dubbel. Loa Falkman sjöng Evert Taubes textfyllda melodi om Fritjof i Arkadien.

Ja, där gick getterna och där gick fåren
som vita moln på ängens klorofyll,
och näktergalen sjöng i björnbärssnåren,
och själv var jag en del av min idyll.
Jag gjorde utav fikonlöv en bricka,
och lade upp min mat, drog upp mitt vin.
Jag satte mig i gräset för att dricka.
Då fick jag plötsligt se en naken flicka,
som kom emot mig med en glättig min.


Andra uppgiften gäller en orkesterledare och vi fick höra lite Eldemanska moods av Glenn Miller's orkester. Moonlight serenade. Kan väl passa en dag/kväll som denna då fullmånen (nåja, nästan) lyste ovan molnen. 


2010 tävlade melodin Kom i Melodifestivalen. Timoteij


Musik. Musikal. Tommy Körberg sjöng en melodi från Kristina från Duvemåla, Guldet blev till sand. "De förflyttade sig över detta geografiska område" var ledtråden. Jag de for ju över till Amer'kat för att gräva guld o för att ta sig dit måste man korsa Atlanten


Vad säger djuret? Det gällde nästa fråga och Roland Cedermark illustrerade den för oss. Gamle Svarten. Gnägg


Gamle Svarten kanske jobbade i skogen med att dra timmerstockar till kolmilan. Kolarvisan hörde vi sen, med Jämtlands President. Ewert Ljusberg


Tiden rinner iväg så vi tar en till klassiker med ett storband. Från en president till en kung. Dennis Kings orkester. As Time Goes By. O de där kolartiderna har ju flytt de med. 


Åsså över till Sverige. Men på engelska. Mer Melodifestival. O en kung. I alla fall en vinnare. Jan Johansen sjöng Another Night, fast den låten han tävlade med hette på svenska Se på mig

Another night, oh ho... when we're together
And I know I have to let you go
Another night, oh ho... I wish forever
But I know I have to follow your heart

Can't let you go


Bengt Hallberg spelade en tevesignatur, hans egna för den delen. För krysset skulle vi veta vad serien handlar om. Det eviga tävlandet mellan Fia eller Fideli och Hampus där de utmanar varandra att vinna Den vita stenen


Så går vi på musikal igen. Ivan Rebroff sjöng - på nån engelsk variant, om båten som for fram och åter längs Mississippi. Teaterbåten. Ol' Man River


Tja, vi tar väl lite Bellman på det då. Vila vid denna källa. Peter Ljung spelade. 


Vi slutar med svensk kuplett. Eller inte. Suomi. Hmmm, ja det är ju helt klart finska. På svenska heter melodin Gula paviljongen. De sjöng väl nåt sånt den finska gruppen? Paviljonki


O där lägger jag ner för idag. Jobb i morrn igen. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards