Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2017

Av Kvasthilda - 12 april 2017 09:00


Tema nr 273 Se men inte röra

102/365


I de flesta av rummen och sviterna satt det ett rep innanför dörren/draperiet. Var rädd om konsten. Respect the Art. En del skulpturerna är lite känsligare än andra men man ska inte härja med nån av dem och besökare bads vänligen men bestämt att hålla sig utanför avspärrningsrepen.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 11 april 2017 19:47

Skulle behöva installera ett extra minneskort nånstans i hjärnbalken. Med inbyggt påminnelselarm. Alltid nåt som kommer i vägen. O nåt försvinner ut i periferin. Vi hade ju styrelsemöte idag o det visste jag - igår. O i morse när jag klev upp. När klockan o tiden för mötet närmade sig? Not so much. Mobilen ringde tio över sex.... O shit. Svarade samtidigt som jag letade fram anteckningboken o en penna o klädde mig... O givetvis har jag glömt skicka gamla protokollet så det måste vi gå igenom NÄSTA gång. *huff* SÅ mycket enklare när man var gift med ordförande o han drog en i håret; Kom nu, vi går o skriver... 


Av Kvasthilda - 11 april 2017 09:00


Tema nr 13 Avlångt

101/365


De har uppdaterat ishotellet sen jag var där senast - för tre år sen! Den här byggnaden fanns inte då. Här finns numer isbaren - som inte längre heter Absolut Bar, kanske för att Absolut är franskt sen nåt år tillbaka? Äh, vet inte. Det höga fönstret står i "foajén" till baren och hotellsviterna med magnifik utsikt ut över Torneälven. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

tid

Av Kvasthilda - 10 april 2017 11:10

Tänk vad tiden går. Jag har länge undrat var den där tidningen är med annonsen från Hvita Stjernlinien, där de gjorde reklam för Titanic och hennes systerskepp Olympic. Har för mig att jag såg den passera revy när vi stökade om här o flyttade grejer från ett ställe till ett annat. Tänk om jag helt enkelt har stoppat den i min A3-pärm? Nä, sån tur har jag inte. Har länge tänkt scanna in annonsen ordentligt, men det blir liksom inte av när jag inte "hinner" leta efter den. Det är en tanke som kommer ibland - o ofta när jag absolut inte har tid. För när jag HAR tiden kommer jag inte ihåg det. 

Idag är det 105 år sedan Titanic stävade ut från kajen i Southampton på sin första och sista resa. Vattenburen var hon sedan sista maj 1911, men för 105 år sedan kom det stora äventyret - resan mot Amer'katt. 


Idag är en sån där dag när man går o väntar hela förmiddagen på att något ska hända och man liksom inte får något gjort under tiden. Det som väntas på just idag är ett besök hos tandläkaren. 1230. Kanske ska förbereda med att gå o borsta tänderna då. Nåt att fördriva tiden med tills det är dags...? Eller ta en kopp kaffe till först. Så äckligt att dricka kaffe när man borstat gaddarna. Så får det bli. 

Av Kvasthilda - 10 april 2017 09:00


Tema nr 3 Amerika

100/365


Drömmen därom... 



Annons ur Aftonbladets julnummer 1910:


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 9 april 2017 09:42

Radion har tappat kontakten med vågorna. P4 går inte att få in. Webbradion fungerar som den ska. Trafiken gick in o berättade om vad som händer längs vägarna - och att en radiomast inte fungerar som den ska o ett stort område i norr, från Gällivare till Kiruna har tappat just P4 Andra kanaler går att vrida in - även om det också är besvärligt för flera kanaler ligger på samma Mhz som det verkar. I P4s hertzområde låter det som kulsmatter. 


Tragiskt. En av de döda i Stockholmsattacken är en 11-årig flicka som efterlystes i sociala medier sen attacken skedde. Hon hade kontakt med sin mor strax innan, de skulle mötas upp i tunnelbanan (tror jag). Fy fan. Polisen har fått blommor och beröm. Folk klär in polisbilarna i blommor, där de står o vaktar avspärrningarna och/eller området kring händelserna. 


Kärleksmanifestation anordnas vid tvåtiden i eftermiddag på Sergels Torg.


Av Kvasthilda - 9 april 2017 09:00


Tema nr 277 Skimmer

99/365


"Altartavlan" i 2017 års Ice Church. Eller iskyrkan då. Ice Hotel i Jukkasjärvi. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 8 april 2017 10:49

En tradition avviker jag inte från, när jag kan och det är att lösa Melodikrysset. Så har jag gjort även idag. Jag har min favoritsida sparad på datorn men det tog en stund innan jag hittade "Lyssna"-knappen ändå. 


Vi började med Maria Maruska. Hon besjöngs av Harry Brandelius. Hans namn bara försvann från hjärnan och jag fick fylla i det senare. Jisses. Den rösten kan man inte ta fel på men att hitta namnet var inte helt enkelt... 


Nästa var lite enklare att dra ut ur minnesbanken. Povel Ramels: 

Bara en enda ros på ett evigt klänge,
så är livet,
trist varar länge,
men underbart är kort, alldeles för kort


I Wanna Be Influence säger Tove Lo


Sen kom då titlarna som är lite läskiga just idag... Leonard Cohen's First we Take Manhattan, (then we take Berlin) har översatts till svenska och Totte Wallin sjöng in Först tar vi Lilla Essingen. Nu handlade det inte om det som hände igår på något sätt så vi lägger det åt sidan med en rysning. Manhattan ligger i New York


O mer rysningar kom det sen. Lennart Palm illustrerade Christer Sjögrens läskiga bidrag till Melodifestivalen 2008 med blå svanfjädrar o konstigheter. I Love Europe. Den Europaflirten gick inte hem i svenska stugor. Tack o lov. 


Di Få under Bordi. Parodier på parodier. 

Vi stog stilla i natten
Hörde raggarnas sång
Fyllevrål o krossade glas.
Domus vita vimplar
I solnedgång
Drunknar i ett moln av gas
När du kom som i extas

 

Vi såg på varann, medan bildäcken brann.
När vi möttes mellan Domus-Paleys.
Ögonen rann, oj mascaran den försvann
Någonstans emellan Domus-Paleys.

Så galet kul. Originalet gjordes i Melodifestivalen 1986, då med Style och det var förstås Dover-Calais


Mer Mello, nu årets tävling. Låten som jag inte klarar av början på, men som tar sig när refrängen kommer igång. Ace Wilder är ett Wild Child


En Eldemandubbel på det. Något stort ur växtriket. Typ. Träd kan vara rätt stora. Sandor Hajosi spelade Där björkarna susa och Tony Eriksson Under ekars djupa grönska


Sen söker vi en komedienne och Hennes namn är Mia Skäringer. 


Dagens andra Eldemandubbel. Harrison Ford nämnde han. Harrison var med i Brave (tack för påpekandet!) Blade Runner, som Vangelis gjorde musiken till och den andra musiken hämtades ur filmserien om Rambo


Harmony Sisters sjöng rock i helt annat tempo - på finska. Rock Around the Clock


Åsså slutar vi med en gigant inom musiken och hennes mest spelade och inspelade låt. The Shoop Shoop Song - It's In His Kiss. Cher förstås. 


O med det säger jag tack för den här veckan - och Håll er säkra därute. Kram till alla som behöver ♥ 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards