Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 januari 2022

Melodikrysset v 1, 2022

Av Kvasthilda - 1 januari 2022 11:27

Jahaja... Detta året började inte med Melodikrysset i lugn och ro som jag hade hoppats, då en spegel for i golvet så det blev lite annat att göra innan jag hann sätta mig med kryssplanen och musiken. Men, det blev kryss till slut och så här fick jag ihop årets första melodirutor. 


Supertrion kallade de sig, tre av våra största dansbandssångare, varav de två vi söker är bland mina favoriter i genren. Christer Sjögren, Sten Nilsson och Sven-Erik Magnusson berättade att Det är skönt att komma hem


Gitarristen Sandor Hajosi satte strängarna i en Kai Gullmar-låt som de flesta troligen mest kopplar till Harry Brandelius. Jag fattade inte riktigt vad han var ute efter Eldeman, då fiske inte går in på fyra bokstäver. Ja, de flesta Harry-låtarna handlar ju om fiskare och sjömän. Havslivet. Men i haven lever fisken och det var just fisk vi skulle ha. "Vad har han livnärt sig på?", inte fiske, vilket borde vara det självklara svaret, nej det han tar upp ur vattnet. Melodin var i alla fall Ungmön på Kärringön


Hearts on fire, hearts on fire
Burning, burning with desire
Hearts on fire, hearts on fire
Burning, burning with desire
Hearts on fire, hearts on fire
Burning, burning with desire
Burning for the steel
Hearts on fire

Denna något catchiga - eller tjatiga, vilket man nu vill, refräng kommer ur Hearts of Fire (nähä?) av och med Hammerfall. Som han även nämnde, Eldeman har en video gjorts tillsammans med svenska damlandslaget i curling med denna låt. 


Bä, bä vita lamm, har du någon ull?
Ja, ja, kära barn, jag har säcken full.
Helgdagsrock åt far
och söndagskjol åt mor
Och två par strumpor åt lille, lille bror.

Om lammet hade någon ull att dela med sig, fick vi aldrig veta. 


Sen kom årets första snubbel. "förra året... nä, förrförra året..." Ja, Eldeman, Du ljuger

För då vet jag att du ljuger för mig
För du skämtar alltid bort mig för mycket, för ofta
Då vet jag att du låtsas för mig
För jag har aldrig sett någon smärta i dig
Jag vet, det tar emot nu
Vet du inte vill men du behöver inte vara så ensam
Öppna ditt hjärta för mig
Jag tar emot dig
Jag tar emot dig

Lena Ph släppte den 2020 på albumet med hennes namn, Maria Magdalena


Sist ut före nyheterna var signaturmelodin till M*A*S*H, där Alan Alda var med i alla avsnitt som Hawkeye Pierce. 


Fredmans epistel No 81, eller Märk hur vår skugga. Imperiets version är helt fantastisk. Joakim Thåströms sträva röst i Bellmans text. 

Märk hur' vår skugga, märk Movitz Mon Frere!
Innom et mörker sig slutar,
Hur Guld och Purpur i Skåfveln, den där,
Byts til grus och klutar.
Vinkar Charon från sin brusande älf,
Och tre gånger sen Dödgräfvaren sjelf,
Mer du din drufva ej kryster.
Därföre Movitz kom hjelp mig och hvälf
Grafsten öfver vår Syster.


Eldeman berättade om hur han sätter ihop ett kryss (o ja, det HAR han berättat förr, i alla fall delar av det) och att han sitter i plitar på ett 10x9-rutat papper och slänger in namn och titlar och diverse ord - flera veckor i förväg, utan att veta vad han ska illustrera detta med just där och då. Magnusson var ju ett namn han hade den här veckan och melodin Sig Roland spelade på sitt dragspel är en av Sven-Ingvars, Två mörka ögon. För krysset ska vi ha ett av dem, ett öga


Så Mycket Bättre är en outgrundlig källa av uppgifter och vi hade flera med idag. Ted Gärdestad har gjort signaturmelodin som heter just Så mycket bättre och i en säsong tolkades hans låtar i sista avsnittet, och broder Kenneth var på plats. Jill Johnson tolkade då Teds Himlen är oskyldigt blå. I dagens kryss hörde vi en annan Ted-låt, Oh, vilken härligt dag. Så många klassiker de där bröderna gjort! 


Vart ska du gå, min lilla flicka?
Jo, jag ska gå och hämta dricka

Vi tar ut till krysset. 


Så Mycket Bättre då. Jag har lite svårt för orden i rap. Fattar inte och skulle de komma i nån text hade jag ba', va? Ison och Fille tolkade All That She Wants av Ace of Base. De skrev en svensk text. Rinkebysvenska... Allt hon vill ha


Vi slutar med en låt från en annan Så Mycket Bättre-säsong, och Amanda Jenssen. Hennes tolkning av GES fotbollslåt När vi gräver guld i USA blev hyllad. Hon skrev en engelsk text och översatte i princip texten rakt över.

Do you wanna' join us to the West?
For everyone that crossed the Atlantic
showed us that you can
It may be the end of our dreams
waitin' to be saved
When we dig for gold in the USA


O guld i USA ja. The Golden Girls. Vi har nu förlorat den sista av Pantertanterna när Betty White avled igår, på nyårsafton. Om ett par veckor skulle hon fylla hundra år och det planeras ett filmsläpp till hennes födelsedag, 17 januari, Betty White: 100 Years Young. People Magazine postade en artikel om det häromdagen och Betty postade omslaget på sin Instagram. 

Vila i frid du fantastiska människa. 80 år i branschen! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards