Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 februari 2022

Av Kvasthilda - 12 februari 2022 12:26

Svenskarna fortsätter ta medaljer i VinterOS i Beijing. Ett brons idag efter en makalös sistasträcka. Kan ju erkänna att jag inte sett nånting av OS, men både läst och hört lite mer. Detta OS gör ju att Melodikrysset börjar senare än vanligt. En o en halv timme senare. Samma nästa vecka. Men dagens kryss då. Så här fick jag ihop det idag (o inte den lösning jag satt o lekte med i veckan, för jag hade tråkigt - fyllde hela planen med ord och namn jag tyckte skulle passa in. Lite kul :) )


Trettiofyran. Melodin som lärarna på barnens skola alltid skrev om till niorna som skulle sluta. Himla skoj. Idag finns inga högstadieelever på skolan. Inte ens mellanstadieelever. Kiruna Kommuns konstiga skolreform. *skakar på huvudet* 

Ja nu är det slut på gamla tider
Ja nu är det färdigt inom kort
Nu skall hela rasket rivas
Nu skall hela rasket bort
Så jag tar farväl och stora tårar rullar på min kind
Nu är det slut på gamla tider
Nu går trettifyran i himlen in

Per Myrberg. 


Sov, du lilla vide ung
Än så är det vinter
Än så sova björk och ljung
Ros och hyacinter

 

Än så är det långt till vår
Innan rönn i blomma står
Sov, du lilla videung
Än så är det vinter

Ja, vinter är det absolut. Länge till. Alice Tegnér. Kalle Lundborg med flera spelade. 


Så Mycket Bättre. Inte alltid bättre, men annorlunda. Dagens bidrag gillar jag nog ungefär lika mycket, båda två. Helen Sjöholm tog med deltagarna till en lada där det spelades på tvättbräda, såg o vadnumer. Hon tolkade Jakob Hellmans Hon har ett sätt, som i hennes tolkning förstås blev Han har ett sätt, och hon sjöng till sin man. 


Vi tog oss till Fantasia med musiken från The Neverending Story. Limahl gjorde - var det ett One Hit Wonder månntro? Idag fick vi den utan text. På svenska heter filmen (som bygger på en tysk bok med samma namn) Den oändliga historien


Roland Cedermark spelade en av Evert Taubes många melodier, Linnéa kallas den i folkmun, En titt i sjömanskistan

Jag har skrivit till min flicka, jag har skrivit till min vän,
jag fick svar den nittonde i denna månad.
Jag har prydit hennes kammare med blommor och med grönt,
och på väggen hänga tavlorna så skönt.


Hennes namn det är det vackraste som jag beskriva kan,
ty Linnea är det vackraste på jorden.
Det som blomsterkonungen under höga granar fann,
något skönare jag ej beskriva kan.


En av våra stora exporter är Zara Larsson. Hon levde för ögonblicket idag i sin Morning

I know, we need to talk
But let's not let's not, no, not tonight (Not tonight, not tonight)
I know, we need to talk
But I know why not
Just hold me tight?

 

Save it for the morning
Hold me closer and just enjoy the moment
Let's not mix these drinks with our emotions
Lets not blow this way out of proportion
Save it for the morning
Save it for the morning

Vi snackar i morgon. 


Mellotider. Nästa bidrag hämtades ur 2006 års festival. Electric Banana Band spelade sin Kameleont. Janne Schaffer bakom gitarren bar en zebra-kostym. 


Vi backar tiden ett par decennier, till 1985. Då stod Kikki Danielsson på scenen och vann med sin Bra vibrationer. VI hörde något som i det närmaste kan liknas vid en karaokeversion, med Magnus Svensson. 


En annan son är Ronny Eriksson. Pitepojken som gjort så mycket galet i musikväg. Idag tog han musiken från Paul Ankas stora dänga, Diana med egen fylletext. 

På plats på Pite Stadshotell
fullt med folk o fredagkväll
Jag är vacker jag är vild
Femti'ett och nyligt skiljd
Har länge levt i celibat
På jakt efter en sängkamrat

 

En fyllig fin blondin som säger, Ja gärna


Daniel May spelade Beatles för oss. Here Comes the Sun. Vi skriver solen i krysset. Eller vilka bokstäver du nu har kvar att fylla i där.  


Underbara Westlife. Deras låt idag var Dynamite och de hade skrivhjälp av den lika fantastiske Ed Sheeran. Hur länge dröjer det innan kungahuset adlar honom? Kanske behöver några fler år innanför västen först? 

We are exploding colors that shining purple and green and red
(In the sky)
Love is unfolding before our eyes and lighting the way ahead
(Like fireflies)
This is a memory in our minds and we will never forget
(You and I)
We are the love and we are the night, we are
Dynamite


Jaså, Eldeman har ett fadderbarn? Miko. En orangutang. Sista melodin hämtades ur filmen om Diane Fossey som åkte till Rwanda för att titta till alla stora gorillor som då fanns. Undrar hur det ser ut i populationen idag? Rwanda är väl inte den fridsammaste platsen på jorden? Filmens svenska titel är De dimhöljda bergens gorillor


Dimmigt har det varit här också, men just nu skiner solen, stor och stark. Himlen är knallblå. Mitt skift börjar om knappt en halvtimme, men jag har fått ett annat tåg att köra och behöver inte ge mig ut förrän vid sjusnåret. Eller senare. 


Av Kvasthilda - 12 februari 2022 09:00


Tema nr 55 En strimma

43/365


Tog en lur mitt på dagen och när jag vaknade till lyste solen in genom fönstret i vardagsrummet. Det såg så häftigt ut med en stor klar sol, under den långa rökstrimman som kom från verken och blå himmel. Den låg så perfekt mellan slaggberget och röken. Jag kastade på mig kläderna och tog ut bilen för att komma upp lite. Har för mycket i vägen hemifrån gården. Innan jag kommit ut på vägen hade molnen börjat hopa sig och snön yrde omkring. For upp på Luossa i alla fall och riktade kameran (fel kamera då min vanliga var helt batteritom) mot... Den stora, fina, gula solen mot klar himmel jag sett tio minuter tidigare var nu bara en ynka liten strimma av gult mellan alla moln. Röken är det mörka ovanför solen, men runt omkring flockas snömolnen. Och den yrande snön. Ibland blir det inte som man tänkt sig. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards