Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 mars 2022

Av Kvasthilda - 12 mars 2022 10:51

I väntan på sista uppgiften och ett telefonsamtal, då jag har jour och jag vet en tur som inte har nån förare... 

Så här ser min lösning ut idag.  


Vet inte varför jag tänkte på Povel Ramel innan MelloX-et började men han var inte långt från tungan inför första uppgiften. Farfar är på festhumör.

Farfar är på festhumör,
på sitt allra-bäst-humör.
Då gäller bourbon och gladjazz allt vad tygen tål.
När en gammal hot cat lever loppan,
finns det inga krafter som kan stoppa’n
från att sleva i sig gumbo-soppan
på dom hippa stötarnas Jazz Band Ball.

Kan han mycket väl vara denna lördag. Jag hoppas själv att slippa jobba ikväll om än festhumöret får ta det lugnt - med ottejobb i morgon igen ifall jag inte åker på nåt idag... Mellofinal och jag vill se Anders Bagge. 


En gul undervattensbåt på det. The Beatles i instrumental form, Yellow Submarine


Willie Nelsons Crazy i micken på Patsy Cline på det. 

I'm crazy for thinking that my love could hold you
I'm crazy for trying and crazy for crying
And I'm crazy for loving you


Hon dog i en flygkrasch och då kan nästa melodi passa, om än något morbid koppling. När en stjärna faller. Den skrevs av Jules Sylvain. 


Inget är heligt. Sacred heter melodin som Erasure gjorde. 

Sacred like a thousand stars
Sacred when I'm in your arms
Oh you keep me safe from harm
Our love is all


Mellotider. En vinnare ska koras. The Winner Takes it All heter ABBAs låt som Mireille Mathieu sjöng på franska under titeln Bravo tu as gagné

Bravo tu as gagné,
et moi j'ai tout perdu
On s'est tellement aimé,
on ne s'aime plus


Nästa uppgift kändes något rörig och jag kopplade fel, tills jag insåg att Nils Poppe inte har skrivit melodin om mamma. Det var norske Elis Olsson som gjorde det, medan Poppe skrev svensk text - till revyscenen?  Fast Eldeman frågade om Sten Stensson Steen och DET var Nils Poppe. Huff. Oerhört rörigt... 


Nästa var dock korrekt och gjorde att endast Elis kunde gå in ovan, via ett av hennes e-n. Loreen med sin underbara Euphoria

Euphoria
Forever, till the end of time
From now on, only you and I
We're going u-u-u-u-u-u-up
Euphoria
An everlasting piece of art
A beating love within my heart
We're going u-u-u-u-u-u-up



Ray Anthony spelade en vintermelodi för nästa kryssadress. Let it Snow! Let it Snow! Let it Snow!. Och vi plockar ur ett av snöfallen, snow alltså. 


Just nu är det vårkänslor här. Som min unge "son" sa idag, Det är sommar ute - vore det inte för alla isfläckar. Solen skiner. Våren är på väg. Men många snöfall ligger framför oss än. Just nu ja. Det var ju Tomas Ledins mellobidrag från 1980. 


När vi ska dansa i neon
På vår resa genom natten
Vi ska färdas i en symfoni
Mot gryningen
Och vi ska dansa i neon
Bortom ropen, bortom skratten
Vi ska fångas av en melodi
I skymningen

Lennart Palm spelade Lena Philipsons mellobidrag från 1987. På den tiden använde hon hela efternamnet. 


Vackra Änglamark på det. Svenbertil sjöng sin fars melodi. I krysset skriver vi son

Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill
Jorden vi ärvde och lunden den gröna
Vildrosor och blåklockor och lindblommor och kamomill
Låt dem få leva, de är ju så sköna


Vi slutar i Mellon igen. 2011 tävlade Pernilla Andersson med Desperados


Som sagt. Ikväll är det final men det vete sjutton om jag får se det. Vill se Anders Bagge och hans fantastiska bidrag. Han fattar inte själv hur bra han är, karln'. Men många andra bra bidrag också. Blir det Cornelia som vinner? Klara? Bagge? Theoz? Nån blir det i alla fall och för många, som vanligt "fel bidrag". Bah. 



Av Kvasthilda - 12 mars 2022 09:00


Tema nr 259 Simma lugnt

71/365


Lite trångt blir det, uppmaningen till trots.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards