Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 mars 2022

Av Kvasthilda - 19 mars 2022 10:55

Får se vad jag hinner skriva innan datorn krashar igen. Det är så besvärligt när den helt plötsligt får för sig att gå ner i viloläge och jag inte hinner spara något. 


Vi började med ett Lennart Palm-arrangemang av Sten & Stanleys Jag vill vara din Margareta.


Medevi Brunnsorkester på det, med en "aktuell säsongsmelodi". Jojo. Det beror ju på var i landet man bor. Vintern rasat ut bland våra fjällar. Ja, den rasar. Helt klart. Men inte ut. Jag är så glad att jag inte jobbar i helgen. Så glad. Blåser nog mycket här i Långträsk. Gubben har redan fått ta skotern o jaga ikapp ett sittunderlägg som flög iväg över sjön.


En dålig idé är det, att inte se till att de ligger säkert när vindarna kommer. Det var även titeln på Linnea Henrikssons melodi. En mindre dålig idé.

Vill att du hör av dig
Igen
Vill du inte ha mig?
Det känns som en dålig idé
För du är en dålig idé


Sen blev det sån där psykedelisk musik, passande för titeln, för jag antar att det var The Beatles Lucy in the Sky with Diamonds vi hörde på sitar. Anoushka Shantar höll i strängarna.


Come What May, en söt duett med Ewan McGregor och Nicole Kidman som ursprungligen skrevs för Romeo & Juliet, men gjordes om (igen) för Moulin Rouge.

And there's no mountain too high
No river too wide
Sing out this song, and I'll be there by your side
Storm clouds may gather
And stars may collide
But I love you (I love you)
Until the end of time (until the end of time)
Come what may
Come what may
I will love you until my dying day
Oh, come what may, come what may
I will love you, oh I will love you
Suddenly the world seems such a perfect place


Snoddas, allas vår mest kända flottare, sjöng om Flottarkalle. Hittar inte melodititeln nånstans, men har inte sökt sådär jättemycket. Det var inte Flottarkärlek. Hur som - Snoddas hette Gösta Nordgren innan han blev Snoddas med hela svenska folket.


Ta det lugnt därute i forsen bland timmerstockar, annars kan man lämnas Breathless... Huff. The Corrs.

So go on, go on
Come on, leave me breathless
Tempt me, tease me
Until I can't deny this
Loving feeling (Feeling)
Make me long for your kiss
Go on (Go on), go on (Go on)
Yeah, come on
Yeah

De var min lillebrors favoriter ett tag. Keltisk folkrock. Ja, det beskriver det väl så bra som något.


När de spelat klart tar de sig en kopp te, Eller två. Tea for Two.


Årsaktuell melodi kallade han nästa kryssbidrag. De har varit väldigt aktuella, artisterna också, LIAMOO och Klara Hammarström då de tävlade i Mellon båda två, men dagens melodi var Guld, Svett & Tårar som är Sveriges officiella OS-låt.

Sverige, åh vårat Sverige
Åh du fria, nu kämpar vi för dig
Sverige, blå-gula färger
Och jag hör hur dom kallar på mig
Och vi ska kämpa hårt till sista droppen
Och vi ska höras hela vägen hem
Och när det känns igenom hela kroppen
Så ska vi ta oss upp igen

 

Vi är guld
Guld, svett och tårar
Vi är allt
Ah-yeah, ah-yeah, ah-yeah
Vi är guld
Guld, svett och tårar
Är ni med?
Ah-yeah, ah-yeah, ah-yeah


Charlie Norman tog titeln på orden, Swing it, Magistern!


Gråter om du vill. En av många fina duetter Miriam Bryant gjort med några av våra mest populära artister av idag, här med Thomas Stenström. Fast det var ju han som hade med sig henne, om man ska vara petig. Tvärsamarbetena är inte alltid helt lätt att hålla reda på.

Jag gråter om du vill nu
Det är bara å säga till
Jag gör vad som helst ju
Du får alla mina tårar igen
Om du vill, du
Får såra mig igen
För om jag slutar drömma om oss
Så blir jag rädd för mig själv


Vi slutar med en barnvisa. När lillan kom till jorden, det var i maj när göken gol.... Alice Tegnérs visa heter egentligen Majas visa.


O sover, det gör Maken just nu. Han är uppe så tidigt att han alltid tar en stödvila en stund på dagen. Det blåser hejvilt därute så han kan inte göra så mycket kring stugan. Om nu inte fler sittunderlägg flyger iväg. 



Av Kvasthilda - 19 mars 2022 09:00


Eget tema nr 12 Återbruk

78/365


Bokstavligen återbruk. Det här är en del av en innervägg i Kiruna Stadshus som en gång blev K-märkt. I och med stadsflytten togs K-märkningen bort, då det inte hade gått att flytta det gigantiska tegelblocket. Däremot tog man reda på delar av inredningen och gjorde, som här, en grillplats att nyttjas av helgspatserande flanörer och Kirunabor. Den står på den plats som en gång hyste Stadshuset. 




Foto från september 2010


Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards