Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 februari 2023

Av Kvasthilda - 18 februari 2023 11:00

Vi lägger en lördag till handlingarna. Eller en lördagsmorgon och -förmiddag. Sitter vid köksbordet i stugan och har löst krysset. Datorn höll igenom hela krysset, men när jag skulle skicka in det, kraschade allt. Huff. Tittar ut genom fönstret och det snöar. Många vita flingor faller. I 45 grader.... Blåser alltid vid sjön. Och i Pite-trakten. Därför vi har Europas största vindkraftpark kring jaktmarken. 

Dagens kryss då. Anna Charlotta bjöd på en vid gott och blandat-påse. 


Veckans kryss började med Veronica Maggio som bad att vi skulle se henne. 

Så kan du bara se mig, se mig?

För jag vill va bredvid dig, vid dig
Hörru, hur är det med dig, med dig?
Det blir alltid samma svar
Så kan du bara se mig, se mig?
För jag vill va bredvid dig, vid dig
Hörru, hur är det med dig, med dig?
Säger nej men menar ja


Oscar Pedersen ville att vi skulle ta hela honom. All of Me.  


Anna Charlotta går i Eldemans fotspår och gav oss en finsk melodi, Soita Mulle med Mona Carita. I original heter den Call Me och jag kopplar den till Debbie Harry. 


Han hade seglat för om masten,
som en man uti många år.
Han hade seglat med förskjutning i lasten,
från Frisco till Singapore.
Han hade seglat med fransmän och britter,
och med dem som betalt honom bäst.
han hade slungats mot sydjyllands klitter
en gång, i en storm från sydväst.

Mannen som aldrig vistades på havet var förstås Harry Brandelius. Var det hans barnbarn som tävlade i Mello? Tror det. Han ville komma sist, men kom näst sist... 


Barnteve. Peppa Pig. Hon är en liten rosa gris


Everyday People heter en 60-talsmelodi av och med Sly (& The Family) Stone. 


Nästa svar var inte helt självklart, men det finns bara en körledare som passar in i krysset. Under trettio år, mellan åren 1952-1982 leddes Radiokören av Eric Ericson. Kören sjöng en andlig sång som inte fastnade hos mig. Får lyssna igen. 


Nästa var dock självskriven. Py Bäckman sjöng sin egen Stad i ljus. Och AC sa vad jag tänkte - om vonkis o hennes kryssblogg. 


En norsk saga. Eller första stycket ur en norsk saga. Sagan on pannkakan. Inga Gill berättade att bondhustruns sju barn tiggde pannkaka. 

- Låt mig få lite pannkaka, mamma, sa ett av barnen. Jag är så hungrig.
- Kära mamma! sa det andra.
- Kära rara mamma! sa det tredje.
- Kära, rara, snälla mamma! sa det fjärde.
- Kära, söta, rara, snälla mamma! sa det femte.
- Kära, söta, rara, goda, snälla mamma! sa det sjätte.
- Kära, söta, rara, goda, snälla gullemamma! sa det sjunde.


Nästa svar har jag anat sen krysset startade. Vi hörde ett universitetsband spela i marschtakt utan text. Kanske de spelade om matsalen? La Bamba.... 


En av mina favoritlåtar på det. Älskar filmen, men den är så sorglig att jag bara sett den en gång. A Star is Born, där Bradley Cooper träffar Lady Gaga (nåja, deras karaktärer) och ljuv musik uppstår. Shallow är fantastisk. 


Det är inte lätt, det där med gotländska. Göran Ringbom och hans Di sma undar jordi framförde sin låt om Snabbköpskassörskan. När jag sökte texten hittade jag klassikern "sånger man hört fel". "Hon är så vacker och min kärring är så stor". Han gick till snabbköpet flera gånger per dag för att ge tanten därhemma mat.... Hahahaaa. Inte riktigt så då... 

Snabbköpskassörskan i kvarteret där jag bor
Hon är så vacker och min kärlek är så stor
Jag går och handlar flera gånger varje dag
Hon tar betalt och jag känner mig så glad!


Vi slutar i sommarens sista månad. Till slutet av augusti - är det långt. Vill ha hela sommaren i lugn och ro före det. Moonica Mac. Hon fick sitt artistnamn för det beskriver hennes musikstil. En blandning av Monica Z och Fleetwood Mac. 


O musikblandning blir det garanterat ikväll. Får se om vi får ha teven i fred den stunden Mello rullar. Dotra är inte intresserad så jag kan lika gärna se det på datorn. Om bara nätet hänger med här i skogen. O snöandet. 

Ha en fantastisk lördag! 



Av Kvasthilda - 18 februari 2023 09:00


Tema nr 167 Med färgat ljus

49/365


Dimman mot solens strålar ger en fantastisk effekt av regnbågsfärgat ljus.  



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards