Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 juni 2009

Av Kvasthilda - 2 juni 2009 21:18


Jag har suttit många timmar o lurpassat på allsköns (o mindre roliga) fåglar, men också (mer roliga) ekorrar. Här är ett par grönfinkar jag fångat på bild. Har fotat massor, massor, massor med fågelbilder vid fågelbordet utanför restaurangen på mitt förra jobb, och dessa kommer också därifrån. Fotograferade genom ett jättetjockt fönster. Det blir lätt lite distortion i fotona, med suddiga kanter på objekt osv. Har flyttat runt för att få så bra bilder som möjligt. Det är kanon att fota fåglarna där, för de störs oftast inte av vad som sker innanför rutorna. Skygga fåglar störs förstås, men grönfinkarna är inte så skvätträdda.


Fångad i flykten


Herr grönfink

 

Fru grönfink


Av Kvasthilda - 2 juni 2009 21:15


... för alla kommentarer. Jag ska försöka svara på dem så fort jag hinner. (bland annat på frågor om kameror o jobb o annat).

Har haft fullt upp med att göra backup på mina foton här. Många filer att döpa om osv och jag sitter alldeles för statiskt känner jag. Mina axlar is killing me.

Ska lägga upp ett par bilder strax. Får se om jag hinner med kommentarerna sen :-)

TACK!


Av Kvasthilda - 2 juni 2009 16:46


Har fått veta att jag ska jobba nästa fredag. DET GÅR JU INTE! Måste vara ledig, sen får mitt körschema se ut hur det vill. Nåja, det tar en dag extra att bli färdig då. Skit var'e värt. Måste gå på sonens skolavslutning. Punkt o slut.


Solen skiner och vindarna börjar kännas varmare. Kan ju bero på att det grönskar mer o mer för varje minut som går. Vinden känns varmare bara man ser den genom det skira lövverket. Ja, om man nu såg vinden vill säga, men man ser ju dess verkningar i lövdansen :-)


I morgon ska vi köra tåg igen. Börjar i ottan. Nej då. Men tidigt i mina ögon. Speciellt den här årstiden när det är så svårt att komma i säng! Hoppas vi får vår tur också, så den inte blir inställd. Lite mer problem som Lenki ska hitta på åt oss att lösa.


VI har varit på gamla Dm3or idag. Det går knappt några tåg, men det finns inga lok! Idag har de startat upp ett par gamla härkar som bara stått bakom stall i flera månader. Urtrötta batterier och tusen småfel. Lasse skulle lägga lite kontaktorfel åt oss.... Loket hade såna ändå. Verksta'n jobbade i sitt anletes svett för att få igång det som krånglade. Han la fel på ett lok vi skulle ha efter lunch, men när vi kom tillbaks skulle det loket ut i drift o den stackars föraren slet sitt hår för alla fel som var planterade. Hon hade dessutom elev med sig och sa just att "Det där är dödens kammare. Dit går vi inte". (proppat med högspänning o elektricitet som flänger runt). Och vad hände då? Jo, hon var så illa tvungen att krypa in där i alla fall, då kontaktorerna inte fungerade. Hon löste dock problemet.


Ett gammalt tyskt bokmärke.



Det här är egentligen den typ av lok som våra Dm3or består av. En Da. Våra Dm3 är ju en Dm plus en Dm3 plus en Dm. Dvs en Da i Multipel med en mellandel (Dm3) som i sin tur är multipelkopplad med ytterligare en Dm. M betyder multipel - sammankoppling. Tre halvor som bildar en hel...! Dmen har bara en förarhytt och är ju kortkopplad mot mittdelen som inte har nån hytt alls. Det förstod ni allt av va? HA!

Ett par av våra klasskompisar fick fara ut med den Da som vi har i stall. Den står mest där och används inte. Tror de växlade om lite tåg/lok och använde därför Dan. Vet inte. Det loket är i alla fall SJ-brunt och har den gamla typen av jättelyktor, som bokmärket har.


Av Kvasthilda - 2 juni 2009 07:30


Det var en god morgon idag. Träden stod still. Just nu ser jag att de svajar lite igen. Det vore skönt om vinden kunde bedarra för gott för den här veckan. Hoppas ungarna får en bra och varm skolavslutning. Det har hänt att det snöat här. Inte alltid man kan gå i finaste sommarkjolen och bara ben.


Får se vad dagen bär med sig. 

Bakom kröken kanske oanade möjligheter döljer sig, i dunkla dimmor :-)

 

Morgondis


(fluglortig frontruta)


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards