Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Kvasthilda - 5 januari 2010 23:57


Jag deltar ju i en del fototeman (Nä....?? DUUUH, har ingen sett juh) men har minst en till jag funderat på att vara med i. Dock är det nåt med den bloggen som gör att jag står tillbaks. Ett av alla villkoren att vara med är att man MÅSTE fara runt till andra bloggare och kommentera - och dessutom lägga upp länken till de bloggar man besökt i sitt inlägg. Givetvis gör man ju det ändå. Besöker o kommenterar alltså - men inte länkar. Vissa bloggare kan jag inte kommentera hos, då exempelvis blogspotanvändare ibland inte har alternativet med Namn/Adress aktiverat, vilket gör att jag inte kan svara. Alla har inte OpenID, Googlekonto, AIM eller vad det nu krävs. Det känns som en oöverstiglig bedrift att engagera sig på det viset men ibland VILL man kommentera - åsså går det inte.
Ett annat av den här bloggen/utmaningens krav är att man ska höra av sig till blogginnehavaren före ett visst klockslag för att meddela att man tänker deltaga denna veckan - och då den sajten är amerikansk fungerar det ju inte klockrent för en skandinav. Jag vet att alla inte kan använda exempelvis Mr Linky men det finns ju andra sätt...


Dock älskar jag temat! Funderade på att göra en egen temadag för det, bara för att. Däremot tänker jag inte hålla en officiell tema-bloggutmaning utan bara göra det för mig själv. För min egen skull - o för den som vill besöka o titta :-)

Tänkte göra två temadagar. Faktiskt.

Nåja, får se.


Av Kvasthilda - 5 januari 2010 23:46


.... kom med posten idag. Gjorde en beställning på lite prylar till kameran. Ett litet ministativ. Konstaterade att den/det var exakt lika stor som den jag har sen tidigare som tydligen är så liten så den har gömt sig på nåt bra ställe. Nej, just ja... Hittade den ju faktiskt idag... Gav den nya åt E-pigan. Passar utmärkt till kompaktkameror, men den funkar sådär med storkameran - som ett extra litet stöd. Däremot har jag funderingar på att köpa en Gorilla. Ett sån't stöd är ställbart åt alla jäkla håll o kanter, med alla sina leder i de tre benen. Systemkameror är givetvis lite för stora för dem alla, men de funkar som sagt som ett extra stöd.


Det kom ett litet motljusskydd. Har behövt ett sån't länge, men funderar på om det är bättre med en mjuk, som man kan fälla in, än den här med fyra hårda kanter... Jaja, vi får se. Får väl köpa en ny vad tiden lider om det visar sig vara en bättre idé.


Men det som var anledningen till hela beställningen var en lins. Har beställt en "macro"-lins med tio gångers förstoring. Skulle beställa även en för fyra gångers förstoring och en "stjärnglanslins" men de var slut i "min" storlek när jag lade beställningen. Har än en gång konstaterat att jag vill ha en ny kamera - med tittruta på baksidan. Det är snudd på omöjligt att komma nära inpå nånting och få skärpa samtidigt som du ska kika i den där lilla skitgluggen på baksidan. Eventuellt ska jag investera i macroringar. Får se. Alltid kul att göra nåt nytt. Men som sagt. EN NY KAMERA FÖRST TACK!!!


Nu ska jag snart iväg o jobba. Några timmar innan man anländer Björkliden o får sova nån extra timme. Inte så kallt ikväll. Hade -16 för en timme sen.


Av Kvasthilda - 5 januari 2010 14:25


Jag går i ett ständigt dis av trötthet, allt beroende på vårt körschema, så vad kan passa bättre för ett trött tisdagstema än just det? Mitt schema..... Fototekniskt, helt fantastiskt! Fotogenic, ännu bättre. Eller? Nä. Men jag blir trött bara av att tänka på det o det är ju vad det handlar om idag. Har en trött Make, trötta barn och en trött katt, men så många andra fotar söta kissar så jag tar det som gör mig mest trött just nu, och det får bli mitt bidrag denna vecka!

Nästa (nattens) tur syns nederst. Börjar 00.52

*gäsp*


 


Trötta temafoton: TisdagsTema 


Av Kvasthilda - 5 januari 2010 09:18


Tisdag morgon. Vissa skulle kalla det förmiddag då klockan passerat nio, men för en lokförare känns vilken tid man än vaknar som morgon. Får hoppas känslan infinner sig till kvällen också då. Behöver lägga mig några timmar före midnatt så jag hinner sova en stund i alla fall. Därför tänkte jag mota Olle i Grind genom att kliva upp långt innan min kropp egentligen tillåter mig idag på "morgonen".

Neo busade med en grankula hörde jag. Han har strikta "order" att inte vara i granen, men ibland blir väl leklusten honom övermäktig och kulorna får sig en dänga. Det sittar faktiskt glaskulor längst ner ser jag. Inte så bra kanske. Han slog ihop en glaskula från sent 80tal (tidigt 90tal) med en nyare i plast. De i plast tål ju vad som helst. Nu ligger han på soffryggen och spanar ut genom fönstret. Inte mycket att se. Mest snö! O mörkt är det.


Ska gå o leta mig nåt att äta. Gårdagens mathållning blev lite hippsohajso. Blev enoenhalv timme försenad redan från starten igår så jag var superhungrig när jag kom till björkis. Det är ett av våra problem, mathållningen. Blir ju inte normala tider. Ringde kottarna o E-pigan kom till mig med en extra macka o en banan medan jag väntade på avgång. Hon å andra sidan höll på att frysa ihjäl på den korta promenaden till mig så jag offrade min fleecejacka åt henne. Stelfrusen, stackarn. Då var hon inte den artonåring hon blev igår, utan min lilla baby. Lillgumman. De måste få vara små ibland, så stora de är!

Jag klarade mig och det var ju "varmare" i björkis än i stan och när jag kom hem hade ju tempen stigit även på bangår'n - som ligger bredvid en sjö där det ALLTID blåser. Nåja. Känns så i alla fall.


Har lite klippdockor att kika igenom och sortera (o scanna, när jag nu ska hitta tiden till det?). Längtar efter mitt brev från kompisen i Estland. Hon gjorde en klippdocka till mig!


Av Kvasthilda - 5 januari 2010 09:00


Tema nr 320 Tårta

6/365


Det här är vad som var kvar av 18-årstårtan när jag kom hem efter jobbet inatt :-) Mumsig blev den. Jag gjorde bara botten, resten fixade kottarna. Det är grädde o vaniljvisp, därav den gula gräddfärgen. Jag tog mig en bit och Neo kom o ville smaka. Förstås. Han fick slicka i sig gräddresterna från fatet.


 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 5 januari 2010 08:30


First Ruby Tuesday of 2010 :-) My shot this week shows the old (former) fire station, which these days is a mere office building - and the clock tower of our city hall. The old fire station is painted in the for Sweden so typical Falu Rödfärg, the red color that is made in the copper mine town, Falun (which is my home birth town).


Kirunas gamla brandstation och stadshustornet. Nyårshelgen. Kallt. *burr*


 


Next week Mary wants to see photos of books. I already had my photo planned but will see if I can catch some red books as well :-) I do have some!


Ruby Tuesday 


Av Kvasthilda - 5 januari 2010 00:53


Hemma igen efter en kvälls skift. Det var sviiiinkallt på dagen idag, när jag for iväg. Minus 24 hade vi. Hemkommen igen har tempen stigit till sådär en sjutton kalla.

Månen var enorm och vaniljgul, där den hängde på himlavalvet när jag lämnade Björkliden. Tänkte en kort tanke att det skulle göra ett fantastiskt foto om man kunde få den med Kaisepakte som "fond". Hade ingen kamera med mig så det blev bara en tanke - och väl vid Stenbacken/Kaisepakte hade månen dolt sig bland moln och höll sig där tills jag närmade mig stan. Då hade den dessutom krympt lite i storlek och såg inte riktigt lika maffig ut längre.

Himlen var totalt stjärnklar ovanför huvudet vid överliggningen i björkis men månen drog till sig molnslöjor.
Urläckert var det i alla fall!

Nä, bäst man försöker krypa i säng o få nån timmes sömn. Jobbar i morgon natt med start efter midnatt. Ett dygn precis o jag ska hinna sova TVÅ gånger före det.... Hur fan nu det ska gå till?!?


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards