Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

FotoTriss 77 - Idag del 6

Av Kvasthilda - 10 januari 2010 17:10


Här befinner jag mig idag. Det är "typ" veckans tema. Det är bara att man måste definiera det på ett annat sätt :-) Temat heter ju faktiskt Så här ser det ut där jag är idag, del 6. För där jag *befinner* mig, är nån helt annanstans. Går omkring i nåt slags vacuum. SOOOOVA! Nattskiften är inte snälla. Jag tvingade upp mig lite tidigare för att hinna med dagsljuset idag och kunna fotografera nåt ur min omgivning. Må vara att solen återvänt fläckvis, men den ger långt från det ljus man kan önska för vinterfotografering, snön till trots.

Idag har termometern visat -0.0 grader... Blinkade till o sen stod det -0.2 Alltså ganska precis på nollstrecket. Det regnade i Björkliden inatt! Voj Voj. Upp-o-ner är världen! Kiruna, vårt lands mesta vinterstad har varmast i landet. Tror jag!

Hur som haver. Vände kameran mot himlen mest. Vår himmel har nämligen varit fylld av pärlemormoln idag. Dessa urvackra men något "giftiga" moln. Jaja, de är giftiga såtillvida att de innehåller diverse metaller och andra utfällningar som ger de fantastiska färgerna när solen lyser på dem. Man dör ju inte om de mot förmodan skulle släppa ifrån sig nån form av nederbörd. Vilket de aldrig gör!


 


 


 


Se andra trissar här 


 


 
 
Flanören...

Flanören...

10 januari 2010 18:06

Det var ett annat ljus än vi har här.
Och moln också.
Ja, det blir uppocknerpåvänt när vi hade 22 och ni nära 0.
Här har dragit fram en värmebölja så vi har bara -4.

Fina bilder, får du så mycket mer ljus än så just nu?

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Halloj världen! /Inger

Halloj världen! /Inger

10 januari 2010 18:25

Fina bilder. Vilka härliga moln! De ser nästan ut som norrsken. Vi har faktiskt också haft runt nollan idag, men då befinner jag mig nästan längst i söder i vårt avlånga land, i Blekinge.

http://blogg.aftonbladet.se/halloj

 
Ingen bild

Kvasthilda

10 januari 2010 18:48

Flanören,
det är lite svårt med ljuset då det är såna kontraster mellan himmel o mark. Endera fotar man molnen, eller så fotar man marken. Vilket som, tappar det andra alla (eller iaf mycket) detaljer. Behöver nog en betydligt proffsigare kamera än min gamla EOS för att fånga båda delarna på ett bra sätt :)
Ingen av bilderna ger väl egentligen full rättvisa åt ljuset. Det är faktiskt något ljusare än sista bilden visar men det är så kort stund på dagen - ännu.

Inger, Sverige är ett avlångt land :-) Det är det som är så kul med de här utmaningarna, just att man får se bilder från hela landet.

 
mimmi

mimmi

10 januari 2010 20:58

Det var ett litet annorlunda ljus och himla roligt att få titta på dessa fina triss bilder :)

http://mimmi-antikrundan.blogspot.com

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

10 januari 2010 23:17

Jättefina bilder, något poetiskt över dem./Jo, jag såg tidigare idag att flera nordliga platser hade varmast, bl.a Kiruna tror jag då, men så kommer Malmö in en gång också. Men det händer ju ibland att platser i norr har varmast, det beror ju på vindar och annat. För några år sedan var det t.ex +9 i Nikkaluokta men kanske samma på minus längst i söder. Händer alltså ibland att det blir så.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

11 januari 2010 08:18

Ja, det är nat speciellt med ljuset däruppe, bara ack sa kort den här arstiden men det vänder ju ordentligt sen och da kan du ju fota hela nätterna om du vill, Lyckoost...
Fina bilder förresten.

http://mittispenaten.blogg.se

 
Jah Hollis

Jah Hollis

11 januari 2010 11:31

Fina bilder. Du har fångat himlen långt upp i norr, och jag långt härnere i söder. Och jo, jag hörde att det var någonstans i dina trakter det hade varit "varmast" i landet i går.

http://jahhollis.blogspot.com

 
LEna Norgren

LEna Norgren

11 januari 2010 22:15

Härligt fina moln och ett svårfångat ljus men mysigt hus...

http://lenasfoto.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards