Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 16 januari 2010

att baka eller inte baka....

Av Kvasthilda - 16 januari 2010 17:44

... det är frågan.

Kikade in hos Tant Alexandra o lille Malte. Jisses, palten fyller sex månader ju! Tiden rinner iväg!

Lämnade en kommentar o kände att jag var tvungen att göra ett inlägg "hemma" oxå.

Har köpt några av kvällsblaskan de dagar de haft bakbok. Missat en himla massa men tror vi har tre stycken. Eller eventuellt fyra. Givetvis missade man julgodiset, eller var det julbaket? Skitsamma. Det har varit Småkakor, Adventsbak, Julgodis, Kladdkakor, Baka med barn och nu senast Matbröd & surdeg, vilket säger mig att vi har tre av dem. Kokböcker är kul. Bakböcker är ännu roligare. De finns mest som ögongodis hos oss, snarare än inspirationskälla eller vad det är, receptböcker. Oftast hemfaller man åt de egna receptlösa matlagningarna. Ungarna kan inte förstå hur vuxna kan laga mat utan recept. Å andra sidan är jag oftast slav under bakrecepten. Vågar inte riktigt ta ut svängarna och chansa. För lite mjöl, för mycket mjöl, för många ägg, för lite smör, för mycket mjölk, för lite bakpulver... Ja, så kan det pågå.

Att prova sig fram med en kaksmet är en total waste of time. Det finns så många andra som provat sig fram o hittat den gyllene medelvägen med idealförhållandet mellan ingredienserna. Varför ska jag då chansa hejvilt? Däremot kan jag ändra lite i recepten med smaker o annat. Nåt ungarna älskar att göra är att hacka ner choklad o i viss mån nötter i kladdkakan. Själv sätter jag gärna apelsinskal i den.

Mat är en annan sak. Där kan man prova sig fram. Bara man inte provar med en näve salt i stället för en nypa. Det är dumt.

Apropå böcker. Jag fick en ögongodisbok i julklapp av äldsta dotra. En bok med baaaara chokladrecept. YumYum! Fast vad är "vispa till hårda toppar" eller "vispa grädden till lösa toppar".....? Vilken översättning. Ibland undrar man hur de tänker. Har de inga korrekturläsare? Nej, just det. Det är en utdöd folkart. Stendöd arbetsuppgift. Men ibland behövs det! Boken heter passande nog Choklad. Med tillägget 365 oemotståndliga frestelser. Det är en engelsk bok i översättning till nån form av svenska. Men bilderna är oerhört njutbara!

Min kommentar till TA:

*klipp* 

Jag drömmer om en sån där dyr amerikansk assistent i nån klatschig färg. KitchenAid heter den ja. Jäklar vad det skulle bakas om man hade en sån..... Heheheheee... Köpte oxå tidningen med den där boken men ska sanningen att säga inte ens öppnat den än! Jobbar som en skållad råtta. Köpte däremot lite choklad häromdagen med föresatsen att göra muffins.... Vad tror du? Kan det klassas som matbröd?

Äh, jag tror jag tar en snäcka till. Fick det i samma paket som Chokladboken. En stor låda med nougatsnäckor. YUMYUM! FiaLottaLarsson tror inte mamma vill ha dem.... Nej du, gumman. Eller snarare Jodu. Den som spar hon har! Kan njuta ev en bit ibland i flera veckor i stället för fjorton bitar på en liten stund. Men magknip som följd.

*snap*

Gott är det!

 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

17 januari 2010 13:15

Det var ett tag sedan jag bakade, ja inte sedan den 12 september kan jag tro. Just nu är det storstädning som prioriteras här men nog har jag en hel del kokböcker och med recept. Ett antal har jag också fått genom min prenumeration av Allas. Har ju en liiiiten receptsamling i bloggen men mer kan det nog komma bli framöver. Men det är förstås en fördel om jag kan tala om hur det smakar också. Jag lever ju än så HELT galet kan det väl inte ha blivit, hihi. Men någon gång blev det nog fel i själva receptet när det blev "stenkakor" både för mig och mamma när vi skuklle göra tekakor! Men annars är detta verkligen gott. Men det finns andra recept på tekakor också, och det återstår att se om jag hittar något.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Alex

Alex

17 januari 2010 22:40

Nej, jag är ledsen, muffins räknas inte som matbröd. Men det betyder inte att det inte är okej att baka det! Gör det! Baka för glatta livet! Jag är med andra ord för. För allt som innebär att du blandar ihop smör, mjöl och socker. Även i matbröd...

http://tantalexandra.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards