Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

ABC No 2 - R

Av Kvasthilda - 22 januari 2010 00:15


ABC harrrr denna vecka rrrrullat på till Rrrr. En kort funderrring gav mig... RRRRussin.

Russin i flerrrra färrrrger. Det är röda russin, gula russin, gröna russin och "vanliga" bruna russin. De gröna är lite beska/sura. De gula sultanrussinen supergoda. De röda är mumsiga. De bruna.. är bruna :-) Eller blå om man ska vara petig. De görs ju av blå druvor!

Undre (blixt-) bilden visar kanske färgerna lite bättre än den övre som är fotad i befintligt ljus.



 


Det roliga med R.... Min Störstebror är gift med en tjej från Skåne och där pratar de med tungrots-r så när deras äldsta dotter började prata la hon i riktigt rrrrullande tungspets-rrrrr i en massa ord som inte ens har r. Och la till r i ord som hade, men alltså fick ett extrra. Trrrrapp-rrrr-a var ett av dem minns jag :-) Trappa alltså.


ABC i ord og bild

 
 
Sommertid

Sommertid

22 januari 2010 09:17

Russin/rosin er gott i bakverk och nöttblandingar, sött och salt.
Bra R val.
Trevlig helg :)

http://sommertid1.blogspot.com

 
Randi

Randi

22 januari 2010 09:41

De i Skåne har en herlig dialekt, synes jeg - selv om jeg ikke forstår alt hva de sier:o) Og Rosiner var en lur R - de kan brukes til mye! God helg!

http://www.hverdagsprat.blogspot.com

 
Berith

Berith

22 januari 2010 10:22

Älskar russin ! ;))
Önskar dig en bra dag och en trevlig helg , kram =)))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
qehenne

qehenne

22 januari 2010 12:38

Rosin er godt som snacks også. Det er de brun/blå som blir spist her. Søte og gode. Rosinbolle er også deilig. De grønne er litt ukjente her i heimen.
Ha en god uke

http://www.qehenne.wordpress.com

 
Maria

Maria

22 januari 2010 16:46

Russin det är mumsigt...
Härlig bild på godsakerna också!
Trevlig helg!

http://minaordminabilder.wordpress.com

 
Mona

Mona

22 januari 2010 17:40

Russin är gott, men jag visste inte att det fanns så många sorter. Gröna har jag aldrig hört talas om och röda? Sultanrussin har jag ätit. Jag brukar köpa krav-märkta russin och dom är ljusare och mer varierade i färg än dom vanliga bruna. Var köper man gröna och röda russin nånstans?

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

 
bjorg nina

bjorg nina

22 januari 2010 18:05

Heisann!

Rrrrosiner, både gule, brrrrune, blå og derrrrm midt i mellom er momsemat. Med rrrrosiner i huset errr lørrrrrda´n rrrredda!
Ha go´ hælj!

http://viltogvakkert.blogspot.com

 
Petunia

Petunia

22 januari 2010 19:10

Nå fikk jeg lyst på rosiner og jeg vet vi har det i kjøkkenskapet:)

http://petuniablogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Kvasthilda

22 januari 2010 19:22

"fuskade" lite. De röda russinen är ju faktiskt vanliga bruna (eller blå då), men de är mer röda och jag köper gärna påsen med kravmärkta för att få dem för färgens skull.
De gröna... Var sjutton köpte vi dem? Minns inte. Har gömt påsen i matkällaren ett tag, så den skulle få vara ifred för mina klåfingriga o gottesugna familjemedlemmar :-)

 
Henny

Henny

22 januari 2010 21:33

Rosiner er dejlige, og det er et fint billede, der viser de mange forskellige varianter, man kan købe. Vi havde en komiker engang som sagde, at rosiner var vin i pilleform. Det havde han så ikke ret i, men derfor var det da en meget pudsig kommentar.

http://aargang54.dk

 
toraa

toraa

23 januari 2010 00:14

Veldig bra innslag til ukens ABC.

Vi har druer, her i Norge, og de flesste blir til rosiner.
Andre blir til gele.

Ha en flott helg

http://toraamusic.blogspot.com

 
Ingen bild

f

23 januari 2010 17:06

roosiner er godt ,både i mat og som litt kjapp energi . HA en god helg. F

 
drengen

drengen

24 januari 2010 20:50

Rosiner var et artig valg! Slike har jeg alltid med på tur.

http://www.evelynsommer.no

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 11:14

Måste gå ut medan det är väder så jag slänger bara ihop mina svar lite snabbt o tar lullullet senare. Gubben har åkt hem, men jag stannar en eller ett par dagar till, då jag fick inställt på måndag och slängde in en ledighetsansökan. Men krysset då'r...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 09:00


  Tema nr 349 Vårvinter 104/366   Tillome vattenpölarna har vårkänslor...      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 12 april 09:00

  Tema nr 7 Ankommande 103/366   Ett säkert vårtecken är när vi hör sångsvanens trumpetande. De anlände Storlångsträsk den 9 april. Vi hörde dem på morgonen men fick inte se dem. Under eftermiddagen kom de flygande över sjön, men jag var på e...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards