Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

Måndagstema - Lidelse/Lidande

Av Kvasthilda - 30 mars 2010 18:05


Måndagstema handlar såhär inför påsken om lidelse (på norska). Det är inte riktigt samma sak som på svenska. Norskans lidelse betyder lidande på svenska. Jesu lidande på korset och uppståndelsen från de döda. Jag har dock en lidelse (som på svenska bland annat står för passion) för att fota kyrkor så vad kan då passa bättre för temat än några av de krucifixfoton jag tagit? Nu blir ni överösta av foton här så ni får välja hur många ni vill titta på...


Kristine Kyrka, Falun. Ett enda krucifix hittar jag på mina foton och det är det lilla framme vid altaret. E-pigan studerar altartavlan. Längre ner finns ett foto till från Falu Kristine (ett fönster).


Valbo kyrka utanför Gävle


Torsångs kyrka mellan Falun och Borlänge har ett målat krucifix på en tavla på en av sidoskeppens väggar och ett stort snidat i trä uppsatt på samma vägg längre in i kyrkan.   



Hosjö kyrka, utanför Falun. En närmare bild på det guldförgyllda krucifixet finns nedan.


Ett par stora maffiga krucifix:

Stora Tuna kyrka utanför Borlänge har hela TRE krucifix. Ett målat på altartavlan, ett i taket och ett vid en pelare.


Stora Kopparbergs kyrka, Falun


Svärdsjö kyrka, utanför Falun. Närmare titt nedan.


Envikens nya kyrka, utanför Falun. Närmare bild nedan.


Klicka på bilderna för att se dem större (pop-up-fönster)


    


Och ett sista krucifix, stort och maffigt från Luleå domkyrka:



Mandagstema



 
 
Melusine

Melusine

30 mars 2010 22:29

Det er interessant at et ord kan ha så ulik betydning på to forskjellige språk.
Jeg er imponert over hvor mange krusifikser du har fotografert, og bildene er gode. Spesielt liker jeg godt #6 :)

http://www.enjoydiary.net/melusine

 
kungen

kungen

31 mars 2010 01:49

jag vill vara bloooond!

http://elinwho.blogg.se

 
Berith

Berith

31 mars 2010 08:39

Du delar denna passion med min syster =D
Underbara kyrkobilder och bilderna på sniglarna var härligt långsamma , ingen stress där inte ;))
Önskar dig en bra dag , varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards