Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 12 juli 2010

Fototriss 102 - hos mig idag del 8

Av Kvasthilda - 12 juli 2010 15:00



Så här ser det ut hos mig idag, del 8. Det är veckans trisstema. Mina foton är inte från IDAG, ej heller från söndagen... Jag har jobbat som en galning och alla dagar ser likadana ut. Mer eller mindre. Det som är just mer eller mindre är regnmolnen o solskenet. Fotona här är ifrån lördagens skift. Jag har tillbringat en stor del av denna vecka på tåg. Väntat o väntat o väntat.

I måndags förra veckan hade Tor stor baluns uppe i Frejas salar och hivade blixtar åt höger o vänster. En av dem träffade ett ställverk på Torneträsk station (driftplats). Denna lilla byggnad intill det stora stationshuset brann ner till grunden och har sedan ställt till det för trafiken på Malmbanan. Det är idel stopp mellan stationerna Bergfors och Stenbacken. Eller tvärtom som i fallet på mina bilder, då jag kommer norrifrån här. Vi får stanna vid varenda signal i stopp och skriva en blankett och det är tidskrävande.... För några dagar sen var det elva blanketter norrut och sju söderut. Den här dagen (lördag) var det sex norrut och fem söderut, dvs elva totalt. Några fler signaler har alltså börjat funka igen och det minskar, men vi vill ha helt blankettfritt. Helst. Kommer. Vad som inte kommer är ställverket. Inte förrän efter nyår som det låter.


Passerar Abisko driftplats. Molnen hänger låga över bergen i fonden. Lapporten ligger till höger här, strax utanför bild. Man såg den inte i alla fall. En regnbåge visar sitt spektrum av färger och solen lyser med starkt sken över transformatortornet i stationshuset.


Stopp i Stordalen. Här fick jag stå en timme eller två i väntan på tåg. Jag hade långtåg, 68 tomma malmvagnar på cirkus 740 meters längd och ett par tusen ton och då finns det bara några stationer kvar som mötesplatser där jag ryms. Torneträsk är just en lång mötesstation men den har vi ju tappat nu efter branden. Regnmolnen hänger låga över Kaisepakte (berget med den höga stupbranten).


Klev ur loket o fotograferade lite. Här är en liten rallarros som envetet kryper upp ur makadamen på bangården. De blommar inte ännu men i augusti kommer den här lilla plantan ha rosa blomster i toppen. Stenarna är regnvåta.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 Kika in här för veckans fototriss:



 
 
Ma.links

Ma.links

13 juli 2010 09:28

Vilka moln! Svårt att välja favorit, men det måste nog bli blid två. Mycket häftiga bilder allihopa!

http://malinks.blogg.se

 
Jah Hollis

Jah Hollis

13 juli 2010 10:30

Du har ju i alla fall ett vackert landskap och en fin regnbåge att vila ögonen på meden du väntar (och tar snygga bilder). Även i Sydsverige slogs järnvägstrafiken ut i helgen när blixten slog ner i någon elanläggning i Hässleholm.

http://jahhollis.blogspot.com

 
Erik "Semlan"

Erik "Semlan"

18 juli 2010 17:40

Du kom just med den information jag ville ha, perfekt. Det var ett inslag i nyheterna där någon chef på LKAB surt sa att de tappar inkomster pga branden i Torneträsk station. Det kan inte gå så många tåg som det brukar, klagade han. Nu förstår jag allt (du ger bättre information än nyheterna)! Här i storstaden flämtar vi och saknar regnet som undviker just vårt område. Den blöta varan verkar inte du sakna. ;-) Härliga foton där den lilla rallarrosen i blöta makadamen gillas extra mycket.

http://erik56.blogg.se/2010/july/sa-sag-det-ut-ida

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

366

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 11:33

Just det. Skrev fel och tänkte ändra när jag kom ihåg att det faktiskt är 366 teman i år. Har jobbat så mycket och varit upptagen under ledigveckorna så fotograferandet har kommit på skam. Därav det långa hoppet mellan senaste två temabilderna. Eller...

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 11:00

Så trött! Blev sent inatt. Igen. Varit en vecka med långa skift och/eller körningar. Mycket som pågår längs järnvägen. Det är mycket vatten och rester efter urspårningen som inte kunnat fixats än. Ett skift till innan ledigvecka. Puh.    O Puh ja...

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 09:00


  Tema nr 073 Folkdräkt 139/366   Det är en av de vackraste bunaderna jag känner till. Nordlandsbunaden.  Här har det precis avslutats ett studentavtackande i Haikjeften i Narvik.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*...

Av Kvasthilda - Fredag 17 maj 09:00

  Tema nr 256 Rödrutig 138/366   Gratulerer med Dagen!        Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards