Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 november 2016

Av Kvasthilda - 19 november 2016 10:51

Ett lördagskryss till till handlingarna. Snabbgenomgången är här och jag börjar skriva vid bordet i stugan. I spisen sprakar ett vedträ, även om det börjar vara mest röd glöd kvar. 

Vi börjar med Bamse som sjunger om sin Nalle-Maja. Melodin är Nanne Grönwalls Håll om mig

Nalle-Maja
När dom andra bli skraja
Ler hon och skrattar bara
Ingen kan vara
Tuff som den tjejen kan


Sverige Sverige, skrevs av Vilhelm Stenhammar. Verner von Heidenstam satte texten till den. Mats Jarnhagen dirigerade Arméns musikkår i Strängnäs. 

Den Goda Fén ur Askungen har inte så mörk röst men idag illustrerades hennes bippity-boppity-boo av Louis Armstrong

Salagadoola mechicka boola bibbidi-bobbidi-boo
Put 'em together and what have you got
bippity-boppity-boo

 

Salagadoola mechicka boola bibbidi-bobbidi-boo
It'll do magic believe it or not
bippity-boppity-boo


Sven-Olof Walldoffs orkester sen. Vi for ut på böljan den blå, tillsammans med Axel Öman


Triss i sångerskor. Lena Willemark, Sara Isaksson och Sofie Karlsson sjöng en melodi Till min syster. Dan Andersson

En sång till dej, min syster, när all marken väntar vår!
Luossas ljunghed surrar yr av vind och vilda bin.
Där lärde vi oss tunga steg i våra yngsta år,
och ingen vet hur djupt vi drack vår barndoms beska vin.


Oj, vilken bökig ledtråd. Eldemansk. Danska Verdens orkestret spelade I en roddbåt till Kina. Om nu Stina svarade ja, fick han som frågade (Axel Öman kanske?) så gott ta årorna o börja ro. Tar ju en stund.... 


Det krävs först och främst sommar till det. Some other Summer heter en av Roxettes låtar. Per Gessle och Marie Fredriksson. 


Tog de sig nu iväg till Kina o tillbaks igen...? Pajala-Hasse skickade med dem en hälsning: Hälsa dem därhemma, hälsa far o mor... Ursprungligen är det en dansk melodi. Danmark = DK


Oj, en sextiotalsmelodi om djur som ibland gör så.... Hmmmm. O inte bara kring Luossa. På finska hörde vi nåt som på engelska originalet heter The Birds and the Bees. Bin svärmar ibland.  


Den sjöngs ibland av Alma Cogan och hon gav röst åt nästa melodi också, The Tennessee Waltz


Vem som gjorde den vackrare versionen kanske kan diskuteras, om nån. Finska låtar är alltid kul för oss i Sverige, Förstår inte ett ord. Anders Glenmarks nya album heter just så. Vackrare


Vi slutar med att skriva kärleksbrev i sanden. Eller Pat Boone gjorde det. 

On a day like today
We pass the time away
Writing love letters in the sand


De är för länge sen dolda i snö. Ha en fantastisk fortsättning på helgen :)



Av Kvasthilda - 19 november 2016 10:03

Satan vad ont i arslet jag har. Fick en sträckning i en rumpmuskel häromdagen men igår slog den till med enorm kraft. Hade lite bråttom från dasset o det drog till bakom låret ända upp i skinkan. Idag kan jag knappt röra mig. Eller sitta för den delen. Jävlar vad ont det gör. Muskelsträckningar är inte att leka med. Länge sen man hade nåt sån't här! 

Minns att jag sträckte en lårmuskel under en stafett en gång. Hade sista sträckan o det small till efter sjuttio meter o jag stapplade i mål. Aj Aj Ont. 

Nu sitter jag o lyssnar på MelloXets lösning från förra veckan. Kaffet är klart. Skottat snö från bilen o satt den i värme. Ska ta mig iväg o plocka en pokis idag. Kan ju fan inte gå med den här muskelsträckningen. Ouch. 

Av Kvasthilda - 19 november 2016 09:00


Tema nr 146 Klappa

324/366


Sonen hittade en kompis som mer än gärna lät sig klappas. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards