Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 16 december 2017

Av Kvasthilda - 16 december 2017 18:56

Himlars också. MelloX-inlägget blev kvar i Utkasten.... Inte första gången :) Sparar det där medan jag jobbar, ifall datorn eller internet eller programmet (F'LÅT, APPEN) kraschar. Fast jag har ju inte Win10 på den stationära så det är fortfarande ett program. Sådeså. Nåja. Det blev lite bråttom iväg o raida så jag glömde kolla var det låg - o hade inte ändrat från Utkast... :D 


 Vi har raidat en jätte idag. Tror aldrig jag sett så många raider på en legendar på en o samma dag i Kiruna. I Falun händer det titt som tätt, o uppenbarligen i Älvsbyn, men aldrig i Kiruna. Not Ever. Never. Har då varit säkert tio raider på'n idag. Vem är *n* då? Groudon. En *äkta* ground-pokémon. Han är jorden personifierad. Pokemonerad? O en elak jäkel. Fast med döttrarnas hjälp har jag nu tre stycken. Nej två. På tre raider. Fenomenastiskt. Inte som fåglar o hundar o annat jäkla tok som vägrar fastna i min pokébag! 



Av Kvasthilda - 16 december 2017 11:00

En av de bästa julkalendrarna som sänts i SVT. Årets kalender har ju fått lite ris bland rosorna och jag har lite svårt för den, men Selmas Jul från förra året.... Den hamnar i samma kategori som Trolltider! Love it. 



Vilken är din favorit? 

Av Kvasthilda - 16 december 2017 10:33

Vaknade i tid men var lite för lat att kliva ur sängen... Vet inte just nu, om jag missade första ledtråden men resten är hittills ifyllt. Halvlek o nyheterna har just slutat. Irriterande att höra Stockholmsnyheterna som standard i onlinekrysset. Nåja. Så här ser det ut idag: (o ja, jag hörde visst allt....)


Dagens krysseriövningar började ju med det jag hörde allra först. ABBAs Chiquitita sjöngs av (o där missade jag precis det igen), ett svar från vecka 47. Ahhh, Sinéad O'Connor! Förstås. Trodde det var The Corrs. De kommer (också) från Irland. De var dessutom med som svar i På Spåret igår kväll som en av två irländska grupper. En av upphovsmännen till ABBAs Chiquitita är givetvis Benny Andersson


Sen fick vi The Kings ljuva stämma. Elvis sjöng You were always on my mind. Dan Hylander har skrivit svensk text till den, som bland andra Totta Näslund spelat in. Den heter då Alltid inom mig


Julmusik på det, Sanna Nielsen från sitt julalbum Min önskejul 2001Jag bor på en stjärna. Det är Pomp and Circumstance i original. 


Så veckans Eldemandubbel i ett par gamla schlagers. Opp opp opp, Tutta Rolfs gamla dänga och en dansk schlager på det som på svenska heter Hälsa dem därhemma

Nu ska vi opp, opp, opp
Opp på den gryende kärlekens topp, topp, topp
Kom, kom, kom bara med mej
Och skyll inte på några om, om, om
Visst är du kär, kär, kär
Vill du mej något så har du mej här, här, här
Din, din, din vill jag vara och bli
Om du bara blir min, min, min


Från ena ytterligheten till den andra. Hard Rock Halleluja. Lordis vinnarbidrag i Eurovisionsschlagern från 2006. Vinsten gick till Finland


Vi fortsätter med finsk musik och lyssnar till Hasse Kvinnaböskes Änglahund, fast som sagt, på finska. 


I'll be Home with Bells On. Dolly Parton och Kenny Rogers i duett. 


O vi går därifrån till Fred Åkerström som sjöng Ruben Nilsons melodi om Fimpen och tändstickan

...."Ack, om du kunde tända eld, på mej" sa fimpen vilt,
då skulle du få smaka på en äkta Chesterfield,
och fast jag ej är fullt så vit som uti unga da'r,
så har jag dock en utsökt smak, aromen den finns kvar."


Men plötsligt tystna' bägge två och såg med skräckfylld min,
ett högre väsen som for fram med stadens sopmaskin,
och i en sky av gatans damm, de blevo skilda åt,
och ingen märkte stickans ve och fimpens bittra gråt.
Men på en tipp vid Riddersvik där möttes hon och han,
där lågo de bland lump och skräp, tätt tryckta mot varann,
och solen sken och tände eld på stickans huvudknopp,
och fimpen den gick upp i rök och tändstickan brann opp.


De önskade gå upp i rök tillsammans så Darins önskan om att Rädda mig gällde inte dem. 


The Empress of Blues, det kallas Bessie Smith. Jag kom att tänka på Harry Potter och hans bussresa till puben The Leaky Cauldron. Take me for a Buggy Ride. Fast i Potterfilmen säger de, Take it away Ern'! It's gonna be a bumpy ride!


Ladies Only, så heter gruppen som spelade låten vi skulle förknippa med en stor o go skåning, Jag har bott vid en landsväg, i hela mitt liv, o sett människor komma o gå.... Edvard Persson förstås. 


OK, Ready for it? Det undrar Taylor Swift i dagens sista uppgift. 


O med det far vi ut o raidar Pokémon. O kanske följer Musikhjälpen. Idol är slut. Så Mycket Bättre har kört sista avsnittet. Men musik finns det alltid. I eftermiddag är det nog julslingan som surrar i köket. Julgodis på G. O kanske en o annan pepparkaka. 



Av Kvasthilda - 16 december 2017 09:00


Eget tema nr 40 Ax

350/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards