Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 november 2018

Av Kvasthilda - 1 november 2018 11:08

*puh* Klarade av hela oktober månads temabilder - o fick ihop ett antal in i november också. Har ju faktiskt fotat en hel del med 365orna i åtanke men aldrig haft tid att gå igenom bilderna. O sen som vanligt, tillkommer en del nya teman när de gamla inte passar för det jag vill dela med mig av. Är så himla dålig på att dela med mig, medan tiden går, dvs strax efter att man upplevt nåt o saker hänt. Resor jag gjort under året. Alla gånger man varit i stugan. Lite foton har de ju blivit, men nästan inget i bloggen. Himla trist. När man inte mår bra är det inte helt lätt att få ut nåt positivt heller. Foton är ju det. Positivt. För mig i alla fall. Har alltid fotograferat. Fick min första lilla skruttkamera när jag fyllde tio år, men hade redan innan det lånat en kamera av pappa. Var ju lite svårare på den tiden, när det var filmer som skulle processas. Framkallas. Överföras till papper. Svartvitt gjorde vi själva i vårt badrum, med pappas gamla mörkrumsutrustning. Många timmar har man tillbringat i ett badrum med en röd taklampa som enda sällskap. Skruvade ur den vanliga o i med pappas röda. O sen framkallnings-, stopp- o fixvätskor i baljor o sedan ner i badkaret i vanligt vatten i väntan på att så småningom torkas. Pappa hade en speciell tork, där man la fotona med bilden neråt om man ville ha blanka bilder o uppåt om man ville ha matta foton. Mot plåten eller tyget. Vi köpte alltid stora fotopapper, som vi skar i lämplig storlek. Det var billigare än att köpa 9x13-foton. Hände nån gång att man köpte 13x18, men oftast var det större, typ A4 i storlek. Vad blir det, 24x30? Jo. Måste tänka i fotoformat o inte vanligt papper. 

9x13

13x18

18x24

24x30

Kanske de var 18x24? 24x30 låter stort, men jag ser lådorna framför mig i nästan-A4-storlek o då är det 24x30. Äh. Tror de var för dyra. 18x24 låter mer troligt. Vi säger att det var så. 

Av Kvasthilda - 1 november 2018 09:00


Tema nr 53 En av mina juveler

305/365


Mormors gamla agatring. Love it. Den är lite misshandlad efter många år på mormors finger och det mjuka guldet är intryckt kring stenen. Den har inte så stort pengavärde, men affektionsvärdet är enormt. Undrar om man kan slipa till stenen så den blir blank o fin? Fast jag gillar den ändå, lite ruffig och repig. Den har levt ett liv med mormor. 

O själv är man mormor idag o skrynklig som en gammal elefant.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards