Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 november 2018

Av Kvasthilda - 3 november 2018 22:05

Jag anade att det skulle komma nån form av förklaring/ursäkt från radion om förra veckans kaotiska numreringar i krysset. Många lade ner kryssandet för att det inte stämde nånting. Teknikens under. Ska väl bli mindre kaotiskt idag. Har precis börjat lyssna :) 


Vi började med Everybody Loves a Lover och det var givetvis Doris Day som sjöng (hörde senare att nr 13 inte fanns med i vissa tryckta kryssplaner. Förra veckan en extra siffra, idag en för lite, spelade ingen större roll då man ändå fyllde i hela raden i nästa uppgift - mest för att fylla ut med en kul låt).


Resten av raden var ju The Beatles Yesterday som givetvis skrevs av Paul McCartney


O Nanne Grönwall hängde på fröken Day o sjöng Håll om mig, släpp inte taget om mig.... 


Hon är lite vild och galen o det är alltid cirkus när hon drar igång.... Bwahahaaa. Cirkus Renz. Solisten spelade som så ofta i det stycket, på en xylofon


Eldeman tog sen en av sina sedvanliga dubblar. Vi sökte förnamnet i populärform på två svenska sångare. Jaja, var ju svårt. De heter Roffe båda två. Först ut var Roffe Wikström med en gammal countrydänga på svenska, Led mig hem, gamla väg (Take me Home, Country Roads), följt av Roffe Bengtsson i en låt delvis kopplad till Nanne ovan, Tivedshambo. Det är Stikkan Andersson som skrivit den. Kopplingen är förstås Benny och ABBA. 


Dagens finska skiva kom från Eläkeläiset. Originalet var The Eagles Hotel California


Nordiska samarbeten. Edda Magnason härstammar från Island. Hon gjorde rollen som Monica Z i filmen med samma namn, där hon bland annat sjöng ett gammalt Melodifestivalen-bidrag. En gång i Stockholm skrevs av Bobbie Ericson och Beppe Wolgers. Monica Zetterlund tävlade med den 1963. 

Ja, Stockholms vinter är en sällsam värld
Mås och trut, i tyst och vacker snö
Och skön är Stockholms ö

Tyska kyrkans klang, ropar stumt ‘ding dang’
En sagolik strand, ett sagolikt land
Som möter oss två i vår båt

Håll min hand, håll min hand
För dig och mig så är det sommar än
Kom segla ut med mig


Vi hämtar oss lite luft efter det. Johann Sebastian Bachs Air


P.S Sista sommaren var en svneks ungdomsfilm. Tiden går. Det var många år sen nu. Tone Norum och Tommy Nilsson sjöng Allt som jag känner från filmen. 

Allt som jag känner och allt jag förstår
Vindarna vänder, drömmen består
Vi håller varandra när stormarna yr
Finns här intill dej när morgonen gryr


TN o TN. Nat King Cole sen. Han sjöng på spanska idag, om Adelita


Vi vandrar vidare genom Europa och lyssnar till en tysk orkesterledare. En sjungande sådan. Max Raabe


Slutligen hamnar vi hemma i Svedala tillsammans med Jill Johnsson som sjunger Oh, vilken härlig dag.

Steg upp på morgonen
Innan din dag var riktigt vaken
Woowow vilken härlig dag
Smög mig på knä till sjön
För att få se dig bada naken
Woowow vilken härlig dag
Lalalalalalala...
Lalalalalalala...
Lalalalalalala...

Bröderna Gärdestads låt, som alltid Teds musik och Kenneths texter. Sommarlängtan. 


Idag har det snöat. Inatt har det snöat. Snö snö snö. Långt till sommaren. Och långt till Gotland och Så Mycket Bättre. Men vilken dag det var! Linnea Henrikssons dag. Fantastiska tolkningar av en fantastisk tjejs låtskatt. 



Av Kvasthilda - 3 november 2018 20:19

Dagens krysserier har tagit hela dagen. Eller nä. Har inte ens hunnit kryssa idag. Vi har mest flängt runt stan o samlat små digitala monster. Just nu drog jag igång Så Mycket Bättre på Tv4Play så krysset kommer att ta tid. Det kommer... 

Av Kvasthilda - 3 november 2018 09:00


Eget tema nr 22 Rondell

307/365


Rondellutsmyckningar kan idag se ut hur som helst. De har kommit en bit sen alla rondellhundar - som olovligen sattes ut både här och där. Tror det fenomenet dök upp i Rättvik efter att man klagade på Mörksuggans plats i en av rondellerna där. Hur som haver. Det här är Landskrona. Bokstavligen. Fiffigt. Landskronas stadssiluett i en gigantisk krona. Den fotades i förbifarten så det är ju inget konstnärligt över själva bilden. Men motivet är kul. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards