Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 10 november 2018

Av Kvasthilda - 10 november 2018 15:30

Sådär då. Nu ska jag väl hitta lite tid att kryssblogga också :) Löste krysset på förmiddagen, men vi har varit upptagna idag, Dotra o jag så jag har inte hunnit skicka in det ens. 


Vi börjar i Sevilla, hos Barberaren där. Rosinnis Ouvertyr till verket. 

Jag tror, jag tror på sommaren
Jag tror, jag tror på sol igen
Jag pyntar mig i blå kravatt
Och hälsar dig med blommig hatt
Jag tror på dröm om sommarhus
Med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol
Och luften fylld med kaprifol

Kända rader sjungna av AnnLouise Hanson. Stig Olin skrev dem. 


Woke Up This Morning, det gjorde Alabama 3. Det är signaturen till en teveserie jag inte sett och därför inte känner igen, men vet att det var Sopranos


Willi Forst spelade huvudrollen - och sjöng en del i den tyska filmen Bel Ami. Dalsbruks dragspelsklubb spelade utan ord. Den har filmatiserats flera gånger och Robert Pattinson har gjort en senare inspelning av densamma, om en casanova/don juan utan like som går från ingenting till de högsta kamrarna i både politik och hem. 


Vi går från gatorna i Paris till Streets of Philadelphia. Molly Johnson sjöng Bruce Springsteens underbara filmmelodi. Filmen Philadelphia handlade om en advokat som fick aids (senare omdöpt till HIV) och fick sparken, förtjänstfullt spelad av Tom Hanks. 


Från advokater till domare. Domardansen

Nu vilja vi begynna en domaredans,
Medan domaren själv är hemma
Och alla de som i domaredansen gå
Deras hjärtan skola brinna!
Alla säga de: hå, hå, hå!
Alla säga de: nå, nå, nå!
Har du drömt om din käresta i natt,
skall du mot ljuset le


Man kanske drömmer om sin käresta i midsommar, men vi tar oss till en annan högtid. Easter Parade spelades - i helt annat stuk än när Judy Garland sjöng den till Bing Crosby i filmen med samma namn. Nu var det jazztoner. Vad vi skulle koppla detta till, var just högtiden och vad man kan dekorera med. Påskris kan ju vara lämpligt. 


Lågmälda och fina Norah Jones på det. Hon spelade och sjöng sin Come Away With Me

Come away with me and we'll kiss
On a mountaintop
Come away with me
And I'll never stop loving you


En mycket kort o underbar jingel. Vem blir inte glad och förväntansfull när man hör den? O så försvinner den. Har försvunnit redan. SF-jingeln som öppnade upp alla bio-filmer. 


Fotografering o musik går hand i hand. Eldeman berättade återigen om sitt besök på en tysk utställning med foton föreställande bland annat diverse artister. Bakom kameran liksom nästa bidrag, Summer of '69, stod Bryan Adams


Med en enkel tulipan, uppå bemärkelseda'n, vi har den äran vi har den äran att gratulera. Hurra Hurra Hurra Hurra. 


Vi slutar i sent 80-talsdisco. 

Oh mama can't you tell
Oh mama can't you tell
If he wants my love will you ring my bell
Oh mama can't you tell
Oh mama can't you tell
If he wants my love will you ring my bell
Oh mama can't you tell
Oh mama can't you tell
(If he wants my love will you ring my bell)

Denna något tjatiga och klatschiga låt stod Lilli & Susie bakom, eller systrarna Päviärinta. 


O med det avslutar jag dagens kryss. Ikväll jobbar jag och missar hela Så Mycket Bättre-kalaset. Vems dag är det? Charlottes ja. 



Av Kvasthilda - 10 november 2018 09:00


Tema nr 182 Mumsar i sig

314/365


Kråk har gjort små majspaket med godis o gegga till fisken. Till mörtstugan. En nätbur i vilken vi fångar levande mört att ha som bete till större fisk. Just här har vi nog tömt mörtstugan och slängt ut lite extra godis, bara-för-att. O lommen blir glad när maten serveras åt honom. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards