Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 27 november 2018

Av Kvasthilda - 27 november 2018 23:15

Barnpiga ikväll. Vaknade så sent att jag inte hann ringa vårdcentralen, men ringde 1177 i alla fall så jag fick noterat att vi varit med om en olycka. Dock accepterar de inte att jag anmäler dotra o att få hojna att göra nåt... Nåja. Barnbarnet verkar må bra idag. Han har varit hos oss nästan hela dagen o vi har klätt mormors gran. Den smala fjanten till gran. Men klädd är den. Att sen alla kulorna hamnade på några få grenar mitt fram är väl en sak. Mormor får fixa det senare. 

Ska ringa VC i morgon o få en tid till ongen i alla fall. Han somnade, om än det tog tid, men nu sussar han. Kan bli besvärligt att få upp honom i morgon kanske... O dotras morgnar som är nog tjorviga. Vojne. 

Av Kvasthilda - 27 november 2018 09:00


Tema nr 129 Inspirerad

331/365


Äldstebror har födelsedag idag. Vad kan då passa bättre än en bild med inspiration från tiden han föddes? Femtiotalet går igen i detta lilla café i Helsingborg. Love it. Gamla biobänkar - otäckt stela men ursnygga, samsas med stoppade armstödsfåtöljer i rött tyg och en massa andra inredningsdetaljer från 40- och 50-talet. På väggarna finns tavlor med gamla bioannonser och -biljetter, en mannekäng i tidstypisk husmorsdräkt anas här. En gammal kommod och ett handfat sitter på en vägg, med en emaljerad skylt som säger Ur funktion. 


Jag gillar detaljen med de utklippta pappersdockorna under glasskivan i bordet. Klippdockan är Tina ur Allers nr 34 och 35, 1955. Tina och hennes vän Majsan var en serie i tidningarna på femtiotalet och många önskade att få dem som pappersdockor, så signaturen Bibbi tog sig an uppgiften att rita dockor och kläder som sedan publicerades i tidningen under 1954-55. Bibbi ritade många klippdockor och gjorde andra illustrationer i tidningarna på den tiden. 




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards