Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 december 2018

Av Kvasthilda - 1 december 2018 11:39

Måste göra ett sista ryck (nåja, börja med sista rycket) i 365an också. Dagens bild är den sista jag förberett i bloggen. Har en del på lut, men tiden är knapp. Jämt. Ska kika igenom det jag jobbat med o se om jag kan få ihop några dagar i alla fall. Kanske blir svårt att hitta tiden i slutet av månaden och året... Två ledigveckor i december, varav den andra just årets sista vecka. Julkalender? Har inte ens funderat nåt på det :( En del att tänka på :D 

Av Kvasthilda - 1 december 2018 11:00

Vi är inne i december och det är CD idag, Community Day i PokémonGO. Ids inte. Visserligen kan man hitta en shiny Mareep, men nä. Har annat att göra. Tjejjorna ville leta mons, får se. En timme kanske man kan offra. Å andra sidan har de ett gäng på gården. Nåja. CD-timmarna handlar mer om poäng och sån't. Annars är hela helgen vikt åt de gamla CD-monsen. Men nu gäller det Melodikrysset. 


Vi började med nåt folk kastade sig ut i under 80-talet. Fågeldansen. Kvack Kvack. Curt Haagers spelade denna knasiga låt, som från början kom från Tyskland. 


Vi fortsätter ut i Europa. ABBA spelade sin Fernando. Frida och Agnetha sjöng, idag på spanska. Visst har ni inte missat Chers version av den? Fantastisk. 


Här kommer solen då. Nä. Den ser vi nog inte mycket av de närmaste veckorna The Beatles Here Comes The Sun var den första av Eldemandubbeln idag. I den andra låten ger vi oss av till fjärran östern. Till Österland vill jag fara.


Ska man till exempelvis Kina kan man ju välja att ta en långsam båt, men Robban gungade nog mest runt i skärgården, han i sin Båtlåt. Robert Karl-Oskar Broberg.

Det var en båt som sa till en annan
"Va' du va stilig. Vi borde borda varann
Gjorda för varann och köla lite grann
Som bara båtar kan."
Badda bam bam bam bam
Badda bam bam bam

Idag hörde vi den på finska o jag har ingen aning om den ens handlade om en eller annan båt. 


Duane Eddy spelade på sin gitarr och vi hörde Mr. Tambourine Man. Bob Dylans låt. 


Hörru! Grodan Boll. Thomas Funck skapade den knasiga figuren, redan på 40-talet. Skiffel i ett skafferi


Nästa låt handlar om ett mindre djur. Eller tja, det beror ju på storleken på dem förstås. Sång om syrsor. Idag sjöng Arja Saijonmaa, men jag hör bara rösten på Johan Kinde i Lustans Lekejer. Dock förknippas den väl mest med Zarah Leander

Jag kan inte längre höra syrsor, det är trist
Men det är en överkomlig brist
Syrsans sång är inte någon oersättlig sång, men ändå jag minns en gång

 

Det var då det var en vår, jag var knappa 17 år
Och han var förstås min unge Casanova
Han sa varmt och ömt
Vad? Det har jag glömt
Men det var nånting han lova'
Evig kärlek, ja jag tror att det var nå' sånt han svor
Jag var drakens fånge, han var sagans prins
Liksom vaknad nyss, utav prinsens kyss
Jag såg honom i ögonen och syrsor sjöng sin serenad
Jag minns att jag var glad, men det är också nästan allt jag minns


Då åker vi söderut, mot Danmark och Wonderful Wonderful Copenhagen. DK är beteckningen på vårt grann-land i söder. 


När planeterna stannat. Ja, det gjorde i alla fall Sverige när Stenmark åkte neråt. Idag är det Charlotte Kalla vi hoppas på. Duracellkaninen är ju tillbaks. Familjen heter "gruppen" som gjorde melodin från början, i Så Mycket Bättre 2014 tog Amanda Jenssen den under sina vingar o gav den nytt liv. 


Los Angeles Quitar Quartet spelade djungelmusik. Den är ju hämtad ur Djungelboken. Apans sång. Fast vi skulle ha stora flocken nu. Apor


Nästa låt hörde jag senast i Kiruna kyrka, när Brolle och Mimi inledde sin kyrkokonsertturné. Jag å Bosse Lidén. Alf Robertson. Cornelis skrev den svenska texten på Me and Bobby McGee


O vi slutar med ett par tjejer som har rytmen i blodet.

We get up dancing
We can't deny
We're just bodies touching bodies
Through the light
God made me high
Still wanting more
We're just bodies touching bodies
On the floor

 

Feel the rhythm in my blood....

De har också varit med i Så Mycket Bättre, så sent som förra året. Icona Pop


Charlotte kom trea idag. Ebba tvåa. Yay! 

Nästa vecka lyssnar vi till 100% Julkryss. 



Av Kvasthilda - 1 december 2018 09:00


Tema nr 191 Numrering

335/365


Nu börjas det. Äntligen.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards