Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 17 juni 2009

Solstorm

Av Kvasthilda - 17 juni 2009 22:09


Har pratat om Solstorm lite kort i ett tidigare inlägg. Jag har varit statist i filmen som bygger på Åsa Larssons (såg INGEN min felskrivning??) första roman om Rebecca Martinsson och morden som utspelar sig i Kiruna. Filmen är lite svår att greppa.

Det kan bero på att jag läst boken innan och ser en massa saker som inte finns med i filmen och det därför blir lite krystat.

När de sökte statister letade de bland annat efter folk som hade utländskt utseende och framför allt asiater. De ringde till vårt jobb och frågade om vi hade några "utlänningar". Min kompis svarade den gången som inhoppare i receptionen och funderade en stund och sa sedan...

"Nej, vi har nog inga. Men återkom i mitten på februari när alla Space Master-studenter kommer. Där kan det finnas en del asiater".

Det brukar vara en del studenter från bland annat Kina och Thailand.

Jag hjälpte kompisen, som normalt är chef i köket/restaurangen en dag lite senare. Hängde i köksdörren o tittade ut i restaurangen och kollade vilka gäster vi hade den dagen/lunchen. Det var.... en doktorand med efternamnet Giang, ett par doktorander från Ryssland, ett par dito forskare, en från Tyskland och ett par från Japan, ett par andra killar från Schweiz och Tyskland, en kille från Nya Zealand och en forskare från Skottland. Nä, vi har INGA utlänningar hos oss :-))


Min scen blev bortklippt. För er som läst boken, var jag med i den scenen när Rebecca (Izabella Scorupco) kommer till flygplatsen i Kiruna och ska hyra sig en bil. Vi gick genom ankomsthallen "bråttom för att hinna med sista bussen till stan". Asiaterna (som till syvende o sist utgjordes av åtta Space Master-studenter från Kina, Thailand och Japan, föreställande japanska turister)  skulle ha varit med i en slädhundsscen på samma ställe. Ingen av scenerna kom med i slutproduktionen. Finns inte ens bland bortklippta scener på DVD-n vi har. Så kan det gå.


 Hur som helst. Jag fick gå på Galapremiären med Izabella o Åsa och de två unga tjejerna som spelar hennes kompis döttrar i filmen. Bland andra :-)

Biljetten gällde för ett glas vin eller nåt annat.

Jag iddes inte stanna så länge efter filmen utan for hem igen!


Men lite kul var det att få klä upp sig och gå på GALAPREMIÄR :-)


 
 
Ewa

Ewa

18 juni 2009 12:10

Boken var mycket bra medan filmen var rena skräpet. >:-(

http://fundringar

 
Elisabeth

Elisabeth

18 juni 2009 17:29

Synd att det blev bortklippt - hade varit ett bra klipp annars. Har ju hört talas om filmen och skulle gärna vilja se den. Men inte dåligt ändå att få gå på GALAPREMIÄR.

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards