Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under maj 2011

Av Kvasthilda - 7 maj 2011 09:00


Tema nr 176 Mat
129/365

Hur många av er har ätit såna här? Plodpudding känner väl de flesta till men hur många vet vad blodplättar är? Tunna pannkakakor gjorda på nöt- eller renblod och vatten i stället för mjölk. Fantastiskt goda tillsammans med hemkokt lingonsylt. Maken gräddade plättar när jag kom hem från Boden häromdagen. Han brukar ha smet med sig ut i skogen/på fjället och det är supergott att äta gräddade över öppen eld.



~ 1 burk blod (finns i frysdisken)

~ 1 burk vatten

~ mjöl av valfri sort o blandning (mest vete) till lagom tjocklek (ca 5 dl)

~ ett par ägg

~ salt

Gräddas i smör o serveras till lingonsylt


Förresten.... Vad säger du? Plättar eller pannkaka? Därom tvista de lärde :)


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 6 maj 2011 20:11


Nalle Puh och Nasse sitter under ett stort träd och tänker över livet.

Plötsligt frågar Nasse:

"Puh, vi har fått två händer för att hålla, två ben för att gå, två ögon för att se se, två öron för att höra. Men varför har vi bara ett hjärta?"

Puh tänker en liten stund och svarar:

"Nasse, det är säkert för att det andra hjärtat är bortskänkt till en annan, som vi själva måste hitta"

Av Kvasthilda - 6 maj 2011 19:12


O lite fler bilder på den spatserande tjädertuppen. Han som inte hade så bråttom. Som sagt. Mycket fågel är det!





Av Kvasthilda - 6 maj 2011 19:09


Skippade den här bilden i trissen när jag kom ihåg tjädern....  En älg i full galopp.... Inte så skarpt kanske, men vad annat kan man vänta sig när jag befinner mig på rull, diverse tallar i vägen (ja de där gula grejerna!) o älgen i rörelse.



Det vimlar av vilda djur längs järnvägen just nu. Inte bara älgar. Det är tjädrar o orrar. Ripor, fast inte lika vanligt.  De ser man mer vintertid. O björnar. Kompisen som körde på björnen häromdagen såg ännu en ett par dagar senare!


Av Kvasthilda - 6 maj 2011 18:56


Det har öppnat en ny godisbutik i Kiruna. Tydligen en av de största... Vem fan behöver godisaffärer? När det finns Lakup.... eeehhh Lakkapää? Man behöver inte åka till Finland för att köpa exotiska favvochoklader från den finska drömfabriken. Eller lakrits. Laku. Förr köpte man sån't här på finlandsfärjorna. Väldigt exotiskt.



Lakaträsk? Ja, det var bara en lek med ord.

Laku-träsk.

Lakaträsk är en driftplats mellan Gällivare o Boden.

Där Egon bor.

Nu ska jag gå o ta en fantastiskt god bit brun-o-vit Fazer-choklad. Den fanns bara att köpa i lösvikt i FINSKA butiker. Fick några av en finsk väninna som hade varit över på andra sidan älven. Tror det var nån form av jubileumschoklad när det begav sig.


Av Kvasthilda - 6 maj 2011 10:00

 

Älvros nya och gamla kyrka


Älvros "nya" kyrka...





   


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Älvros gamla rokokokyrka :-)



   


 


Blomstermålade bänksidor/dörrar.


DopÄngel i vitmålat trä

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC 


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.


Av Kvasthilda - 6 maj 2011 09:00


Eget tema nr 8 Mosaik
128/365

En butiksentré i Boden.


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 6 maj 2011 08:32


... o vi med den. Idag nynnar jag på Ulf Lundells melodi igen. Sitter i husvagnen i svappis o väntar på avgångstid. Får inte gå tidigare idag. De har inte plats för mina vagnar på sjöbangår'n o då är det bara att vänta ut tiden. Går ingen nöd på mig. Det är varmt o gott i husvagnen. Propparna är fixade så vi har ström igen.


6 maj, 08.35


Min USB är laddad med Vampire Diaries så jag har att göra. Om jag hinner.... hahahaaaaaa. Har fullt upp att pyssla med annat. O nu skriker min mage. Åt en skål musli i morse, dvs vid tresnåret så nu är det stora protester. Har med mig lite thaimat. Rester av E-pigan o Lillkullens middag häromdan. Mycket hämtmat blir det - för de där två. De måste lära sig ta bättre vara på tiden o L A G A mat i stället. Kanske ska gå in o värma lite käk o titta på VD senare? Tre timmar till avgång.... *suck*


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards