Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 oktober 2017

Av Kvasthilda - 14 oktober 2017 15:18

Jag har jobbat hela förmiddagen men nu kommit hem och satt mig för att skriva lite blogg. Hej på Er! Idag har det snöat och regnat om vartannat. Olika på olika platser. Ruggigt väder. 


O med det kan jag ju säga att Det är Inte lätt att leva med vårt klimat alla gånger ;) Så heter Nanne Grönwalls låt som började dagens krysserier. 


Julian Beals ledde Göteborgsoperans orkester genom den mest kända melodin från Evita, Don't Cry for me Argentina


Göran Fristorp tog oss genom Syner i lövsprickningen, en dikt av Nils Ferlin, tonsatt av Leif Strand. 

Det går en svag resedadoft av markens unga gräs,
där strös av Perbergs-Joel några "no" och några "yes".
Och Inga-Lill från backarna hon tror att nästa vals,
skall Bagar-Harald linda ömt sin arm kring hennes hals.


Tennisvalsen? Har jag aldrig hört, men det är ju inte ett helt oävet namn på Tennessee Waltz, speciellt för nån boende i Kiruna. Här skriver kiruneserna om allt o ger precis allt ett eget namn. Alma Cogan sjöng. 


Efter det hörde vi en melodi ur Evert Taubes stora visskatter o jag förmodar att det var Första torpet, en av hans mindre kända melodier framförd av Hans Arrendal. Kikade lite på YouTube o hittade nåt med Hootenanny Singers som lät likadant. Ungefär. Detta lilla torp ska in i kryssplanen. Eftersom vi redan har haft ett Fristorp var det bara ett t som saknades i det nya lilla torpet... 


Vi tar paus efter ett hopp in i Mellon från 2016. Pernilla Andersson tävlade då med Mitt guld. Eller hennes. Eller vems det då var. 


Ja, må du leva idag. Det är namnet på en av Darins nyaste låtar. 

För när du blundar är allting klart
Säg mig vad du ser när du ser dig själv
Kan du sakna sånt du redan har
Ett andetag, den tid du har kvar
Ja må du leva idag!
Ja må du leva idag!
Ja må du leva idag!


En fransk melodi från anno dazumal, eller 1937 då, hörde vi sen. Från den ska vi hitta nåt som har med den svenska texten att göra. O det var ju Under ekars djupa grönska. O dessa ekar skriver vi i krysset. 


Från nåt gammalt till nåt nytt. Oskar Linnros är Bäst (i Sverige). Säger han själv i alla fall. 

När de e svart e de för att man ska se fyrverkerierna
De e inte tårar de e ba smycken du har lånat ett tag
Du måste lita på att ingen kommer ta sig förbi dig
Om du e bäst (du e bäst)
Om du e bäst i Sverige


Nästa uppgift tyckte inte jag var helt lätt men jag hittade henne efter lite letande och med hjälpbokstäver. Gunnel Fred sjöng Var mig nära


Tillbaks till Mellon. Året var nu 2008 och bröderna Rongedal stod på scenen o sjöng Just A Minute. Fast tre minuter tog det. 

Baby, takes just a minute to get it
Oh baby, takes just a few if you let it through
Time is ticking
I'm just a minute away from you


Vi slutar med stråkar i händerna på Vitamin String Quartet. Life on Mars. David Bowies fantastiska låt i en fantastisk version. Hade bara varit bättre med Bowie själv. 


O där slutar jag för idag. 



Av Kvasthilda - 14 oktober 2017 09:00


Tema nr 226 Nyfiken

287/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards