Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 28 oktober 2017

Av Kvasthilda - 28 oktober 2017 11:51

En vecka sällar sig till de andra som passerat. Det går fortare o fortare, trots att veckorna ofta sniglar sig fram. Idag hade vi lite eldemanskt gott o blandat. Knepiga teman och underliga lösningar, men krysset är fullsatt av hyresgäster, aka bokstäver. Så här ser min lösning ut denna sista lördag i oktober: 


Först ut var Tommy Körberg med sin Stad i ljus, fast på engelska o då heter den Unchained Light


Herbert von Karajan dirigerade Berlinfilharmonikerna genom Jean Sibelius Finlandia


Vi ramlar in i barnradion tillsammans med Kalle Stropp (jag tänkte först på Grodan Boll, men det är ju faktiskt kompisen, däremot stämde vare sig rösten eller antalet bokstäver med bollen). 


Lars Roos satte sig vid pianot o spelade Thorstein Bergmans tonsättning Om du nånsin kommer fram till Samarknad. O ni hörde väl vad Eldeman sa? Ordet på sex bokstäver går fram till "väggen" där förra ordet började... Fast utan vägg då. 


Nästa donna fick mig att fundera o jag hittad henne ingenstans i hjärnans vindlingar. Hennes röst har ju ändrats en del under åren. Såg nån sån där film där de visar olika artister för ungar i USA o en del funderade högt och lågt vem denna dam är. Eller nä, de fick inget namn på henne utan såg bara hennes musikvideos till diverse låtar och hade många åsikter. Det lät daterat tyckte de flesta. Madonna var det, idag med en av sina nyaste låtar, Living for Love o givetvis hördes det att det var hon - efter att jag funderat en stund. 


Lennart Clerwall, ett musikaliskt geni som kan spela på vad som helst. Idag gav alla hans olika instrument oss ABBAs Ring ring.

Ring ring! Bara du slog en signal
Ring ring! Tystnaden är så total
Ring ring! Skingra den oron som mal
Om jag fick en signal, tog jag ett språng
Hjärtat gjorde en volt, ding-dong bing-bong!
Om du ring-ring-ringde en endaste gång!
Om du ring-ring-ringde en endaste gång!

Tjejen ville alltså att någon skulle ringa


Charlie Parker på sin altsax sen, gav oss prov på Bebop. Jag vill stava det BiBop, för så stavas en serie Barbiedockor från 80-talet men det är nåt annat :) 


Vi gör ett besök på Carnegie Hall, anno 1987 tillsmmans med den stora orkestern som ackompanjerade Liza Minelli genom klassikern Cabaret. Den skrevs av John Kander och Fred Ebb


Eldeman letade fram en instrumental skiva med guldsäljare och vi skulle hitta två sjungande damer. Den första melodin var My Heart Will Go On och vi sha således ha Celine Dion. Den andra melodin var Edith Piafs Milord


Sen far vi till Kalle, vilken Kalle? Ja men Kalle på Spången förstås. 


Filmen Eldeman pratade om sen har jag inte sett, Små citroner gula men jag har boken den bygger på, liggandes på min Att läsa-lista. Ida Redig heter tjejen som sjunger Everywhere från filmen. 


Vi slutade på skotska högländerna med säckpipsblåsare, förmodligen klädda i kilt


Ikväll jobbar jag, men får väl kanske dra igång teven i baracken o se Så Mycket Bättre. Vem står på tur idag? 



Av Kvasthilda - 28 oktober 2017 09:00


Tema nr 313 Svag is

301/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards