Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2019

Av Kvasthilda - 16 december 2019 09:00


Tema nr 225 På land

350/365


De har ingen båt.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 15 december 2019 23:34

Det är inte sekunder det handlar om - utan timmar. Dagens CD gick fortare än vad det tagit mig att fixa den här datorn ikväll. Nytt operativ som kraschar mitt fotoprogram (ACDSee). Iofs apgammalt men ändå. Blev tvungen att göra en systemåterställning till strax innan jag avinstallerade det, för nåt hände. Då funkade det igen i tre sekunder. Hämtade upp en ny version o installerade en trial (fullversion, men till låns en månad). Insåg att det var precis vad jag behövde så jag köpte en licens. Nu funkar det igen. 

Av Kvasthilda - 15 december 2019 09:00


Eget tema nr 44 Tänder

349/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 14 december 2019 14:36

Jag löste krysset i direktsändning idag - och eftersom det är ett julkryss, var det rätt enkelt. Var nog bara en fråga jag var tvungen att googla lite. Eller snarare kolla in MTHW på Facebook. Alltid kul att se vad de hittar på i ledtrådsväg där. 

100% julkryss. O inte en enda Jussi Björling! Eller Loa Falkman. Nån av dem kommer säkert nästa vecka. Anledningen till att jag inte bloggat förrän nu, beror på att PokémonGO har event i helgen. CD. Har inte tid, men pigan ville spela så vi for ut en sväng.

Så här fick jag ihop krysset idag: 


Agnes är först ut, i en duett med Måns Zelmerlöw, All I want for Christmas is You


Sen fick vi inte Werner & Werner, utan Lennart Palm i Lerum. Han spelade deras Vår julskinka har rymt. O den måste ju haft egna ben, grisen. Kröp ur ugnen o drog iväg... Låter lite Pomperipossa över det. 


Doris Day sen, som drömde om en vit jul. 

I'm dreaming of a white Christmas
With every Christmas card I write
May your days be merry and bright
And may all your Christmases be white


Hasse Rosén tog oss in i Tomtarnas julparad. Fast det är ju inte sista versen, herr Eldeman! Den liger mitt i nånstans. 

Gröt och skinka, lilla äpplebiten, äpplebiten,
tänk, så rart det smakar Nisse liten! Nisse liten!
Tipp tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp

Tomtegröt är ju gjord på ris. Som man helst inte ska äta pga arseniken... Hmmppfftt. Nog kokas det tomtegröt här. 


Hej mitt vinterland, nu är jag här
Nu biter frosten i min kind, ty kall är kvällen
Hej mitt vinterland, se månen där
Den lyser kyligt kring, på mörka himlapällen

De som sjöng var delar av Familjen Öst


O i öster ligger Finland. Därifrån kommer Tonttu-orkesteri - tomtens egna band. Är de från Rovaniemi månne? Texten vi inte hörde var Hej Tomtegubbar, slå i glasen och låt oss lustiga vara... 


Pete Seeger på det. Han spelade Noel Noel på sin banjo. 

The First Noel, the Angels did say
Was to certain poor shepherds in fields as they lay
In fields where they lay keeping their sheep
On a cold winter's night that was so deep.
Noel, Noel, Noel, Noel
Born is the King of Israel!


Lill-Babs sjöng en version av Bjällerklang som jag inte kan texten till. Månen lyser vit, som en sockerbit... En mycket ung Barbro Svensson


André Rieu med sin orkester spelade en tysk psalm, Es ist ein Ros entsprungen. På svenska heter den då Det är en ros utsprungen


En annan Babs, är Alice Babs. Hon tog med sig Povel Ramel och Martin Ljung i Povels Juleblues

Jag gick mig ut en afton, uti en lund så grön.
Det borde du göra varje afton, Povel!
Yes, jag gick mig ut en afton, uti en lund så grön.
Ta inte om allting två gånger!
Jag måste, jag har karbonpapper i munnen, bonpapper i munnen!
Där mötte jag en tös som var så fager och så skön,
som var så fager och så skön.
Yemen!
Hon lovade mig sitt hjärta, hon lovade mig sin hand,
men bådadera gav hon åt en kis som lossa sand
på Södermälarstrand, på Södermälarstrand.
Så kan det gå ibland, med förtrodeliga band,
förtrodeliga band.

Jadu, bara Povel.... 


Han klämde inte in linet i sången, så den fick OP Andersson ta i stället. 

Nu ska vi skörda linet i dag,
häckla det väl och spinna det bra.
Se'n ska' vi sömma skjorta och kjol,
svänga oss gladt i dansen.
Dunk dunk dunk, dunk dunk dunk:
väfstolen slår, spolen den går.
Dunk dunk dunk, dunk dunk dunk.
Svänga oss gladt i dansen.


Nästa artist bad oss kliva in i julen. 

Welcome to my Christmas song
I'd like to thank you for the year
So I'm sending you this Christmas card
To say it's nice to have you here
I'd like to sing about all the things
Your eyes and mind can see
So hop aboard the turntable
Oh step into Christmas with me

Elton John


Jag såg inget lussefirande igår, då jag jobbade så jag vet inte om den sjöngs nånstans. Jag ser mest Pippi framför mig. "Nu ska varenda unge vara gla'". Mössens julafton. De gnider kolapapper på hasselnötter för att de ska bli godare. 

Var unge får till julklapp en liten, liten nöt
Den gnider dom med kolapapper så att den blir söt
Från skafferiet tar dom en fläskbit eller två
Och den får allesammans lov att lukta på

 

Hejsan, hoppsan, fallerallera
När julen kommer ska varenda unge vara gla
Hejsan, hoppsan, fallerallera
När julen kommer ska varenda unge vara gla

Skogsbylasse spelade. 


Vi slutar med Var hälsad sköna morgonstund. Anita Lindblom sjöng texten i julpsalmen som skrevs av Johan Olof Wallin. 


O med den morgonhälsningen avslutar jag dagens krysserier. Vad ska man pyssla med nu då? Så mycket bättre är slut för i år. Å andra sidan har vi inte den kanalen längre. Huff. ComHem. Nä, far åt pipsvängen med er! 



Av Kvasthilda - 14 december 2019 09:00


Eget tema nr 43 Hake

348/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards