Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2009

Av Kvasthilda - 15 april 2009 23:26

Kitty är mitt lilla Alter Ego. Har samlat Barbiedockor i ett o ett halvt decennium. Ungefär. En del av detta samlande har varit små Shellydockor. Dvs Barbies lillasyster. Ursöt liten rackare. Mattel gjorde om Kelly (som hon heter i USA) och Kellysamlarvärlden gav upp ett hysteriskt ramaskri. Mattel drog tillbaks den underliga modellen och återgick till originalet. Ett tag. För ett par år sedan lekte de med modeller igen och lekdockorna fick nya kroppar och huvuden. Många utav samlardockorna hade/har fortfarande den gamla välkända modellen/utseendet.


Vi har bland mycket annat, skickat dockor runt världen för att hälsa på kompisar! Detta kom sig av att undertecknad inte hade råd att fara till det stora landet i väst på dockkonvent. Vi spånade lite fram o tillbaks och en annan tjej skulle så gärna vilja komma till Sverige o hälsa på. Samma visa där. Vad gör man då? Jo, man skickar en liten tjej eller kille i plast, med väskan full av souvenirer och prylar så kommer han/hon tillbaks så småningom med en resväska nyfylld av reseminnen. Foton, vykort och souvenirer i retur :-)


Ett par av ungarnas klasser hade ett litet klassdjur som fick följa med när någon reste bort. Sonens klass hade en pingvin o mellantjejen en igelkott. De blev fotograferade i olika länder/städer och hade med sig vykort tillbaks till klassen.

Pingvinen for till Hong Kong med någons släkting och andra länder med familjen till nåt av barnen. Igelkotten följde oss till Falun en gång och blev fotograferad framför Kårebocken vid gruvan.

Barnen fick på det viset lära sig litet mer om landet eller staden :-)


Tillbaks till mitt Alter Ego. Hon har följt med mig lite överallt genom åren - men faktiskt inte åkt tåg/lok än! Här hänger hon i min jeansficka en sommar:



Hon följde med mig på mitt förra jobb och alla log åt henne. Inte så mycket åt mig! Tyckte väl man var ett hopplöst fall :-))


Kitty fick en bror. Har inget med mig att göra. Han heter Ronny. Föddes som en brunhårig Tommy Ryan, men en kompis i USA rotade om honom i knallrött hår. Kitty och Ronny (kort för Ronan btw) leker bland stenar:



Har ytterligare ett "syskonpar" (bland MÅNGA andra, men dessa har varit mina favoriter). Mickey och Vicky :-)



Har x antal dockfamiljer som levt i och utanför dockskåpet min pappa byggde utifrån mina ritningar. Nästan.

Han har sedan byggt minst ett dockskåp till, något mindre modell än mitt, till min brorsdotter. Hennes Barbiedockor behövde också nånstans att bo.


Junior ser intresserat på när morfar sätter ihop skåpet!


"Gammal" docklek:

E-pigan o hennes kompis fick låna dockskåpet och diverse dockor, då deras egna inte räckte på långa vägar till de invecklade samhällen de gjorde.


Många av kvarterets ungar har kommit in till oss och hälsat på och tittat på dockskåpet och undrat om man får leka i det. Sen har givetvis nästa fråga kommit: Varför har du inte tagit ur dockorna? Dvs när de sett mina orörda kartonger med dockor (NRFB - eller Never Removed From Box). Bild kommer senare... Barn är roliga. De flesta har accepterat svaret de fått :-)




En annan dockdisplay:


Ronny o Kitty med några andra tjejer: Hermione ur Harry Potter och ett par Tuttidockor med olika hårfärg (Tutti var en av Barbies tvillingsyskon på 60- och 70-talet).


Det här rummet har sedermera blivit sovrum åt sonen så alla dockorna har fått flytta in i kartonger och blivit undanstuvade...

Av Kvasthilda - 15 april 2009 23:00

Är helt slut. En lång eftermiddag och kväll på bangården idag. Skönt att få komma hem och sätta sig en stund.

Hittade lite gamla bilder när jag letade annat åt en vän och vill dela med mig lite av dem. Man kan inte annat än längta till sommaren när man ser dessa!

Maken o jag tog en båttur en barnfri helg och campade på andra sidan världen. Vi rodde långedrag för röding och åt grillad renstek. Bara slappade. Här är bra-väder-helgen. Eller åtminstone bra-väder-bilder. Vi var ute en helg när himmelens portar stod vidöppna också. Hann precis över den stora sjön och slå upp yttertältet när första regndropparna nådde oss.

Aftonsol

Grillat renkött.

Till Kirunasommaren hör även detta:

Blodsugande varelser!

Bilderna nedan är från ett par andra tillfällen, men samma vatten :-)

Abisko



Lapporten

Av Kvasthilda - 15 april 2009 12:03

Fick en annan vinkel på silon jag klättrade upp i, på fredag eftermiddag.

Det är femton trappavsatser, varav två halvtrappor (en från dörren under bandet och en högst upp). Det röda längst ner i mitten av det grå är en "fabriks"-dörr i normalstorlek... Hissen står också längst ner under trappen. Det vita man ser bakom snödrivan. Då kanske ni får ett hum om höjden på silon.

Bandet fraktar malmen nerifrån gruvan till en tapp, under vilken det går räls och var vi fyller vagnarna i en hastighet av 40cm i sekunden. Alltså, tåget går så långsamt för att hinna fyllas :-) Tar tjugo minuter till en halvtimme.

Sitter man på upplaget där traktorer fyller vagnarna (sitter på loket på väg upp dit när denna bild tas), får man peta navelludd och lyssna på radion i tre timmar innan det är klart.

Av Kvasthilda - 15 april 2009 10:51


Jag ÄLSKAR anteckningsböcker! Vet inte varför men är helt begeistrad i konceptet. En liten eller stor bok att samla tankar i. Man kan ha dem till att föra dagbok, samla recept, kladda i, rita i, föra notbok eller kassabok. Man kan skriva dikter. Mina köps oftast bara FÖR ATT :-) Det finns vissa guldgruvor för anteckningsböcker. Det finns bokhandlare som för kontorsmaterial (existerar inte i Kiruna och Domus/COOP ska snart lägga ner butiken i Centrum - då har vi INGEN bokhandel alls) och med det roliga böcker. Andra ställen är Åhléns, Indiska och andra presentbutiker. Vi har ingen av de ovan namngivna butikerna i Kiruna! Det finns tre butiker jag vill ha hit. Förutom Åhléns och Indiska, är det Kapp-Ahl. Den ska visst hit och gästspela igen sägs det! Fanns här en gång under 90-talets första hälft. Nu funkar ju stora klädkedjor på det viset att de slaviskt följer almanackan. Vårkläderna dyker upp i februari/mars. Då har vi fortfarande svinkallt o en massa snö och ingen tänker på att köpa korta kjolar och linnen... De la ner efter några år, men det var kul så länge de fanns här. Fanns ju en del billiga baby/barnkläder att välja på. Annars har vi bara dyra märkesbutiker! Nåja, tebax te anteckningarna!


Hade några anteckningsböcker liggande i närheten men detta är långt från alla jag har.


En gång samlare, alltid samlare... :-) Försökte leta fram de två regnbågsfärgade jag vet att jag köpte, med snabela på framsidan (@). Har kanske gett bort dem. Tänkte att en av dem kunde blir perfekt att skriva ner det som faller mig in och senare utvecklar sig till ett blogginlägg... Många idéer som rullar runt. Jäkla Persilja som fick in mig på detta. Hinner inte med fejsen längre ;) Nej då. Älskar dig ändå!


Lite fler/närmare bilder:


Röda och knallrosa hjärtan. Däremellan hjärtan och prickar i silver.


Ett litet blädderblock med plastomslag. Rosa med vita prickar och rött rosentryck. Ljuvlig! Åhléns antar jag.


En liten duo från Åhléns (ca A6-format). Svamparna är väl bara såååå söta??


Den här följer mig på loket. Har antecknat lite säkerhetsgrejer i den. Lite kul va? Tänkte ha den till oegentligheter (Balisfel, Kör mot Stopp, Renpåkörningar o annat som kan hända). Den är ganska stor (18-20 21 cm hög) men tunn.

Noterat 25/4: Köpt på ÖB av alla ställen. (såg en idag igen, fast med stjärna ist för hjärtat)


Hög o smal Journal-bok från ICA. Köpte några åt kottarna men de har sina egna idéer om hur o var de ska anteckna saker, så mamma fick behålla dem.


En till ICA-journal (mellantjejens, som hon inte tog emot). Insidan:

Finns i flera färger. Har köpt en orange till sonen. Han ÄLSKAR orange!


Min receptbok. Aprikos jordgubbar och stilistiska blommor. Tror den är köpt på Indiska! Så längesen.

Jag svor att min receptbok aldrig skulle bli fettig o kladdig, som mammas.


... Se hur den föresatsen kan gå...


Eventuellt blir det här min bloggtankebok.... Älskar den bulliga formen på omslaget. Stoppad med nåt. Svart botten med blommor i vitt o rosa o olivgröna inslag.

Den har inga ränder utan är bara grå. Plats för fritt tänkande. Fast jag är mer en linjemänniska än fritt fabulerande. Faktiskt.


Samma mönster, fast med vit botten. Det här är E-pigans receptbok, där hon samlar gamla familjerecept o annat som faller henne i smaken. Hon föredrar den spiralbundna modellen, framför vanlig "bokbindning".


Sen måste man ju ha pennorna nånstans också... Förutom alla burkar och muggar och krukor som hyser pennor av allehanda slag, är detta mitt lilla resefodral. Rosa plast med två dansande nallar. Urlöjligt urgulligt.

Av Kvasthilda - 14 april 2009 12:26


Jaha. Då var det dags igen. Gick ut för att möta upp brevbäraren. Det snöar. Och blåser. Lutar åt en KALL em/kväll på bangården med nordanvindar som blåser rakt in från sjön. Inget som stoppar, då den bangården vi praktiserar på kallas just Sjöbangården. Av förklarlig anledning. Ligger ju på stranden av sjön! Och det KAN blåsa i denna stad vi lever och bor i.

 


                   Hoppas att det syns i bilderna exakt hur jäkligt det känns!

 


Och inte nog med detta.. I dagens lilla brevskörd fanns ett brev från min kära mor. Årets lilla vårhälsning. Varje år sedan vi flyttade upp till Kiruna har det en vårdag (allt är relativt, men i Dalarna ÄR det vår och min almanacka påstår att så är fallet) kommit ett litet vykort, påskhälsning eller brev från mamma (mormor) med en liten vårbukett. En liten blågul hälsning av tussilago och ?? (mamma bleve besviken om hon såg att jag inte kan namnet på hennes flora. Det är INTE blåsippor..., scilla? En liten googling sa att det kanske är rätt)


  


                                             Lite närmare titt:



Jag blir alltid lika glad och lika ledsen varje år den kommer. Glad för att min ömma moder tänker på mig och sur för att man bor på ett ställe där man inte ens hinner se liljekonvaljen blomma. Min favoritblomma! Har sett blad från dessa vita och väldoftande blomster, men aldrig några vita klockor hängandes bland dem!


Av Kvasthilda - 14 april 2009 10:00


Dagarna blir så konstiga med konstant kvällsskift! Vi är två "tjejer" som gör bangårdspraktik i tre veckor och förra veckan jobbade vi förmiddag. Kanondagar! Visserligen är det skiiiitjobbigt att kliva upp strax före/efter 4 varje morgon, men arbetsdagarna känns kortare än kvällsskiftsveckornas dagar. De jobbar fm, natt, em+helg, ledigvecka. Tror jag. Vi får jobba lite som vi vill. Hade gärna gått fm den här veckan också, när storpigan är hemma på påsklov. Hinner knappt se henne! Vi ville dock känna på fler skiftlag och se hur de arbetar. Sa's också att det är mer jobb på kvällarna. Mer växling osv. Inte just nu då.... Aldrig blir det riktigt bra.


Som lokförare jobbar man vilken tid på dygnet som helst. Kan börja 00.53 Eller 02.59 Eller 16.28 Eller 04.40 Eller 11.05 Eller så. Vi har tolv tåg som går norrut per dygn. Varannan timme ungefär. Just nu är det bra om det går fyra. Världskrisen slår hårt överallt.


Nåja, kanske måste fixa en "lunchbox" till kvällen. Kan man säga lunch? "Middagsbox"? Låter konstigt. Matlåda får det bli :-)

I morgon blir det nyfångad röding och mandelpotatis. Maken lagar åt huligarna i eftermiddag - när mamma jobbar.

Maken o storpigan fick några fina rödingar under helgen. Kikpimpel i tältark på en fjällsjö. Fast pigan blir sur när pappa drar fler firrar än hon. Växer hon aldrig ur.


Här är hon med pappa på en fjällpromenad för, tja 16 år sen... 

fisketur

En väldigt urblekt fototavla. Har hängt på väggen i en massa år. (ser du Persilja, vi har samma fula tapet i köket än! Fast färgerna matchar den urblekta tavlan o koppargrejerna... mwahahhahaaaa)

Av Kvasthilda - 13 april 2009 22:53


N ä s t a n 12 timmar senare...


Har sprungit på bangården idag och det har verkligen tinat! I torsdags var det snö, snö, snö överallt. Idag går man i makadammet. Ofattbart. Men en hel helgs värme tinar snabbt bort snötäcket. Torr asfalt på sina ställen.

Än hinner det dock komma mer snö, innan våren o sommaren är här.

Av Kvasthilda - 13 april 2009 12:50


WOW! Jag säger bara det. WOOOW!


Jag har bland annat Aftonbladet som feed i min iGoogle-startsida och tittade in där som hastigast. Har inte tid att skriva det här egentligen men är totalt golvad och måste dela mina tankar. En underbar liten gumma i krulligt, ostyrigt hår kliver ut på scenen hos Simon & Co i sin guldklänning  och vita skor och säger att hon vill bli professionell sångerska. Simon undrar hur gammal hon är.


~ 47 år.

~Varför har du inte blivit sångare tidigare då?

~Har inte haft en chans förut. Nu hoppas jag att detta är min chans.


Inte ordagrant översatt för jag hinner inte.

Damen (kallad trollet i annan blogg, får länka sen - och hon ser ut som ett troll, eller som min gamla moster fast mycket större) från den lilla byn Blackburn i West Lothian i Skottland tar ton till I Dreamed a Dream från Les Miserables och hela publiken tappar hakan. Nyss har de allihop sett på henne som om hon inte är klok. Vaddå "vill sjunga som Elaine Paige"? Den där?? Simon blir totalt speachless igen. Precis som med Paul Potts för ett par år sedan. Vilken pipa tanten har! Håller tonerna och sjunger högt och klart. Helt Underbart!!


Happy Sweet Revenge!


YouTube har tagit bort embed-länkningen så jag lägger in en bild.

Klippet finns här.


 


 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
April 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards