Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under augusti 2009

Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 09:56


Oj, slog just på radion o hör att Hans Rosenfeldt är värd i Ring så spelar vi. Synd att jag inte gjorde det tidigare. Jag gillar honom!

Your own personal Jesus... hhmmmm....

Jaja, allt kan inte vara perfekt.


Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 09:33


Jag kommer KANSKE att hinna lösa krysset innan jag börjar jobba, men bloggen kommer inte att uppdateras med eventuellt inlägg förrän ikväll/ i morgon/ el tom senare! Hinner inte skriva blogginlägg idag. Antagligen. Vi får se.


Konstigt, min sidpaneltempmätare visar moln o fjorton grader, men jag ser tydligt att solen skiner idag. Jaja, allt är väl inte bullet proof.


Ska fixa mig lite frukost och byta tvätt i maskinen o sedan försöka sätta mig i lugn o ro o kryssa lite.


Ha en bra dag, ifall vi inte hörs!



Av Kvasthilda - 21 augusti 2009 22:09


Hoooooff. Det är skiiiitspännande! Tittar på höjdfinalen. Vilken final!!! Makalöst. Först klarar ingen nånting och de åker ut en efter en. Sen blir det fyra killar kvar o de klarar en efter en, höjder de aldrig hoppat. Tysken Raul Spank är så lik min grannes yngsta son. Söt som attan.

Polacken Sylwester Bednarek som slagit sitt personbästa med fyra centimeter... Han har just klivit upp steget från juniorerna.

Storpigan säger, "Kan man inte lura dem? Man säger att det är 2.33 o så är det tre cm högre? Då klarar de ju..."  :-)

Sen har vi ju Kyriakos Ioannou o Jaroslav Rybakov som slåss om medaljerna. De ser lite småstressade ut. I alla fall cyprioten.

Voj Voj.

Jäklar. Rybakov river!

Äh, nu river de en efter en.

Polacken är trea.

Ja himmelska tider.

1. Rybakov

2. Iannou

3. Spank / Bednarek


Pojkarna är helt saliga. Alla ser ut som vinnare. :-)


O Linus är femma (med tre till...).



Av Kvasthilda - 21 augusti 2009 17:43


.... eh, nej fantastiske. Må vara att denna dagen inte har varit den bästa på jorden och man är trött efter gårdagens Narvikstur men gårdagens friidrott måste bara kommenteras.

Vi åkte ju bil till Narvik vilket innebar att vi struntade i hotellet o for till lägenheten i stället. Handledaren är som de flesta andra o sätter på TVn direkt. Nu gjorde det inte så mycket igår, för vi hade friidrotten på. Kompisen gick o la sig efter att hon käkat men handledaren o jag satt uppe o såg Berlin-VM. Eller delar av det. Vi slocknade i varsin soffa men vaknade båda till när Niklas Wiberg slängde iväg spjutet till nytt personligt rekord. Tyvärr for vi iväg för att jobba innan tiokamparnas sista gren, 1500 meter, gick av stapeln så jag såg aldrig hans fantastiska prestation med nytt svenskt herrkamprekord. Har sett det idag på Internet. De säger att sådär en fem-sex tiondelar mer, så hade han missat rekordet men nu var han på rätt sida om marginalerna! Niklas slog ett femton år gammalt rekord! Härligt :-) Kul att se att även killarna kan.

Ännu en fantastisk dag i blixtarnas tecken. Eller blixtENs. Usain Bolt. Friidrotts-VM handlar om en massa tävlande här och där - OCH Usain Bolt. Helt i en klass för sig. Tänk honom o Carro Klüft i samma tävling. De skulle slåss om uppmärksamheten. Vad var det nu han sa, Yannick Tregaro....ehhh Tvåhundrameterspajasarna. Mycket spex o bängel. Vilket i sin tur leder till okoncentration i höjdhoppshörnan. Höjdhopparna har värsta koncentrationssvårigheterna av alla och vill ha stadion på sitt sätt. Ariana ville ha knäpptyst, Blanka taktfast handklappande och Emma... Ja. Lite lugn o ro och lite handklapp som stöd. Men inte ett gäng spexande 200-meterslöpare. Eller EN.

Å andra sidan älskar journalister och fotografer herr Bolt. Och speciellt EFTER gårdagenes lopp. Vilken kille. Höga går diskussionerna huruvida pojken är ren eller inte. Jag hoppas o håller alla tummar i världen att han ÄR ren o skär talang. Vill inte tro nåt annat. Finns så måna belackare på denna jord som sprider rykten o snackar skit. "Jamaicanerna har nån oupptäckt drog de blir bra på". Mhmmm.... Jamaica har aldrig haft nån bra löpare? Kortloppslöpare är alltid svarta. Varför har såna länder (karibien o däromkring) alltid bra löpare? Tja, varför har öststaterna alltid bra kastare? Eller varför finns det inga bra löpare i Afrika?? Jo, men de har ju långloppslöparna!!! Hallå! Inga kortloppare. Bara lååååångloppare. Varför är kineser så bra på pingis? Jävla skitsnack. Killen är BRA.

O att han krossade ännu ett av sina världsrekord. Killen är på topp. Lagom till VM. Han behöver inte ta i för kung o fosterland (om de nu nånsin haft en kung på Jamaica, annat än Bob Marley) för att vinna ett lopp. Så jävla överlägsen är han och hans enormt långa o snabba ben.


Usain St Leo Bolt.

Född: 21 augusti 1986 i Trelawny, Jamaica.

Längd: 196 cm.

Vikt: 86 kg.

Personbästa, 100 m: 9,58. 200 m: 19,19.

Främsta meriter: guld på 100 m, 200 m samt 4 x 100 m vid OS i Peking 2008, guld på 100 och 200 m vid VM i Berlin 2009.

Aktuell: Vann på torsdagen guld på 200 m på världsrekordtiden 19,19 under friidrotts-VM i Berlin. (TT)




Anrells krönika.

Av Kvasthilda - 21 augusti 2009 15:03


Usch. Idag skulle jag gärna krypa tillbaks ner i sängen igen o dra ett gammalt täcke över mig. Eller ett nytt.

Är sur på allt o alla. Försöker tränga bort det, men det naglar sig fast som lukten av suströmming. Jag älskar surströmming men "doften" dagen efter är inte alltid så kul.

Har haft tidernas rowl med mellantjejen och det tar på krafterna. Älskade snorgärset o jag råkar i luven på varann jämnt o humöret o alla ilskna ord o svordomar kan jämna höga byggnader med marken.

Hoppas hon klarar av att fixa sitt rum. Barnafadern ska sno med sig hennes skrivbord och ett skåp till stugan. Ursprunget till vårt hysteriska ordkrig. Det är så jävla enkelt att sitta på rumpan sextio mil bort o diktera vad som behöver göras. Jag blir gaaaalen!

Min dag började så bra med ett långt samtal med äldsta pigan. Hon hittade inte mina nycklar igår så hon kunde inte lägga sig i extrarummet utan jag bad henne sova i pappas säng en natt. Jag vaknade när hennes telefon ringde och nämnde barnafader ringde henne. Vi pratade en dryg timme om allt o ingenting, innan katten krafsade på dörren o ville in. Hörde väl mattes röst kanmantänka. O jag som trodde det var sonen som var vaken. Hade aldrig kunnat föreställa mig att det faktiskt var E-pigan! Men när jag hörde vattenkokaren avslöjade det vem det var. Sonen värmer sällan vatten medan E-pigan alltid tar en kopp te på morgonen.

Tvättar, vilket påminner mig att jag måste hänga upp mina kläder för jag har uniformen i tvättmaskinen och den ska nyttjas i morgon igen. Har tagit ett par extraskift med en instruktör för att få lite mer "riktig" utbildning. Skitnervöst.

Nåja, allt ska väl lugna ner sig o pigan spelar musik o "trallar" med så det är väl på tillbakagång.

Behöver äta. Har inte ens en vettig frukost i huset! Man har jobbat natt hela veckan o dygnet är vänt upponer. KÖRKORT!

*arrrrrggghhhhh*

Jaja. Höres på en stund igen. Har väl nån kyrkbild att visa upp kanmantänka.

SeeeeeYA.


Av Kvasthilda - 21 augusti 2009 03:29


.... för tidigt ÄR det. Vi anlände femtio minuter före tidsplanen. Skönt. Ibland är man två o en halv timme sen o får övertid, en annan gång är man en timme tidig hem o får bara sluta tidigare. SÅ SKÖNT!


Vi hade tur som bytte till godståget häromdagen. Liftade hem med nattens sista malmtåg men bytte till godståget i Abisko för att komma hem lite tidigare. TUR var det. Malmtåget fick problem med en av de tre lokhalvorna (Ja det heter lokHALVOR fast de är tre!) och var tvungen att stanna på en driftplats halvvägs till Kiruna. Där blev de stående. VR stängde av trafiken (som alla andra nätter) o de fick fixa skjuts på annat sätt. Vi kom hem!


Vi åkte persontåg till björkis idag (för att hämta bilden för vidare färd mot Narvik). Kul. Satt turister über alles o surrade om allt o ingenting. Bakom mig o kompisen satt ett par snubbar/män/eeeh... hunkar? Nej Stockholmare. De var på väg till Narvik och diskuterade en massa saker vi passerade. Bäckar/älvar o forsar. Bergskammar o Torne Träsk (station). Jag rättade dem i några av deras funderingar och visade en del andra saker. Framför oss satt fyra damer och diskuterade även de, det som passerade revy utanför fönstren. Vi kom till Abisko o de funderade om det vekligen var där de skulle av. Det finns nämligen TVÅ Abisko-stationer. Abisko östra som är "centrala" Abisko och Abisko turist, som är ett mindre hållställe, men oftast där folk ska av. De skulle vandra Kungsleden. Jepp, Abisko turist. Tio minuter till.

VI passerade Lapporten och de hade funderat om det var just den så jag verifierade detta. Killarna bakom sa att jag var i fel bransch. De hade sett GC-loggan o frågade om vi körde tåg. De tyckte jag skulle jobba som tågvärd/guide i stället :-) Ja, jag vet inte hur många gånger man visat turister tillrätta, eller förklarat vad man passerat osv. Speciellt på bussen från min förra arbetsplats.

Damerna skulle som sagt ut o vandra efter Kungsleden och jag förklarade att de faktiskt redan sett Kebnekajse. Och antagligen två gånger. Det är inte många som vet att man ser Kebne från tåget (mellan Gällivare/Kiruna, och igen några mil norr om Kiruna).

Usch, är alldeles för trött to make sense mer idag. Eeehh, inatt. Ska krypa i säng o försöka få lite sömn.


Natti Natt/Go'Morron!


Av Kvasthilda - 20 augusti 2009 12:06


Kommer inte att hinna med några längre inlägg idag. Har ett tåg att passa ;)

Storpigan kommer hem med samma tåg som vi tar norrut. Var meningen att vi skulle åka bil till Narvik, men bilarna befinner sig i Björkliden så då blir det tåget dit för att hämta upp en av dem.

Måste se om jag kan haffa nån granne som kan hämta upp henne. Blir lite lång tid om de ska köra mig samtidigt, då jag måste vara på plats lite tidigare för att ta reda på diverse ordrar o sån't.


Hemma igen i morgon bitti. *puh*


Av Kvasthilda - 19 augusti 2009 11:26


Här är Gällivares nya kyrka. Den kallas just det också, Gällivare nya kyrka. Hade ju kunnat få ett roligare namn, men officiellt är det bara Gällivare kyrka.

Den gamla kyrkan blev för liten för den växande församlingen och en ny kyrka behövdes. Dessutom var den gamla kyrkan inte funktionell vintertid, o vinter finns det mycket av häruppe! 1879 började man bygga den nya församlingskyrkan.

Precis som Kiruna kyrka har den en speciell utformning. När jag var där (samma varma dag som jag fotoade Lappkyrkan) höll de på ett renovera, eller snarare måla kyrkans utsida. Byggnadsställningar gör inte kyrkan rättvisa!



 


 


 

Ljus och rymd. Väggarna var från början målade i en blågrön färg, men vid en renovering tog man fram det ljusa träslaget under i stället.

 


 

Predikstolen har tre timglas, som sattes dit för att prästerna inte skulle predika längre än en timme. Kristusmålningen satt i Gamla kyrkan från början, men när nya kyrkan togs i bruk, flyttades den, som mycket andra saker, upp till den nya kyrkan. 

 

Det fantastiska innertaket! Oerhört läckert.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards