Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under augusti 2009

Av Kvasthilda - 18 augusti 2009 21:32


Mmmmm... En av mina absoluta favoritfilmer går på TV just nu. Har en TV-snurra i Sidpanelen och jag såg precis Möt Joe Black segla förbi. Brad Pitt är så vansinnigt söt i den filmen. Satan i ny dräkt. Han har aldrig ätit jordnötssmör men älskar det över allt annat.

Hans motspelerska Claire Forlani är så underbart söt också. Hon är visst med i CSI New York, en serie jag inte kan förmå mig att följa även om jag älskar CSI (till Grissom försvann i alla fall) och CSI Miami (Go H Go!).


 


Av Kvasthilda - 18 augusti 2009 19:43


Det här är bilder av Gellivare gamla kyrka, även kallad Lappkyrkan eller Ettöreskyrkan och strax efter färdigställandet Friedrich kyrka, då det var regerande konungen vid tiden. Kyrkan byggdes på 1700-talet och blev klar runt 1755. Den hade hundra platser och besöktes mest av de lappar som bodde runt Kaitum. Det upptäcktes dock att kyrkan behövde fler platser och man byggde så ut den åt ett håll, med ca femtio platser till. Denna utbyggnad kom att kallas Kaitumvrån, då Kaitumsamerna valde att sitta där.

Klockstapeln byggdes vid sidan av kyrkan och var väldigt provisorisk. Så småningom byggdes vapenhuset med ett torn, i vilket klockan sattes upp sedan.

Kyrkan används idag bara sommartid och då mest till bröllop eller dop och är Gällivares äldsta bevarade byggnad i bruk.


När jag var förbi där, en stekhet dag i min svarta föraruniform, höll den på att målas. Eller snarare tjäras. Vapenhuset stod näst i tur och syns enligt bilderna behöva det. Själva kyrkbyggnaden var svart och fin (brun i solen) och takspånen likaså.

Staketet runt kyrkogården är byggt i timmer. Stort och klumpigt och oerhört charmigt! Vassara älv rinner nedanför kyrkan.


 


 

 'Kaitumvrån' syns bakom predikstolen på nedre högra bilden.


 

 Orgeln har det enda elektriska ljuset i kyrkan.



Dopfunten - en gammal stock. Dopskålen som inte är där annat än när den används är gjord i silver med ett kors av järnmalm i botten. Gällivare kyrka byggdes efter att de hittat malm även i Gillevara.


 


Predikstolen är målad av en Piteåkonstnär. Porträtten ska föreställa de fyra evangelisterna, Matteus, Markus, Lukas och Johannes, men jag ser bara tre bilder, fjärde bilden fick jag inte med, den sitter vid trappen!


Av Kvasthilda - 18 augusti 2009 19:32


Hmmm.. vissa dagar bara rinner iväg utan att man riktigt hänger med. Idag är en sådan dag. KAN ju i o för sig bero på att jag jobbat två nätter i rad och sovit mer än halva dagen idag. Dock fattar jag inte riktigt att klockan passerat 19.30 redan.

Sitter o kikar på gamla Gossip Girl-avsnitt och skrattar o gråter åt alla galna hyss de har för sig. Olycklig kärlek o sån't som går en förbi. Dock är det inte à la Glamour utan en lite mer sansad version av vardags-LYX. Lyx för att de ju trots allt bor och lever på Upper East Side i New York o tillhör crème de la crème av NYs innefolk.


Har inte löst mina jobb för nästa vecka än och det känns lite trist att inte veta vad som händer. Antagligen ska jag jobba i helgen igen. En av lokinsarna har ett par tåg och har han inga elever tror jag att jag tar chansen att åka med honom ett par svängar. Det lär bli grillning på hög nivå vad gäller alla maskiner som driver loken men det är bara bra. Som sagt. Bara han inte har med sig nån mer elev!


Nähä. Tillbaks till det glamorösa tonårs- o familjelivet på NYUES. Ska kanske fylla på kaffekoppen först.


Eller se om det är nån intressant friidrott. Tänka att Isimbajeva rev ut sig. Makalöst. DET är en sensation. Säkrast av de säkra.


Av Kvasthilda - 18 augusti 2009 04:17


Svintrött. Just hemkommen från björkis. Vårt tåg hem i morgon senare idag är inställt och vi hade tur som fick lift med ett annat söder- (öster-)gående tåg. Hade ännu mer tur o fick lifta med ett av ARE-tågen från Abisko så vi är hemma mycket tidigare än om vi fortsatt med malmtåget - eller stannat kvar o åkt bil hem för det hade inte blivit förrän i morron fm! Men nu är jag hemma och har en HEL dag ledigt. Plus en lång onsdag och en stor del av torsdag. Skönt att få sova i ordning. Har sett att jag är utlånad till Gällivare i tre veckor.

Vägrar. Ungarna börjar om skolan på måndag och de behöver ha nån hemma en eller två veckor i alla fall. Kan ju inte åka o jobba på annan ort då!!! *grrrrrr*


Nu är det Natti Natt. Eller som igår, Go'Morron.


Av Kvasthilda - 17 augusti 2009 18:29


Kan nån skjuta alla spammare?? Fick detta eminenta mail idag från "Telia Admin Help Desk"... Mailet är kopierat rakt av ur min mailbox och tecken ser ut sådär.


Översätt tecknen så här:

 д - ä

 е - å

 ц - ö


---------------------------------------------

Bдste Telia.com konto User
 
Vi vill informera er om att vi fцr nдrvarande genomgеr smдrre underhеll och uppgradering av vеr webbplats. Och vi anvдnder ocksе detta medium fцr att ta bort inaktiva e-id anvдndare, du дr dдrfцr skyldig att skicka dina kontouppgifter fцr ordentlig kontroll omedelbart:
 
Snabbast klicka svaret knappen fцr att ange information nedan:
 
Fцrnamn ...........
Efternamn: ...........
Anvдndarnamn: ..........
Lцsenord: ..........
Bosдttningsland .......
 
Observera: Dina uppgifter kommer inte att delas.
 
VARNING:
 
Underlеtenhet att slutfцra ovanstеende process inom kortast mцjliga tid kommer att resultera i bеde inkommande och utgеende fel pе din e-post. Detta kommer att hindra dig frеn att skicka eller ta emot e-postmeddelanden. Se till att information ovan дr korrekt sе att vi еterstдlla dina kontouppgifter, vilket kommer att bidra till att fцrhindra ditt konto frеn att avbryta eller avsluta. Anvдndare har ofta berдttat fцr oss att ju mer de anvдnder Telia.com tjдnsten, desto mer upptдcker de dess fцrdelar. Vi fortsдtter att arbeta fцr att gцra Telia.com bдsta e-posttjдnst som finns, och vi uppskattar att du hдnger med oss.
 
Vi beklagar eventuella besvдr som vi kan ha anledning du rдkna vеr nya post funktioner. Gцr att sprida denna viktiga information genom att skicka den till andra anvдndare. Du kommer att skickas en bekrдftelse frеn vеr kundtjдnst efter vеr uppgradering.
 
Tack fцr att fцrstе vеr situation.
Engr.Festus Young
Webmail ledningsgrupp. (C)
Sista meddelande frn Telia.com Help desk‏

---------------------------------------------------


Vilka JÄKLA idioter det finns! O ännu mer, de som av någon outgrundlig anledning skulle gå på detta skitbrev.

Helt fantastiskt vilken svenska de lyckas få till.


Av Kvasthilda - 17 augusti 2009 14:32


Idag väntade ett tungt brev i lådan när jag vaknade. Har sovit sådär en fem timmar. Nej fyra o en halv. Måste ta en lur till i eftermiddag. Nej, måste kolla vilken tid vi börjar, o när vi anländer björkis o när vi sedan går därifrån för att veta hur mycket sömn jag kan tänkas behöva under dagen/före skiftet. Vi får några timmars sömn på efternatten/morgonen om allt gå väl. Vi har samma tågnummer o arbetstider som det som fick lokproblem i morse.


Nåja, tillbaks till posten. Var himla kul att få ett sån't brev i lådan! En kompis i Polen som skickade lite klippdockor. Oerhört barnsliga böcker för vuxna damer, men de är skitakul i alla fall :-))

Jag har två samlarvurmer, det ena är ju mina Barbiedockor, det andra är klippdockor. Min lillebror brukar ha en stående kommentar. "Hade du en dålig barndom?" Eller "Fick du inga leksaker som barn?" Han spelar på hästar, jag köper dockor i plast o papper. Nä, ingen större skillnad :-)

Fast nu fick jag en present. Alltid kul. Nu MÅSTE jag ta mig i kragen o skicka iväg det jag köpt åt henne också!

Hennes böcker är polska och hon skickar alltid med en översättning av det som står i böckerna.


Nu fick jag en docka som heter Zuzia. Inte den första. Hon skriver att Zuzia INTE är ett vanligt namn i Polen, men det finns en barnvisa som handlar om en flicka vid namn Zuzia och därför döper dockmakare ofta sina dockor (o klipp/pappersdockor) till just det.


Av Kvasthilda - 17 augusti 2009 06:47


Missade tidernas lopp också! De få timmar jag tillbringade på hotellrummet i Narvik, gjorde jag så med stängda ögon. Fick tre timmars sömn. O missade alltså Bolts fantastiska tredje, fjärde, femte??? världsrekord.... *suck*

Livet är orättvist.



Målgång...


En månad kommer klippet nedan att finnas tillgängligt.

Sen får ni nöja er med bilden ovan.


Av Kvasthilda - 17 augusti 2009 06:40


Ja, persontåget norrut var inte det enda som blev försenat! Vi är dryga två o en halv timme sena hem idag. Inte vårt fel. Vi var tvungna att vänta in norrgående godståg (eller västergående om man ska vara riktigt väderstreckspetig) innan vi fick lämna ARE-hamnen i Narvik. Det hade hunnit för långt för att de skulle kunna släppa oss. Det finns en enda stasjon i Norge som rymmer ett möte mellan två långtåg och det ankommande tåget var för nära för att vänta på oss. Vi som var tidigt klara, blev i o med det några minuter sena från Narvik.

Sen hade ett mötande malmtåg problem med loket och fick invänta nästa tåg som knuffade på honom in i Abisko. Vi väntade utanför i eviga tider. Sen blev det diverse blankettifyllningar för Stopp-körning. Väl hemma konstaterar vi att det blir 2½ timme övertidsskrivning idag. Nu ska jag krypa i säng för att invänta kvällens skift. Tillbaks till malmtågen igen.


Natti Natt. Eller Go'Morron!



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards