Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 22 mars 2010

Av Kvasthilda - 22 mars 2010 23:58


Nähä, om man skulle ta o göra nattinatt här. Maken sover redan. Kottarna vetesjutton om de lagt sig. Junior sover säkert när som helst men det lyser inne hos dotra ännu. Hoppas äldsta dottern får sova inatt. Det går inte så bra på körskolan som hon hade önskat. Det är inte alltid så enkelt.

Kramar till dig Gumman.

Go'Natt alla.


Av Kvasthilda - 22 mars 2010 20:09


Det var "bara ryggen". Han har varit till Thomas o bankat ryggen. Jaja.


Kusse2 o Svägerskan har åkt hem. Med en säng i bagaget. Och en massa Bionicles. Plus en bok till äldste sonen som bland andra är skriven av Christer Fuglesangs fru o till det en nyckelring med rymdskrot från nån gammal satellit eller raket eller vad-det-nu-är. Minnet är bra, men väldigt kort.


Har slutat jobba i alla fall. Fick min TjMsv. En ledig dag. Har ju fyradagarshelg sen. Eller inte. En jobbarkompis (en av handledarna) ringde o undrade om jag kunde ta hans skift på lördag. Nema problema. En svappistur. Bästa turen av alla vi har. Må börja lite tidigt, men är hemma strax efter lunch, förutsatt att allt går bra. Skönt.


En överfet Micke Nyqvist i teven... Stor kudde innanför tröjan. Pappa Arn. Eller snarare Arns pappa. Såg ju andra filmen i björkis häromdagen. O en av alla Skarsgårdarna. Det är ju en flock i filmen om Arn.


åååkääjjjjj.... Nu fick bloggen spatt igen. Tur att jag kopierade det jag skrev innan jag publicerade.

Häck Väck Vällingsäck.


Av Kvasthilda - 22 mars 2010 14:50


Jaha, vad säger man om det då? Jag fick inställt. Men än har personalfördelar'n inte ringt mig. Iofs har jag arbetstid än - o till sjusnåret så det spelar ingen större roll, men de kunde ju vara snälla o höra av sig nån gång. Speciellt då jag har ledig dag i morrn. Typiskt SÖMen det där. Att lägga in en svappatur så man slutar 18.48 dag före ledig dag. Allt för att få ut så mycket tid som möjligt. Det ska eftersträvas att vi slutar senast 1800 just före ledig dag men inget tåg passar in på den beskrivningen o då fuskar de med femtio minuter. Skit o Pannkaka.


Pannkaka ja, På spisen står det älgkotletter o tinar. Fast Svägerskan o Kusse2 åker snart hem så det blir ingen älgmiddag för dem. De fick stekt röding igår o det föll i god jord. Även hos katten. Jag åt en röding till frukost o känner fisklukten från fingarna än, fast man tvättat händerna X antal gånger - o dessutom varit upp på en skitig DM3a däremellan o tvättat händerna igen efter det.... Rödingslukten klänger sig kvar för allt den är värd. *blech*


Solen skiner. Fantastiskt vackert ute. Men det blåser. O blåser. O blåser lite till. Ganska kalla vindar.


Maken for till farbror doktorn. Ont i magen igen. Inte bra. Nu blir det snart operation. Magsår?


O JAG VILL HA EN NY KAMERA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pronto.


Av Kvasthilda - 22 mars 2010 12:24







Inifrån. Vad betyder det? En inre glöd? En människas inre? Hur illustrerar man det? Jag har idag valt mer påtagliga och direkta bilder. Inifrån på ett eller annat sätt.


Bild ett. Tja, inifrån en lokhytt :-) Solen är på uppgång o kastar rosa o gula strålar över bergen bakom mig. Enda sättet att få dem på bild är att fota i backspegeln... Man kan ana att solen finns där i kanten av bergen bredvid spegeln. Vad som inte syns på den här bilden är att jag har ett extra lok med mig, bakom det jag kör... Fast det är ju en stor parentes som inte har nåt med inifrån att göra så det lämnar vi därhän...




Bild två har också med jobbet att göra..... Vaddå inifrån? Ja, men det ser du väl? Det här är ett lokhjul. Vissa dagar i vintras, kom man hem från turen o hjulen såg ut så här. Värmen från hjulen smälter snön till vatten - eller om det nu var fuktigt i luften då. Hmm... var nog mer åt det hållet. Hur som helst bildas det istappar på hjulen och dess byggs upp inifrån hjulets centrum, vilket ger dessa taggar som går utåt. Konst.




Bild tre är verkligen fotat inifrån.... För några veckor sedan vräkte snön ner i Björkliden och i vår överliggningsstuga såg man knappt ut genom fönstret. Nedanför det här fönstret har vi vårt lilla pentrybord där man normalt kan sitta o inta sin medhavda matsäck och titta ut över fjällvärlden mot Lapporten... Omöjligt här. Snön har drivit högt upp på rutan. Inifrån är det helt omöjligt att se ut just nu....




O det två sista bilderna visar Neo som sitter på fönsterbrädorna i kök o hall och spanar ut på snön och blåsten. Skönt att se på inifrån en varm o go lägenhet.


 



Mandagstema



Av Kvasthilda - 22 mars 2010 12:16


Hedwig vill att vi delar med oss av spiraltrappor den här veckan. Här i Kiruna finns det inga uppsjöar av dylika men jag har en jag inte kan hitta alls. En vacker spiraltrappa i trä och svart metall som jag fotat i ett par vinklar. De fotona är försvunna. Antagligen har jag fotat dem med min gamla kamera så de finns i pappersformat o då är det omöjligt att gräva fram :-)

Så i stället tar jag en spiraltrappa ute i det fria. Den är läskig. Har inte gått upp för den här. Den är till för underhåll och service av det långa transportbandet från gruvan till lastsilon. Silotrappen har jag gått upp för o den är cirkus 60 meter..... Spiraltrappen något kortare då den är längre ner i bandet... Vinkeln på fotona ser ut att säga nåt annat, men det är lägre här än i den bortre änden. Heheheee...  Skulle tro att den är nånstans mellan 35 och 45 meter hög, med tanke på att jag vet hur hög zickzack-trappen är därborta i änden av bandet...




Veckans Hus


Av Kvasthilda - 22 mars 2010 09:00


Tema nr 206 Omringad

85/365


Jag älskar tegelväggar. I det här fallet är det väggen på kontorsbyggnaden vid lokstallet. Ovanför entrén sitter Tre Kronor. Ja, märket då. Symbolen för vårt land. Omringad av en tegelring.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 22 mars 2010 01:04


Ja, det var en resa att lägga på minnet. Eller inte. Släng den över axeln för att aldrig se tillbaks? Ole Norman, eller LR ringde o meddelade att han var på väg o sa samtidigt "Gratulerar! Du har vunnit högsta vinsten idag".... Ett riiiiiktigt jävla skrotlok. Som sagt. Jag trodde att vårt kära 17/18 är slirigt.... *rysningar* Rullade från björkis ner till Abisko. Knappt styrfart. Det du Hasse A (om du läser detta) idag hade du kunnat promenera längs med tåget.....

Herr LR kom något irriterad till björkis o visade vad han gjort för att ta sig fram. Jag kände att jag var tvungen att ändra tillbaks allt till scratch för att komma nånstans o stannade i Abisko o återställde givarna. Dubbelkollade med lokinsen, pappa Clay Band, först.
Tog mig fram sedan i alla fall. Utan det evinnerliga ljusspelet i panelen som imiterade blinkande julgransbelysning. Men det dundrade o bråkade o svarvade o skrek. Väl i stall när jag klev ur... ja, det luktade apa utanför. Eller lite grann i alla fall. Bränt. Nåt är högst fel med löphjulen o givarna. "Hmmm"..... sa MTC, "då kan den inte gå i fyran då". Eh, Nej.

Men det har varit nåt positivt med hemresan. LR röker cigariller. Jag avskyr cigaretter men doften av en cigarill är ljuvlig. Sen gör det ju inget att LR ligger i toppfem på norska snygglolistan. O är dessutom trevlig. Även om han var irro på slirloket.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards