Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 december 2011

Av Kvasthilda - 5 december 2011 22:50


Nu har jag fixat melloXet o kan blogga om det jag ville ikväll. 

Vi har varit på bio. E-pigan o jag har sett Twilight, Breaking Dawn del 1. Å så bra. Om man nu gillar pratande vargar o vampyrer som nån uttryckte det. Som alltså inte gillade filmen. Nån annan hade klagat på just det, varför vargarna pratade. Ja, men hur sjutton ska vi som publik kunna veta vad fan de snackar om annars då?!?!??? Hallå?? 

Det var inte så mycket folk i salongen o det var lite jobbigt att inte kunna skratta riktigt som man ville - eller när man ville. Jag har ju läst böckerna hundra gånger o lyssnat på dem lika många - nåja, inte riktigt men många gånger är det, o tycker de är skitabra. Sen tycker jag att de faktiskt lyckades rätt bra med storyn i filmen. Nu får vi bara abstinensbesvär innan det blir november igen o vi får se upplösningen. DID YOU IMPRINT ON MY DAUGHTER?!??? Men de klippte den bra. Den också. Eller kapade kanske jag ska säga. Det var som jag trodde. Strax innan sista boken-i-boken. Det är ju lixom Bellas pånyttfödelse. 

Mmmmmmmm. O jäklaranåda vad de lyckades sminka henne. Jag tror inte Kristen har svält ner sig sådär mycket. Det måste vara smink och datakladd. Hon såg ut som värsta offret under judeförintelsen. 


Av Kvasthilda - 5 december 2011 21:45


Ja, så kan det gå.... SysterYster satt vid köksbordet hos mor o far o jag tog upp mobilen o visade henne min nya app - Melodikryssappen... Men vänta nu.... NÄR var det lördag?!?? HUR lyckades vi missa Melodikrysset?? Tja, kan ju bero på att jag kom ner till Gävle med tåg o vi for till IKEA o sedan hade siktet inställt på lördagkvällens ljusstöpning. Se där. O söndagen var vikt åt Julmarknad vid gruvan. Men nu har jag lyssnat på krysset o löst det :) Bara nån enstaka fundering men överlag väldigt enkelt. 


Det började i alla fall superenkelt med countrydrottningen framför alla. Dolly Parton sjöng från nya albumet Better Day om det som ligger henne närmast hjärtat: 

Country is as country does
It's the way I am and it's the way I was
It's the way I always will be, that's for sure
Country born and country bred
Countryfied and country-fed
A country heart and a country head
'Cause I'm country to the core


Sen går vi till bords. Erik Gustavsson brukar sjunga "Kom kom till smörgåsbordet" men vi äter nåt mer rejält, nämligen maten. Idag kom uppmaningen ordlöst. 


2004 gick första IDOL-tävlingen av stapeln. Då vann Daniel Lindström och spelade bland annat in melodin han sjöng för oss idag, Coming True. Den sålde mest av alla singlar just det året, dubbel platina. Sedan har säkert Darin sålt många fler. Det var han som kom tvåa... 


Daniel Lindström hette också en man som i slutet av 1800-talet grundlade en stad i USA som fick namnet Lindstrom. Den ligger i Chisago County. Inte Chicago. Det är en musikal... New York, New York är en annan musikal...  Där finns det en och annan skyskrapa. O Boston Pops spelade. 


De sjöng för hela världen. När värld.... värdparet gick sta o gifte sig i direktsändning. When you tell the world you're mine. Björn och Agnes. Att vi hört den många gånger förr i MelloX-et må han vara förlåten för herr Eldeman, ty den är såååå vacker! 


Åss får vi oss lite Dolly... nej Dagny var det. Åhåååhåh Dagny fem droppar till... Owe Thörnqvist förstås. 


Den för mig okände Thomas Kågström spelade om omöjliga önskningar. Ted o Kenneths Jag vill ha en egen måne på piano. 


Mer känd var då näste sångare. Idag, när jag skriver detta har Sven namnsdag. Det går igen i min släkt, lite här o lite där. Tar vi bort v-et o petar dit ett t i stället får vi Sten - åsså lägger vi till Nilsson så får vi killen som sjöng titelmelodin från nya skivan för nästa två kryssadresser. Då kommer minnena heter albumet. 


En annan duktig tjej som är högaktuell i teve just nu gav för nästa uppgift sin egenkomponerade filmmusik. E-type gjorde en helt galen men bra version av hennes Snö just i Så mycket bättre. Laleh berättade om när musiken skulle presenteras och de sökte kompositören. Laleh vinkade lite blygt, "Det är jag". "No, the composer"... De stroppiga engelsmännen trodde inte att den lilla tjejen kunde ha komponerat sån maffig musik. Som Laleh alltså skrev för filmatiseringen av Jan Guillous böcker om Arn


På dragspel drog sen Olle Henriksson en melodi som jag inte riktigt hittade men senare fann ut att den heter Ramona. Eller åtminstone handlade om en Ramona, vilket efterfrågades. 


Hon är född så'n. Ja, inte Ramona då. utan Lady Gaga. Åtminstone påstår hon det, (I was) Born This Way


Jag befinner mig i Dalarna och i morse, eller på förmidda'n idag lyssnade jag på Centralen med Jon och Sofia. Sofia, med efternamnet Rågenklint fick sig en proffsminkning i direktsändning. Detta syns försås inte i radion.... För nästa kryssadress söktes hennes make. Patrik Isaksson. Säg mig frågade han. Ja, vaddå? Vad vill du veta? 


Så slutar vi med Karin Svensson som sjunger om shopping. Shopping, shopping, shopping. En nära förestående företeelse "i kommersens kölvatten". Tja, det blir väl realisation snart. Eller Mellandags-REA


O med det slår vi igen butiken för idag. O hoppas återkomma i någonsånär vettig tid nästa vecka. Jag befinner mig på resande fot även då och ankommer Kiruna efter att krysset hörs i radion men jag kanske kommer ihåg det bättre tills dess. Så mycket bättre... 

Av Kvasthilda - 5 december 2011 17:28


OJ!! Har ju glömt att det var lördag i förrgår. Eller snarare krysslördag. Får försöka sno ihop ett inlägg snart då :) 

Av Kvasthilda - 5 december 2011 11:00


Vi öppnar lucka fem och vad hittar vi väl där? Ja, vad hittar vi där? Ahaaa. Ljusslingan som har hängt uppe sedan förra julen. Den har fått hänga kvar i hallen och ge oss ljus. LED-lampor. 

Av Kvasthilda - 5 december 2011 09:00


Tema nr 199 Ockuperad
341/365

Occupied. Rummet är upptaget. Stör inte!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards