Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 december 2011

puh

Av Kvasthilda - 13 december 2011 19:09


Det gick bra. En av killarna på växlingen gav mig lite skrämselhicka. Tompi hade inte fått igång ena loket igår... Ja men TACK FÖR DEN DÅ!! Fast jag hade inga problem att få igång mina båda idag. *puh* 

Vi växlade ihop tåget o jag var klar för avgång en timme före avgångstid. WOW. Igår blev det sent. Sent. Sent. 

Föraren ringde mig "Är du på rull?" O sen när jag ringde när jag närmade mig., "Oj, det har gått bra idag då". Det gjorde det men det var kallt som fan i hytten en bra stund innan jag fick veta vilken jäkla knapp jag skulle trycka på. Frågade just kollegan när jag hade honom på tråden. Ja just ja, blev min uppenbarelse när han berättade. Kanske jag minns det till nästa gång då när man nu fixat det en gång i skarpt o ensamt läge. Liksom lite annat än att bara får det muntligt under utbildningen. O som sagt. Resan ner gick bra. 

Däremot tog det en stund att fylla luft i tåget med de nya vagnarna. De haster ikke

Mycket snö på bangården. Lite snöplums. Inge' kul... 

Träffade ett par av våra KYare också när jag lämnade igen radiorna. De två kommunikationsradio-apparaterna. Radiorna. Kul att se dem. KYarna. Inte radiorna. 

O apropå norska. 

Mötte några förare i restaurangen (skomakarlåda med pottimos o ryggbiff.... Kan du säga P R O P P M Ä T T?) som snart fick ett samtal om att tåget var en kvart bort. Ungefär. Hmmm?? En norman. O ett par killar utan identitet. Tror de var svenskar båda två. Minst en stod det CargoNet på. Visade sig vara Traindrivers. Den andre av dem. Tåget kom in, o stannade med loknosen vid entrédörrarna till väntrummet. El15? Nåt nytt ellok. Tror jag. Eller gammalt. Vad vet jag? Med CargoNet stämplat över hela sidan. Just det ja. De kör ju inte våra lok längre utan måste ta sina egna. Det kom två förare. O givetvis. De har ju utbildning. Nya lok o nya sträckor. Hörde att de delat upp hela turen på fyra förare. Nej fem. Fyra byten. Kors-i-fanders. Minns att jag läste att ett av bytena skulle ske i Gällivare. Så från Vännäs har de två förare medan vi hade/har tre. Undrar hur deras arbetstider håller? Kan inte finnas mycket att spela på innan det blir konstant övertid. Speciellt den här årstiden. 

Nåja, inte mitt problem. 

Pratade med favvoinsen idag igen. Sista januari. Mamma...... Usch. 

Nu sitter jag på Grand Hotell o har som sagt ätit middag. Gott var det o mätt är jag. Nu får jag vila några timmar och sova en stund innan det är dags att börja om igen i morgon bitti. Hoppas de kommer ihåg min frukostpåse. 

Av Kvasthilda - 13 december 2011 14:15


Elva Tolv Tretton Fjorton Femton o Sexton.


Tyvärr kan jag inte passa klockan o få ett screenshot den här gången då jag börjar (började) jobba 14.13 idag! Kanske nån av tjejerna gör det :) 


Yes. E-pigan passade datorn o klockan :) Tack Gumman! 



Att det står Falun i väderrutan beror på att Kirunavädret inte laddar o jag tar det näst bästa...

Av Kvasthilda - 13 december 2011 12:04


Ja, bokstavligen. Den här turen ger mig magknip. Mest för att den innehåller klargöring, värmeposter, hopkoppling, klarrapportering o annat.... Bara man kommer sig iväg är det väl inte hela världen - då blir det som vilken tur som helst - med lite växling i Gällivare, vilket inte heller är några problem. 

O sen avställningen i morrn. Avhängning, säkring, värmepost o eventuell nedsläckning. Usch o fy. 

Magen klagar o knorrar. 

Men jag får bo på hotell i alla fall o inte i lägenheten! Härligt. Det innebär - om de fortfarande har det så, middag ikväll. O förhoppningsvis en frukostpåse i morrn bitti. Börjar ju innan köket öppnar. Eller snarare innan frukosten serveras. Köket öppnar ju något tidigare. 

Nä, kanske ska ta o stoppa i mig lite frunch o packa Lapptoppen i ryggan.... Två timmar kvar. Börjar ju på det magiska klockslaget idag. Nästan. 

Av Kvasthilda - 13 december 2011 11:00


Åsså är vi där igen. Lusse lelle, lusse lelle, elva nätter före jul! I dagens lucka finner vi då ett luciatåg. Ett litet Luciatåg jag så gärna vill ha! Lisa Larssons söta lucia, stjärngosse, tomte och tärna. De här står på spiselkransen hos Golfbror o Svägerskan. Visst är de ljuvliga? 


Av Kvasthilda - 13 december 2011 09:00


Tema nr 42 Dagstidning
349/365

Undrar om det blir en stor nyhet i dagens tidningar? Det där med elva-tolv-tretton... Självklart! 

När jag flyttade till Kiruna för en herrans massa år sen fick jag en stående prenumeration på DD av mamma. Hon tyckte att jag skulle ha nån liten förankring kvar till Dalarna och Falun. Det var nu några år sedan och vi har ingen dagstidning alls idag men det är kul att läsa tidningen när man är hemma i Dalom. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards