Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 december 2013

Av Kvasthilda - 1 december 2013 21:28


Så sitter man då æn en gång och væntar på ett tomtåg. De håller som bæst på att tømma det som ska bli mitt. "De blir nok færdig til du skal gå". Mmmm... Det tror jag också. Fast nær DET blir, dærom sia de bæste. Lyckades tippa en halvliter vatten i ærmen också. Skøljde kaffet ur diskhon o lyckades få ærmen under kranen o en massa vatten for innanfør. Mysigt med bløt trøja. Førvisso yttersta fleecelagret men ændå. Eller ett inre mellanlager som det så vackert heter idag i sport- o numer ytterklædesspråk. Innerlager, mellanlager ett, mellanlager två, tre, femton o ytterlager och ett vindlager o ett regnlager. Typ. Ørk vad jag avskyr temperaturskillnaderna. I Kiruna ær det (var det i morse, eller mores som di sir hær) minus femton. I Narvik knappt tre. O snø. Varmt o æckligt.

Men jag førvånades øver en sak. Det haster ikke sæger Ole. Men rackarns vad snabba de var att få ner det dær tæltet till/från JULEKAFET. Nær jag passerade dær nyss fanns inte en stol kvar. Bara lite betongsuggor och stålskelettdelar, fint hopbuntade. Turistparkeringen ær snart återstælld. Vet ju inte nær de stængde kafeet idag men nær jag passerade på dagen, vid tvåtiden(?) hølll de som bæst på att fylla det med folk, såg det ut som. Var ett himla liv dær och tomtar stod vid andra væggen.

Samma typ av tælt de anvænder på Kirunafestivalen, før øltælt, om æn kanske något lægre. Eller i stil med Kebnetæltet, nedanfør stora scenen. Med stora fønster på sidorna.

Nåvæl. Ett tåg kvar. Sen ska Fru Kvast hem o packa. Tog reda på ett par stora skokartonger på jobbet som jag på nåt sætt ska førsøka få med mig ner till Dalarna. De kanske ryms i en resvæska - om man stoppar klæder eller annat viktigt i dem. De ser ut att kunna vara i rætt storlek før de långa ljusen. Hur vi sen får hem dem ær en annan historia. Får væl skicka dem. Væl paketerade ska de væl klara en Schenkerresa. Om de då bara hinner hem till jul. Vet man ju aldrig. Några ska ju bli julklappar.

Dock skall detta provas innan vi børjar slæpa med extra lådor i resvæskorna. Tror vi køpte ett extra bagage før hemresan. Måste kolla det med. Annars får vi væl llægge en extra slant på det då. Inte hela værlden. Frågan ær væl mest om vi klarar 25 kilo....

Just det. Ska ju ta ut SØMen också. Nå. Bæst att sluta nu då.

Snart bær det hemåt.

Av Kvasthilda - 1 december 2013 15:27


Sitter o småhuttrar på hotellet. Har fönstret öppet för jag försökte få Rum 208. Men se det gick inte för det har Masen lagt beslag på - HELA VECKAN! Han kommer på måndag varannan vecka o checkar in - o givetvis lyckas han snika åt sig 208. Sen bor han där hela veckan. Enda rummet med kylskåp. De kanske skulle investera i några till - på de rum vi oftast bor i. Som det är nu öppnar man fönstret o det blir lite kylslaget när utetempen visar på minusgrader. O jag avskyr varma sovrum. Men kalla sovrum är inte heller nån höjdare. 

Åsså lyckades jag försnilla rumsnyckeln. Tog en prommis på staden. Första advent idag och även i Narvik har de nån form av verksmahet denna dag. Et stort jävla tält på enda turistparkeringen mitt i byn, fungerar som JULEKAFÉ. De har smällt in en scen i tältet och en miljard partybord. Såna där ranka, hopfällbara saker. 

Hur som haver lyckades jag tappa mitt nyckelkort nånstans i snön på By1. SHit happens. FIck en säck kola för besväret av Inger... Hon bar André fixa ett nytt men han har ikke tiiiid. Fullt i huset. Nån pensionärsförening hjärt o lung-nånting äter julbord idag. "Jaha., då smiter vi ner o äter rester sen då" skojade jag med Inger. "Det har jag redan tänkt. Vi ringer när de är färdig så kan ni kom' o spise". Men se där. Lite i magen även på en söndag. Inte helt fel. Fast norska julbord är ju inte riktigt som våra. Men nåt gott ska man väl få i sig. Oj, vad sugen jag blev på julbord nu! Ett äkta svenskt julbord. Med skinka o vörtbröd o ostar o ris a la malta o revbensspjäll o jansson o julöl o chokladbitar o ägg o sill o rom o köttbullar o julmust o praliner 0 julöl o pepparkakor..... 

Men nyckeln, ja. Den lyckades hon fixa själv, Inger. Nästan. Fick hjälpa henne slita i en låsdel. Nu förstår jag varför de använder billiga plastkort som nycklar. Smidigt när nån tappar en för de byter ut ett plastkort i låset som är likadant som den nya nyckeln. Det var det kortet jag fick hjälpa henne ut med, för det satt ordentligt fast. Såna där programmerbara kort är antagligen inte heller så "ekonomiska" i det långa loppet men det är skitasmidigt att byta ut dem - kontra att byta en hel låscylinder om en NYCKEL försvinner. Plastkort är rätt billiga. Även om plast kostar att tillverka. Kostar miljö. Nåja. Det gäller att hålla i nycklarna o inte tappa dem i snön på stan. Klant. 

Jaha. Maken har åkt ner till Boden igen o jag kommer hem inatt. Nu ses vi inte förrän om ett par veckor. Inget nytt under den obefintliga solen ioförsiiig men ändå. Nu är det jag som åker bort. 

Måste hem o packa. TÄNK att man är så dum att man jobbar när man kan sitta hemma o ta're lugnt. Äh. Det får jag göra när jag kommer hem igen. Mysa med nystöpta ljus o varm glögg. 


Av Kvasthilda - 1 december 2013 09:00


Tema nr 315 Tindrar

335/365


*



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards