Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 december 2013

Av Kvasthilda - 7 december 2013 11:04


En lång dag har det varit. Jag började med det här inlägget strax efter att krysset slutade idag men har ju som synes inte hunnit gör klart det - förrän tolv timmar senare. Eller snarare. Jag börjar om tolv timmar senare. 


Vi börjar med att knata ner till Evert tillsammans med Lennart Palm i Lerum. Eddie Meduzas melodi ni vet. Jag går på stigen som går till Evert.... 


Sen plockade Eldeman fram en finsk skiva med en grupp jag inte uppfattade namnet på. Lokari? Kan ju ingen finska så jag ber om ursäkt om det är fel. Melodin de sjöng på finska var Hasse Kvinnaböskes Änglahund.

Hej du speleman kan du svara på min fråga
Den e ärlig o jag menar varje ord
När vår herre släcker livets låga
och de e dags att lämna denna jord

Får man ta hunden med sej in i himlen
Han är snäll och han har vart en riktig vän
Han e klok o fin o skatten e betald
Får man det du speleman då blir jag glad

Stava som det sjungs. Jaha. Får man tao honden mei sei in i himlen? Det blir honden då? Äh, skriver väl hunden för säkerhets skull. 


Ja, det var en kväll i juli
Då när sommaren är som bäst
Hon dansade för morfar
som hon gillar allra mest
Hennes morfar satt och nynna
på en sommarmelodi
plötsligt spratt det till i gubben
Han blev ung och han blev fri

 

Han tog av sig sin kavaj
Sparka av sig båda skorna
och så spotta han ut snuset
Sa "min sköna får jag lov"
Hon var vacker han var stolt
rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje
och dem dansade och sjöng


Lalalalala...

Lasse Berghagens fantastiska En kväll i juni. Vi hörde Tomas Kogström med en barnkör. 


Åsså en snabbjingel. Monika Dominiques korta signatur till Rapport och det som förväntas där är ju nyheter


Sankta Lucia, Stackars flicka. Har aldrig hört. Men musiken är tydligen Offenbachs. Igen. Närrevyn på Gotland framförde den.


Chior of Young Believers. Det är ett ugnt danskt band. En av deras melodier heter Hollow Talk och den är signatur till teveserien Bron. Som jag ännu inte sett nånting av. 


Med en enkel tulipan säger vi grattis idag också. En och annan födelsedagsfirare finns det därute. 


Buffel o båg. Allt är bara båg, mamma påstår Roffe Wikström för nästa kryssadress. 


Sen fick vi höra lite Elvis. Eller inte alls. 

Now and then there's a fool such as I
Pardon me, if I'm sentimental
When we say goodbye
Don't be angry with me should I cry
When you're gone, yet I'll dream
A little dream as years go by
Now and then there's a fool such as I

En av hans mindre kända sånger då kanske... 


Han blev ju religiös på gamla dar o sjöng en massa gospel mer än rocken han blev känd för. Prayer for the Weekend var ästa kryssbidrag. The Ark


Världen är så stor så stor, Lasse, Lasse liten. Ja, inte Lasse Berghagen då. Han är inte så liten. Undrar om han nånsin varit liten? Tja, han har ju sin Teddybjörn förstås. 


Kanske det berättades sagor för Lasse om han nu var liten en gång. Fairytale. Det var Alexander Rybaks vinnadne bidrag i en Eurovisonsschlagerfinal. 


Kenny Håkansson spelar sen. Räven raskar över isen. Lite annat stuk än vi är van att höra den men det var nog samma is ändå. 


Willkommen, Bien Venue, Welcome. Ute Lemper sjöng ur Cabaret av John Kander och Fred Ebb


O, det var allt för idag. 



Av Kvasthilda - 7 december 2013 09:49


Lilltroll har legat o berättat historier för sin mor o mig en stud. Vi försökte lista ut vad det var för sagor han berättade. Vi kom fram till att han försökte rädda en prinsessa från en stor o otäck drake. Åtminstone från början. Sen struntade han visst i prinsessan (vem behöver henne när man har en mamma?) och han adopterade draken i stället. En stor svart. Nä blå. Nä grön var den. Med horn och tredelad svans. Eller var det Luna som hade tredelad svans? Det blev lite svårt att hänga med. Åsså var han ute o sprang. Kanske för att rädda den där prinsessan. 


IDOL är klart för i år och Nelson Mandela är död. Det händer mycket, även utanför vår lilla bubbla av babybajs och -gurgel. 


O jag blev hastigt o lustigt bjuden på julbord igår. Ett fantastiskt gott julbord. En av SysterYsters kompisar fick ett återbud och de fick alltså en biljett över. Eftersom jag redan bokat upp mig som chaffis åt dem efter julbordet visste hon att jag inte hade nåt annat för mig o frågade om jag kände för att äta lite julmat. Say What?? Ids du ens fråga mig om det?? Självklart. O framför allt när det är i Dalasalen. Jag har aldrig satt min fot där, än mindre ätit där och såg verkligen fram emot en kväll med SysterYster o Sambon och kompisen med bihangen. Underbar mat. Fantastiskt gott. O härlig underhållning. Lurbo Stompers. De firar ju 25 år på scenen! 

O en av dem är farbror åt Sambons svärdotter. 

 

O Sven har bråkat med stora delar av landet. Inställda tåg. Ersatta av bussar. Jag fattar fortfarande inte varför det är SÄKRARE att åka buss än tåg? Kan inte ha med framförande av fordonet att göra utan med att kanske tåget och dess infrastruktur är mer väderkänsligt. Inte fan kan det vara säkrare att åka buss än tåg i stormvindar om allt fungerar. Det har jag svårt att tänka mig. *inte förstå* 

 

Nä, nu har jag inte tid att svamla nå' mer. Nu är det dags för MelloXet! 

Av Kvasthilda - 7 december 2013 09:00


Tema nr 224 Omtänksam

341/365


Man ska tänka även på de små i naturen. Men om man matar fåglarna måste man fortsätta. Hela vintern. O vintern är lång hos oss! Det är kul att studera fåglarna på besök. Vi ser talgoxar, domherrar, grönfinkar, eller som här - en blåmes och mycket annat. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards