Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 8 december 2013

de e mycke nu

Av Kvasthilda - 8 december 2013 23:45


Lång helg. 

Vi har stöpt ljus. Många ljus blev det. Även i år. O ett himla duttande med LillRåtta :) Vi hade fullt hus. Fick två damer extra med oss, förutom Junior så det var lite trångt kring doppekaret. Renée berättade att dagen inte började sådär hundra. Hon kom till stöperiet och såg att karen hade en vit hinna.... Aj då. En säkring hade löst ut och karen hade kallnat. En snabb uppvärmning följde på det. Hennes första grupp för dagen kom från andra delar av landet, vad sa hon, Sundsvall och...? Minns inte. De hade haft en bra bit att köra/åka i alla fall. O had eju bara en förmiddag på sig. Hon tog gruppen med sig in i sina kammare o de fick nyttja hennes egna kar. Inte illa det. 

När vi kom var åtminstone det återställt till det normala. Dock lg hon lite efter i schemat o hade inte hunnit fixa våra stationer. Med då dessutom ett par extra quinns blev det lite rörigt att reda ut vem som skulle ha vad. Ja, sa SysterYster, har ni inte sagt nåt blir det grundutbudet, dvs tio korta, 20cm, tio mellan, 30cm o tio långa, 40 cm och två korta grenljus. Om man så vill kan man byta de två korta grenljusen mot ett 45cm dito. Jag bytte ut min ram av korta ljus mot en mellanram. 

FÖRE ljusstöpningne drog lillebror ut mig o Junior på en loppisrunda. Det är ju lördag idag (äh, var igår) o vi for runt på loppisar här o där. Fyndade lite Nora Roberts. Fantastiskt att jag fortfarande kan hitta böcker jag inte läst! Fast hon har ju gjort såna kopiösa mängder. Hittade en liten binge med Filmjournalen som gicks igenom i jaktne på klippdockor. Hittade ett par plagg. För en tia styck var det ju överkomligt. En plåtburk åt modern (undertecknad) - en gammal rysk teburk var det, o en Muminpappaburk åt Råttisen som var hemma med LillRåtta. Vad mer? Äh, det var väl nästan allt. 

Sen tittade vi in på Willys o köpte näsdroppar o jag köpte sista samlingsboken om Barna Hedenhös. Den hade historien om familjens besök i Amerika. Den som ska plockas ur. Hade inget med negrer att göra som Tintin vilket jag trodde (minns inte, hade boken när vi var barn o den finns säkert nånstans i vindsgömmorna), utan nu var det rödskinn o deras tilldragelse av bufflar. Om ni vore vit som jag, hade ni inga problem. Åsså gick pappa Ben o kliade en stor buffeltjur mellan ögonen medan indianerna stod på andra sidan floden o tittade på. Ja, jisses. 

Idag har vi varit på Julmarknad vid Gruvan. Mycket fint att titta på. Men VARFÖR kan man aldrig lära sig att leta fram en bankomat innan man åker dit?? Visserligen tar många kort men många gör det INTE. Hade en femtiolapp på mig och av den gick en tjuga till parkeringsavgiften o en annan tjuga till entréavgiften. Joråsåatt. 

O de har så mycket fiiiiiiiint där!! Min andra julmarknad. Ett par år sen senast. Nu lär det väl dröja till nästa gång. O kallt som fan. Inga trettio minusgrader som det var i Kiruna idag utan mer moderata minus sju. Lik förbannat var det svinkallt. Inte riktigt gjort för att vistas utomhus i. Värre är det väl på marknaden i Jokkmokk men det skiter jag i, för den har jag än inte sett. 

O nu är klockan över midnatt så jag slänger in det här o studsar i säng. G'Natt! 


 
 
Ms. T

Ms. T

9 december 2013 11:15

Detta med kyla är verkligen både högst individuellt och något mycket relativt./ Om det "regnar småspik" (och kanske vågrätt också...) kan det kännas kallare vid +11 än om det är lugnt, kanske sol och -11./ Jo, det kan ju verka logiskt att gå till en bankomat innan man skall besöka något dylikt men så typiskt och mänskligt ändå att glömma... Bra att femtiolappen räckte till NÅGOT i alla fall! Hoppas att Du hade trevligt i alla fall.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards