Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 mars 2020

Av Kvasthilda - 7 mars 2020 10:08

Sitter med krysset i realtid idag. Första uppgiften har just dragit igång. Tro på livet. O det måste vi väl göra i dessa Coronatider. Så här blev det idag: 


Vi började på västkusten. Tog mig en stund att fatta vem den raspiga rösten tillhörde, men så trillade poletten ner. Håkan Hellström. Förstås. Tro på livet. Skulle fått min gamla klasskompis på halsen kan jag säga. Hon avgudar marken han går på :) 

Ge aldrig upp
Ge aldrig upp, se en öppen väg
I alla svarta gränder
Fortsätt hoppas på imorgon

 

Att tro på livet
Är en hård väg att gå
Jag har sett så många briljanta sätt att gå under på


O han har ju en alldeles egen framtoning. My Way på det. Den spelades på mandolin. 


Lill Lindfors körde också sitt eget race och stoppade en man i byrån


Sten & Stanley på det. Fast det hade jag inte kunnat gissa. De spelade Kalle på Spången


Vi tar bort ett p där och skriver in ett s intill. Lill har sjungit in även denna en gång. 

Sången han sjöng va min egen
Berättade allt om min tid
Sången han sjöng va min egen
Orden var tagna
Ur mitt liv
Rytmen var mönster på min hud
Orden var tagna
Ur mitt liv

Sången till krysset. 


Nästa var inte helt lätt att klura ut. Min hatt den hr tre kanter? Nä. Eldeman sa nåt om att det var lika många som bokstäver... O det är fyra. En barnvisa som inte gick att höra första gången? Nytt arrangemang? Till slut fattade jag galoppen. 

Har du sett min lilla katt, lilla katt, lilla katt?
Den är vit och den är svart, den är vit och svart.
Mjaa-oo, mjaa-oo, kiss-kiss-kiss-kiss-kiss-kiss-kiss
Mja-oo, mjaa-oo, kiss-kiss-kiss-kiss-kiss

Nä. Det var Alley Cat

O katten har fyra tassar. 


En helt annan scat cat är Peps Persson

Oh boy!
Vilka glada toner, de rycker och spritter i mig.
Oh boy!
Tusen millioner kramar vill jag ge dig.
Ja, tänk att det kan va' så lätt ibland.
Så enkelt som att sträcka ut en hand,
och torka gruset av en barnakind,
och känna värmen från en sommarvind.
Oh boy!
Sicken skänk från ovan de e å leva ida'.


Lars Roos spelade för nästa kryssadress. Dan Hill gjorde originalet en gång. På svenska hörde vi den med Susanne Alfvengren, När vi rör varann


Mellotider. Förra året gjorde Ann Louise Hanson en låt och hälsade till sin gamla vän, Lill-Babs som gått ur tiden ett år innan. Den låten heter Kärleken finns kvar. För krysset hörde vi Lill-Babs sjunga sin Avsked av en vän.

Jag skall lämna dig och gå
Men en del av mig skall alltid stanna kvar
Så dör man ju en aning när man tar
Avsked från en älskad vän
Avsked från en älskad vän

Tiden går. Vi skriver Svensson i kryset. Barbro Svensson. 


Nästa låt kommer jag aldrig ihåg vad den heter. Eller gruppen. Men jag vet att det är signaturen till teveserien Bron. Hollow Talk med Choir of Young Believers. Den ligger o väntar på Netflix. Ska se den. 


Inte Lill-Babs, utan "den stora". Alice Babs. Hon sjöng sin Swing it, Magistern!


Helan går, sjung hopp fallerallan-lej
Helan går, sjung hopp fallerallan-lej!

O den som inte helan tar, han heller inte Halvan får
Helan gåååår.......
(Helan tages)
Sjung hopp faderallan lej!

Ja, nubbarna dårå. 


Nästa melodi illustrerades inte med musik, även om det handlade om ABBAs vinst i Melodi- och Eurovisionsschalgern 1974 med deras Waterloo. Eldeman berättade att Ulf Gudmundsson gratulerade Stikkan Andersson till vinsten men kommentarerna att "Förra året skrev ni en melodi om hur man ringer till varandra, i år en schlager om hur 40 000 människor dog i Waterloo". Lite sordi på vinstglädjen då. Ulf Gudmundsson var reporter på Rapport


O vi stannar kvar i det som kom efter Rapport. Eller inte. Det handlar om Radiosporten. Peter Svensson spelade det som är Radiosportens signatur, Mucho Gusto. Älskar Galenskaparnas hysteriskt myckna text i Mera sport.

När man hör en klar, jättelik fanfar, som inte alls är kort,
ja då vet man strax, att det blivit dags för en jäkla massa sport,
ja de blir fotboll o hockey o curling o bandy o golf o stav o häck,

bara sport, bara sport, bara massor utav sport,

 

ja de e bollar o klubbor o häckar o puckar o släggor o spjut o straff. (vissling)
Dom berättar hur det går o står o görs o förs,
bränns o känns o spänns o vänds,
sparkas o bökas o stångas o stökas,
o kämpas om varendaste poäng,
o de e lobbar o drivear o stötar o nickar o survar i nät och ut.
(vissling)
O överallt så springer dom o springer dom,
o kämpar dom o kämpar dom,
o hoppar dom o hoppar dom,
o stoppar dom stoppar dom,
o toppar dom o toppar dom,
o tappar dom o tappar dom,
hit o dit med flit,
o sen sätter dom dit en pärla,
sen sätter dom sig i gräset,
sen sätter dom nytt fantastiskt reko-o-o-o-ord.

Tungvrickning DeLuxe. 

 

Ikväll ska vi nog inte störas av Rapport-reportrar vem som än vinner. I Danmark skjuts Melodi Grand Prix på framtiden. Vår final kommer att bli av, men förmodligen med handsprit i varenda ficka. Corona ställer till med mycket när det gäller stora sammankomster, om det så är sport eller musik. Vem vinner? Jag gissar att Anna Bergendahl har en stor chans ikväll, men man vet aldrig. Plötsligt har kidsen mycket att säga och det skräller till. 

 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards