Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 17 juni 2009

Av Kvasthilda - 17 juni 2009 22:53


... i min dator. Undrar om det är fläkten? Eller så illa som en hårddisk???? NEEEJJJ! Avskyr skrammel och oljud. Ingen aning om vad det är. Har bytt strömenhet i gamla datorn. Det kan inte vara dags för den här nu??? Den är ju "bra" ett par år. Luckan står öppen jämnt (pga att datorn tappar kontakten med kortläsaren titt som jävla tätt och jag konstant måste in o peta i den). Men missljud. VILL INTE HA!!!

Vad är det lilla vännen? Du håller väl inte på att bli sjuk??


O nu har jag inte tid. Sista scenerna av Mi-II. Skitbra.


Av Kvasthilda - 17 juni 2009 22:09


Har pratat om Solstorm lite kort i ett tidigare inlägg. Jag har varit statist i filmen som bygger på Åsa Larssons (såg INGEN min felskrivning??) första roman om Rebecca Martinsson och morden som utspelar sig i Kiruna. Filmen är lite svår att greppa.

Det kan bero på att jag läst boken innan och ser en massa saker som inte finns med i filmen och det därför blir lite krystat.

När de sökte statister letade de bland annat efter folk som hade utländskt utseende och framför allt asiater. De ringde till vårt jobb och frågade om vi hade några "utlänningar". Min kompis svarade den gången som inhoppare i receptionen och funderade en stund och sa sedan...

"Nej, vi har nog inga. Men återkom i mitten på februari när alla Space Master-studenter kommer. Där kan det finnas en del asiater".

Det brukar vara en del studenter från bland annat Kina och Thailand.

Jag hjälpte kompisen, som normalt är chef i köket/restaurangen en dag lite senare. Hängde i köksdörren o tittade ut i restaurangen och kollade vilka gäster vi hade den dagen/lunchen. Det var.... en doktorand med efternamnet Giang, ett par doktorander från Ryssland, ett par dito forskare, en från Tyskland och ett par från Japan, ett par andra killar från Schweiz och Tyskland, en kille från Nya Zealand och en forskare från Skottland. Nä, vi har INGA utlänningar hos oss :-))


Min scen blev bortklippt. För er som läst boken, var jag med i den scenen när Rebecca (Izabella Scorupco) kommer till flygplatsen i Kiruna och ska hyra sig en bil. Vi gick genom ankomsthallen "bråttom för att hinna med sista bussen till stan". Asiaterna (som till syvende o sist utgjordes av åtta Space Master-studenter från Kina, Thailand och Japan, föreställande japanska turister)  skulle ha varit med i en slädhundsscen på samma ställe. Ingen av scenerna kom med i slutproduktionen. Finns inte ens bland bortklippta scener på DVD-n vi har. Så kan det gå.


 Hur som helst. Jag fick gå på Galapremiären med Izabella o Åsa och de två unga tjejerna som spelar hennes kompis döttrar i filmen. Bland andra :-)

Biljetten gällde för ett glas vin eller nåt annat.

Jag iddes inte stanna så länge efter filmen utan for hem igen!


Men lite kul var det att få klä upp sig och gå på GALAPREMIÄR :-)


Av Kvasthilda - 17 juni 2009 21:08


Här har du en bild för att stilla din nyfikenhet... mwahahahhahahaaaaaaa! 


Vackra melerade ögon....


Av Kvasthilda - 17 juni 2009 19:42


Hmmmm..... Hade en del uppdateringar väntandes i faggorna här idag. Körde hela rasket (inklusive en ServicePack till Office) och fick på köpet Explorer 8. Kommer nu att ta ett tag att köra in sig på det nya igen. OK; den är exakt likadan som föregångaren WinEx7, men det är lite nya finesser inbakade i den här. Plus att favorithörnet har flyttat upp ett steg. SÅN'T gillar inte jag! Jag vill styra hur min dator o programmen ska se ut men menyer o knappar o sån't. Gillar inte att det blev ett extra fält där. Å andra sidan drog jag upp verktygen ett steg så de ligger nu på samma rad. Däremot har jag fyra flikar med bloggar öppna och de är gröna. Har inte tittat på dem, men det är nog inte anledningen till det gröna. Måste komma sig av, att när man öppnar en ny flik kommer exploder att vara förutseende och öppna såna platser jag besöker ofta. Jobbigt när vi är flera som använder datorn under MIN användare. Har fler användare på datorn men vi ids aldrig byta och familjen har lärt sig att inte installera en massa skit så min användare är öppen jämnt.

Var tvungen att göra bara mig till administratör ett tag, för det kom allt möjligt underligt på burken via maken o barnens användare. Suspekta sidor som la in en massa drett. Tog då bort deras rättigheter och det lugnade ner sig.

Får se så småningom ifall ex8an kommer att öppna bloggsajten som standard i ny flik....


Tar kanske med mig lapptoppen i morrn. Ska ju vara borta heeeela långa dagen o nästan heeela natten mot midsommarafton. Hotellet har ju gratis internet. Som tur är... Skulle nog bli lite häftigt att använda det mobila nätet i Norge! DYYYRT!

Sonen fick lite norska pengar över när han var dit med klassen sista skolveckan, så nåt finns det att göra sig av med. Annars tyckte insen att vi kunde fuska till trippen o jag kunde kliva av redan i Björkis. Får ju ändå inte köra i Norge (tja, på hans ansvar, men det gör jag inte). Nä, tänker följa med hela trippen. Måste bara se till att ha med matsäck. Ska köpa lite lefsor o annat tänkte jag. O gå på Kremmerhuset! Kanske tar med andra kläder så man orkar knalla runt på stan. Lite jobbigt i storkängorna....! Nå, får se.

Bok lär man nog ta med sig i alla fall. Blir många timmar på hotellet. Turen är en timme senarelagd, men det blir ändå mååååånga timmar i Narvik!

Vi har tillgång till mikro på hotellet. Ett litet kyffe till kök. Sunkigt. Men det går att äta egen mat i alla fall. Lite billigare än att gå ut o käka. En pizza går loss på ett par hundra. NORSKA kronor. En hampis runt 120. Vojne. Nä, egen mat. Helst ā la Findus. Billigt o bra. Blev inte så mycket kvar av middagen idag! O sonen måste ju äta nåt i morrn så han får väl ta de resterna i stället.


E-pigan for med barnafadern till kusten ikväll. Ska hjälpa storasyster att packa o städa ur  lägenheten. På söndag kommer monsterkatten hem igen. Och två marsvin. Ett ligger i frysen i väntan på begravning. Lille Lupin. Skär i hjärtat! Där ligger flera möss också o väntar på jordfästning. Blir massbegravning i sommar!


Nähä. Ska man se vad som vankas på TV ikväll kanske. Har TV-dosan alldeles för mig själv nu! Fantastiskt :-) Annars drar Maken på nåt ointressant, druttar runt lägenheten, går ut o lämnar eländet PÅ! Åsså har han mage att gnälla på mig för att jag inte stänger av datorn innan jag går o lägger mig.... :p


Av Kvasthilda - 17 juni 2009 15:10


Andra säsongen är igång i USA. HBO's serie om den lilla hålan BonTemps med alla vampyrer som klivit ur garderoben... ehhh kistorna kanske?

De sitter som politiker och jobbar för TV. Allt medan antivampföreningar gör allt de kan för att gå emot deras framfart.

Vissa av vampyrerna sover faktiskt i garderober. Eller under golvet - UNDER en garderob. I Sookie's hus. Fast det kommer långt senare. Hennes lilla gästrum. Extra gästrum.

Nåja, Sookie's bror Jason har fått spatt o fnatt och gått med i en frikyrka. Finns INTE med i böckerna. Vet inte hur de ska (för-) lösa honom från denna ondskas makt. Om de nu tänker följa böckerna nån gång framledes.... Den tokiga frikyrkan finns i böckerna, men Jason har inget med den att göra!

En massa annat som inte heller finns med i böckerna, eller som har annan innebörd i böckerna. Man blir lite småirro när saker inte riktigt är som de "ska". Av filmtekniska skäl måste de ibland ta genvägar, exempelvis ge repliker åt andra karaktärer, men när de gör hittepå-karaktärer eller lägger en helt ny roll åt en person, då blir det lite förvirrat.

Jag ÄLSKAR böckerna! Läste ju nyss ut nionde boken. Den senaste i raden och vill bara ha mer!


Av Kvasthilda - 17 juni 2009 14:29


... då har skomakaren semester sägs det. Här skulle han inte få många dagar ledigt.... (eller hon för den delen, även om vår skomakare är en butter och söt liten farbror som ledsnat för femton år se'n, men klamrar sig fast bland lästar, skosnören och blixtlåshängen)


Häggen har inte gått i blom riktigt ännu o syrénerna ligger inte så långt efter.



Av Kvasthilda - 17 juni 2009 14:17


... var det inatt! Jag satt uppe längre än jag hade tänkt och kikade till termometern. *burr* Var tvungen att gå ut o fotografera lite i midnattssolljusets sken. Sprang på en liten harunge som skrämt studsade iväg framför benen på mig. Tittade åt ett annat håll, när den plötsligt spratt upp. Hann inte få upp kameran då. Liten o söt var den.


Fotade däremot lite daggkåpor med frostnupna spetskanter.



Av Kvasthilda - 17 juni 2009 09:29


Håller på att diskutera hunkar o andra karlar i filmvärlden med Gladan. Nu kom turen till den GODE Snape. Som jag skrivit i tidigare inlägg (film-kategorin) faller man lätt för the bad guys. Snape ska ju anses vara en av de hemska, elaka i Potters värld. Nu har ju mitt hjärta sagt mig hela tiden att så inte är fallet, men för att inte gå händelserna i förväg på nåt sätt, håller vi oss till att han faktiskt är ett svart får.

'

'

Han sitter som bakgrund på mitt skrivbord. Har så gjort sen femman kom ut. Eller snarare innan femman kom ut. Han står där o stirrar på en med sina svarta ögon o armarna i kors som bara han kan göra. Eeehh. Faktiskt fel, händerna omlott. Armarna rakt ner. Fortfarande med den där genom-trängande svarta Snapeblicken.

'

'

'

'
'

'

Alan Rickman. Ja, vad säger man? Finns inte mycket egentligen. Han är skitrolig i Robin Hood, Prince of Thieves (med Kevin Costner) som den helt jävla galne Sheriffen av Nottingham. För att inte tala om hans siare som är den ljuva o väna lilla Miss Marple!

Han är jättesöt i en av alla underbara Hugh Grantfilmerna - Love Actually. Sådär lite olyckligt kär i rollen som Harry (!).

Galen psykopat i första Die Hard-filmen. Som dessutom ska föreställas bli hämnad av sin bror i trean, en annan superhunk o look-a-like (sägs det) Jeremy Irons (Simon says - älskar hans dialekt!). Vad är det med dessa engelsmän?

 



Nu väntar jag bara på sexan


Har läst böckerna mååååånga gånger (föredrar de engelska, svenska trollformel-översättningar låter sig inte göras i en vuxen värld) och har lyssnat på böckerna over and over again. Om en månad har filmen premiär. Säger som Gladan sa, SKIT att de avvaktade med premiären (fast med andra ord: blev ursur i höstas när de flyttade fram premiären till nu i sommar!). Ska nästa film slåss med premiären av New Moon då kanske? Nä, just ja, det var ju inte så... Påstod de. Skitsnack.

Mer om Potter VI här.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards