Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 december 2009

Av Kvasthilda - 7 december 2009 19:20


.... bakat o klart. För idag i alla fall. Blev bara en sorts kaka till slut. Potatisbakelser i långpanna. Men Storpigan rullade fikusarna o jag har just avslutat choklad-doppningen av dessa. Däremellan har det blivit fläskkarré och ris och paketering av ett wii till kussen o hennes kottar.

Redigerat 22.30 Nå inte. Hann ju göra en sats Struvor innan kottarna for till skolan i morse förmiddags! Glömmade bort det....  O nu har jag gjort Leilas saffransskorpor. Ligger i ugnen o torkar. DYRA skorpor. Ja men, saffran kostar ju 70 pix grammet....

Är helt slut. Trött, trött, trött. Blir en tidig kväll idag o kanske en tidig tisdag morgon i stället. Inga saffransbullar så långt ögonen räcker. Inte ens saffrans-skorpor. Än. Kanske ids göra dem innan jag kryper i säng. Kanske. De ska ju torka i den avstängda ugnen över natten. Tänk om man bakar dem fyra på morgonen då??


Idag fyller kottarnas "plastkusin" år. En av dem. De är ju också några stycken. Det här är Golfarbrorsans styvson. Pysmyskille. Jisses. Han fyller FYRTIO! O hans mor blev ju sextio häromdagen. De ska visst ha kalas tillsammans så småningom.


Av Kvasthilda - 7 december 2009 19:16


Jag vet att folk får titta en och två och kanske fler gånger för att se vad spegelbilden föreställer. Sen kan väl även språket ställa till lite, men detta är vad ni faktiskt ser på bilden:


 


Av Kvasthilda - 7 december 2009 11:00


Idag bakas det. När jag skriver detta har jag inte riktigt bestämt vad det ska bli men har förhoppningsvis kommit till nån form av beslut när det publiceras :-) Om inte idag, så i morgon blir det lussebullar. Solrosor. Inte lussekatter utan en typ av saffransbullar fyllda med smör, mandelmassa och russin. En blandning av mammas lussekattrecept med riven söt- och bittermandel och ett nyare recept med Kesella. Gott-Gotti-Gott-Gott!

I dagens lucka döljer sig en hoper CD-skivor med julmusik. Jag kräver det för att komma i stämning och bakandet går som en dans kring julgranen!


 


Av Kvasthilda - 7 december 2009 09:09


eller nåt sån't. Nu jäklar ska det bakas. In i mjöldimmorna. See you när molnet skingras och saffransdoften hägrar över hela kvarteret.


Av Kvasthilda - 7 december 2009 08:43


Mina portar är de allra flesta gamla som gatan då det är mest kyrkportar... men med lite letande i arkiven kom jag ihåg dessa. Dalregementet, fd I13 är numer ett stort landskap av kontor, skola och butiker. SysterYster håller till där och företaget hon jobbar åt, har kontor i ett av de gamla logementen. Orsa Kompani lovar ingenting bestämt. Nej, tror att det är klykbyn, dvs Gagnef kompanis gamla logement men kan inte svära på't. Jag hittar inte fotona på yttre porten där det står... Jag har idag valt entrén till deras kontor istället.


 

Ja vaddå, gammalt möter nytt? Men givetvis. Gamla, gamla golv och trappor som nötts av många, många militärkängor genom åren. Dörrarna är sprillans nya och målade i en urläcker blodröd färg. Trapphusen är fortfarande under renovering/ ombyggnad här, därför står brandsläckarna mitt på golvet i stället för att de är upphängda "ur vägen".


 

En detalj.... När de tog upp den här "porten" kom det gamla teglet fram och det bestämdes att det skulle vara en del av designen. Inne i gluggen (antagligen en gammal skorstensgång) står en ljuslykta och i övre kanten sitter lampor för att förstärka intrycket från teglet.


Kika in i andra portar här.


Av Kvasthilda - 7 december 2009 08:33


Petunia med norska temabloggen Mandagstema har den här veckan, ämnet Speil/Spejl. Min bild är en väldigt förvrängd spegelbild av SysterYsters hus - och se, Svågern kom med på bilden också - två gånger! Det är fotat i kofångaren på Svågerns jänkare (Pontiac StarChief). Mitt i konkaven av kofångaren skapas en knepig dubbelbild. Huset ser ut som ett kråkslott. Färgerna är lite dova o mörka, men det var en gråmulen dag och jag fick välja att ta ett foto med himmel, eller spegelbild. I den här syns båda, även om spegelbilden är något för mörk.


 


Mandagstema 


Jag bestämde mig för att lägga in en bild till men gör ett eget inlägg för den... Kika här vad bilden föreställer!



Av Kvasthilda - 7 december 2009 07:58


Today I choose a shot of our new electrical advent whatever it might be called in English :-) We just call them "adventsljusstake". Since the cat killed our old ones last year, I bought a new one for this christmas in a new design with the regular seven lights.


 


Mellow Yellow Monday

Av Kvasthilda - 7 december 2009 07:18


Migrän Migrän Migrän. Kan inte ens somna om. Har sovit cirkus fyra timmar inatt. Satt uppe för länge. Har nu haft migränvärk i två dagar. Julmiddag i kombo med kvinnors månatliga gissel är ingen lyckad sådan.

Åsså är jag huuuuungrig!

Kanske lite frukost o sen gräva i mjölbingen. Baka baka liten kaka.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards