Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 17 december 2009

Av Kvasthilda - 17 december 2009 16:45


Birgitta utmanar oss en sista gång före jullovet att skapa lite julstämning. Då jag har en julkalender som rullar på här, med diverse julstämningsbilder måste jag fixa nåt som inte är uppvisat där, eller på gång i densamma.... Har ingen gran än och bara en adventsljusstake (elerktrisk) så det där med att fixa riktigt julstämning är inte helt enkelt :-)

Dock valde jag en av alla ljuslyktor i huset. Inget förmedlar väl julstämning såsom ett tänt ljus. Tänk bara Arne Weises alla julaftnar i sin fåtölj och det ljus han tände. Jaja, andra julvärdar har också tänt ljus men husmor i detta hus hinner sällan se (l)just den lilla detaljen innan Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul.

Här kommer mitt bidrag till Torsdagsfoto denna vecka.




Torsdagsfoto


Av Kvasthilda - 17 december 2009 11:00


I lucka nummer sjutton hittar vi ett par nya, julröda grytlappar. Jätteenkla att sy, men jag har faktiskt köpt dem, nu i år. Jag stickade grytlappar till mina syskon ett år. Stickade en röd ruta med en stor vit stjärna och sydde rödrutigt tyg på baksidan. Minns inte vad den stoppades med. En bit bomullsfrotté eller nåt. Tror jag.

Kanske jag skulle ta o pensionera bort mina pepparkaksbruna nu då :-)


 


Av Kvasthilda - 17 december 2009 02:55


...det var inatt när alla sov

jag tror jag önskade

att du var nära

för en minut sen brann den

för en sekund sen försvann den

det var det bara jag som såg


Det är helt stjärnklart inatt. Jag sitter på jobbet och väntar på avgång. Ska ha genomgående tåg inatt. Det känns lite bakvänt att köra tomburkar till svappis o last hem, men så fick det bli idag... ehh inatt. Avgång först om en o en halv timme. Före det är det A-skydd som ska avslutas innan jag får gå iväg. Å andra sidan börjar de inte i svappis förrän vid femsnåret heller, så det är ingen idé att gå nå' väldigt mycket tidigare. De ska lasta mina vagnar innan jag får gå därifrån.


Kanske sätter mig o läser en stund i väntan på att få gå till mitt tåg.


O ja, Stjärnklart ja. Tyckte jag såg skorpionen, men måste kolla en stjärnkarta för att se om jag är helt ute o cyklar. Vet inte om den alls syns på norra halvklotet... Eller om den ens finns. Annars har jag hittat på en egen stjärnbild. Men det finns ju som stjärntecken. Mitt!

Hmmm.... Googlade och detta hittade jag på Astronet.se:

"Skorpionen (Scorpius) är en gammal och betydelsefull stjärnbild i djurkretsen. Det är en sommarstjärnbild och från Sverige ser man bara den övre halvan av stjärnbilden. Stjärnbilden består av många ljusa stjärnor och liknar faktiskt en skorpion."

Det jag såg på himlen hade kunnat vara skorpionens svans. Faktiskt! kanske det var delar av svanen.... Inte en susning! Men jag vill kunna tro att det var en jätteskorpion. Bara-för-att!


Stjärnfall?

Njaee....

Egentligen inte.

Satellit, satellit, Oooh...
Som en satellit högt upp I det blå
Satellit, satellit, Oooh...
Som en satellit, nu kan jag förstå
Åh, vad världen är liten ändå


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards