Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under januari 2010

Av Kvasthilda - 12 januari 2010 10:00


Ännu en röd tisdag :-) I morgon åker julen ut men jag hinner en sista julbild före det.


Last breaths of this past christmas will be the photo for this week's Ruby Tuesday. "Tjugondag Knut" is the day we throw out xmas in our house. Old traditions. Twenty days after christmas and that is the 13th of January - as in tomorrow. One more day, the poinsiettia and heart embroidered drapes will stay up :-)


 



Jag hade redan bestämt mig att lägga upp min julgardin när jag läste att Mary ville se röda böcker. Därför utökar jag mitt inlägg med lite "bilder ur min bokhylla".


Since I hade already set my mind on putting up the embroidered kitchen curtains/ drapes this week and Mary wanted to see red books, I decided to expand my Ruby Tuesday post to include some shots from my bookshelves. Or rather photos of some of their content :-)



I love to read and I now see from the novels I chose for these shots, that they all are in original language, English! I prefer to read a lot of the books in the English original if I can get my hands on them. Not a too difficult task these days with all the Internet shops available. Some of them are "lost in Translation". Especially the Potter books are not very benefited, being red in Swedish for an adult reader... As you can tell, I am a fan of fantasy and fiction. Demons, vampires, wizards and the occational detective novel. These are the ones that recently been read, that happened to have some red in the covers.


      

~ Gena Showalter is one of my new favorite authors and I have eagerly read all her books about the Lords of the Underworld, both in paper form as well as the digital editions (that will come in paper form at a later date, she says on her site).
~ Charlaine Harris books about Sookie Stackhouse are all read and listened to. She also writes about Roe Teagarden, a former librarian who stumbles across murdered people more times than anyone should. Have you seen the English TV series Midsomer Murders? A bit like that :-)
~ The Harry Potter books are here represented by the seventh and last one. Love these and have read them several times as well as listened to Audio Books.


   

~ John Bauers Sagovärld - is a fairytale and storybook filled with John Bauer's darling troll and fairy illustrations.

~ Barbie Millicent Roberts - a book filled with mere eye candy but I also own a few encyclopedias and other books stuffed with information about this eleven inch lady and her world.


   

~ Two of several books about birds I frequently search info in. Not on daily bases but they stand there waiting for that bird ID question, or other for the moment needed info.

~ Sju sorters kakor - is an absolute classic among cookie recipe books in Sweden. Two issues from different years. I tend to go back to the one to the right, the oldest of my two. No idea how many issues they have made if this one, but it has been around for several decades!



Ruby Tuesday


Av Kvasthilda - 12 januari 2010 09:00


Tema nr 246 Rutig

13/365


Ljuslyktor står ofta tända hos oss. Varmt och mysigt. De ger ett härligt sken också. Ibland innehåller de doftljus, ibland vanliga teljus. Det är ju inte doftTV det här, så jag kan bara beskriva dem. Just idag (nåja, vid fototillfället för några dagar sen) brinner det svindyra doftljus från PartyLite i de här, i teljusmodell. De fyller rummet med en doft av clementine och klöver. Lyktorna har en glasskopp inuti så man kan sätta dit votiveljus också. Votiveljus har ju ingen egen kopp utan hela ljusmassan blir rinnade.
Jag längtar efter kaneldoftande ljus!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Av Kvasthilda - 12 januari 2010 02:17


Jaha, så var det dags igen. Ett av alla dessa underbara skift som börjar missinassen.... När andra ligger o sussar sött under sina täcken ska en annan ut o köra tåg. Svart som natten. Hmmm, kan det bero på att det ÄR mitt i natten? Fast iofs, sommartid spelar ju den saken ingen roll. O vad mycket lättare det är att ta sig upp då! Fast det är å andra sidan svårare att komma i säng på morgonkvisten eller tidig kväll om solen strålar högt på himlen. Jaja, man blir aldrig riktigt nöjd.

Ska till svappis. Var ett tag sen. Just det, har inte varit dit sen julafton! Hade ju ett riktigt smörskift då. En av få av mina kirunakollegor som faktiskt jobbade julafton. Sista tåget till Narvik blev ju inställt. Tack vare Ole Norman går sista tåget på julafton vid tiosnåret på förmiddagen så man är hemma igen, lagom till Kalle Anka. Men svappavaaratågen går. I ur o skur. Fast tur är det! Ger oss ju mer jobb.

Nä, dags att knata iväg.


Av Kvasthilda - 11 januari 2010 19:08


Hinner ett sista inlägg innan jag måste krypa  säng före nattjobbet. Detta har också med mitt jobb att göra. På sätt o vis. På det viset att iskonsten sitter på en järnvägsvagn, men ingen som jag har nån egentlig kontakt med. Det är än en gång lokverkstadens utryckningsfordon. Överisad.

Då man faktiskt bor i en stad som, bland andra saker, varje år bygger upp ett stort jäkla ishotell är det väl lite löjligt att komma med en simpel överisad skylt, men jag har inget annat att komma med just nu! Har nåt gammalt foto inifrån ishotellet och en av deras (kr)is(tall)kronor omkring isbaren, men de är

1. på nåt asgammalt o urkasst digitalfoto från anno dazumal, eller tiden när kamerorna var betyyydligt mycket sämre än dagens mobilkameror

2. ingen aning om var dessa bilder finns....

Vet inte när och hur jag ska ha en chans att ta mig till Jukkasjärvi för att se årets version av Ice Hotel... Därför får ni bara denna skylt med sitt extra is"glas" med snötak. "Konst"-igt blir det såtillvida att texten blir helt förvrängd genom isen ;-)



MåndagsTema



Av Kvasthilda - 11 januari 2010 17:21


For this week's combined blue and yellow theme I am showing a piggy bank. This little piggy bank in particular, contains a wide variety of European coins (well, in this shot it stands ontop of them...). Most are outdated coins, since the Euro has been introduced in a lot of countries. Some of them are Scandinavian coins but  out of the monetary systems :-)




Mellow Yellow Monday

Blue Monday


    


Av Kvasthilda - 11 januari 2010 09:05


Sitter i Björkliden o tittar ut på träden som vajar hårt i vinden. Rena aprilvädret ute! Det är flera plusgrader. Lena Callne i Norrbottensradion undrade om det någonstans i vårt stora län, fanns krambar snö. De har ju fått varmgrader även vid kusten men snön håller fortfarande den kalla fluffigheten som minusgraderssnö har. När jag klev ur loket var jag alltså tvungen att kolla hur kramgott det var här och jag kan meddela att det ligger många snögubbar under det alltmer hoptryckta snötäcket som bara väntar på att få rullas fram. Eller snöbollar som vill kramas för att kastas i ett Jochi Gassen - hur sjutton man nu stavar det? Yukikassen. Det har blivit ett nyord i Norrbotten (o kanske resten av landet, vad vet jag?). Det betyder i alla fall snö och krig på japanska och blev stort efter förra årets krigande på LTU. Det ska hållas SM i Yukikassen i Luleå i februari. Får hoppas att snön är krambar då!


Vädertjejen i norrbottensradion heter Lisa Frost. Hur passande är det?


Vidare har de i Morgon, diskuterat norrbottens hundägare. Det är visst 24 tusen till antalet. Ett snabbt överslag de hade gjort, sa att dessa hundägare har runt 910 000 kilo hundlortar att ta reda på årligen. Det är dock väldigt många av dem som aldrig blir upplockade! Hur de kom fram till denna summa? De gjorde ett överslag som sagt, på cirkus 25 000 hundar gånger 1 hg kocka om dagen.... Spännande.


Jaja, lite lunch då kanske. Magen kurrar vilt här o den väcker snart min arbetskamrat som ligger i rummet intill och sover i väntan på sitt tåg.


Av Kvasthilda - 11 januari 2010 09:00


Tema nr 319 Tåg

12/365


Jag har möte med ett annat malmtåg. Kikade ut genom hyttdörren och knäppte ett snabbt foto. Ett foto utan större själ o hjärta... Ser lite kallt ut också. Hade ju kunnat vänta till senare i vår eller sommar för jag har inte semester förrän i augusti, men jag betar av några av de "lätta" temanumren medan tid finns! Får mer tid över, till att klura på de svårare :-)



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Av Kvasthilda - 10 januari 2010 19:45


En helt ny utmaning för lördagen. Den här ställer inga andra krav på dig annat än att fotot ska vara taget av dig och för minst ett år sedan. Det finns många bilder som "möglar" bort i arkiven utan att nånsin få visas upp och här är ett sätt att göra det. Det är digitala foton, pappersfoton o diabilder. Scanna in dem. Visa upp dem. Länka hos NatureFootsteps Lördagsarkiv.


Min första bild är fotad under en crusingkväll i SysterYsters förra amerikanare sommaren 2008. SysterYster o Sambon bytte bil i somras till en plåttakare, men här sitter vi i en cab en varm o härlig julikväll. Fotografen på bilden är min brors dotter. Kameran tillhör hennes far, men hon har också tagit många bilder med den!



Lördagsarkiverat


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards