Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 21 december 2011

Veckans Hus #77 - Juldekorerade hus

Av Kvasthilda - 21 december 2011 20:28


Såhär i juletider kikar vi lite extra på juldekorerade hus. Jag har fortfarande - efter hur många år?? - inte kommit mig för att fara in till stan o fota de grannar som varje år dekorerar ihop sina gårdar och hus. Det finns några stycken men just de två har jag velat försöka fånga på bild någon gång. 

SysterYster och jag for in till Enviken på väg hem till henne tidigare i december. Hon ville visa mig en gård där ägaren dekorerat med blå ljus. Hiskeligt. Blå ljus är inte vackert. Tycker jag. Men alla foton jag tog där blev suddiga o eländiga så jag visar i stället ett annat hus i närheten. Eller en gård kanske jag ska säga. Ett litet bostadshus med uthus och dekorerad tomt. 



Åsså nåt annat som också sker varje december i Falun. I stadsdelen Östanfors i västra Falun (försöks det) anordnas sedan några tillbaka, en julkalender i jätteformat. Varje lucka består av ett fönster någonstans i området. Det tar en stund att vandra runt för att hitta alla. Det verkar inte alltför svårt att få tag i hugade intressenter som vill dekorera ett fönster mot gatan. Vi var dit den åttonde och fotade lite i kylan och vintermörkret och såg några av de kalenderfönster som öppnats. Senare datum i kalendern var dolda bakom papp och tjocka gardiner - eller annat som stängde ute nyfikna ögon.

För intresserade kalenderbitare brukar det finnas en karta uppsatt över området med kalenderfönstren utmärkta. 





Fönsterlucka nr 2 med närmare titt nedan



Fönsterlucka nr 4 med bland annat en miniatyr av Kiruna kyrka :) Den finns i en närmare titt här




Fönsterlucka nr 5 har roliga detaljer såsom en tomte i en flygmaskin/rymdraket a la 60-tal och andra spejsade prylar. En gammal sagobok. 



I fönsterlucka nr 6 hittar man gruvtroll och vättar. Lite kopparbunkar och annat för att knyta an till koppargruvan i Falun. 





Åsså sista fönsterluckan som öppnades samma dag jag var där, nr 8. Ett litet vinterlandskap med en stuga och ett tvåvingat flygplan. 


En himla kul idé tycker jag! 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans Husutmaning

 
 
Hedwig

Hedwig

22 december 2011 07:51

Kul att återse dig här i Veckans hus. Att ljusdekorera sina hus börjar få fäste, är ju lite amerikanskt från början. Men det behövs lite ljus och färg så här års. Kalenderfönstren i Falun är helt underbara, vilken idé. Fungerar ju bra inom ett så begränsat område. Vad roligt de måste ha när de bygger upp sitt fönster.
Hoppas du får en skön jul !

http://veckanshus.stjernvall.se

 
T

T

22 december 2011 10:33

Vackra och stämningsfulla bilder är det i alla fall./ Har Du varit ner till Dalarna NU eller har jag missförstått något???

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Kvasthilda

22 december 2011 13:29

Jag var ner första veckan i december, lagom till andra advent. Blixtvisit för att stöpa lite ljus :)

 
Elisabeth

Elisabeth

22 december 2011 13:53

Vilka trevliga fönster. Kul idé och samtidigt lockar man till promenader i stan. Härligt.
Ha en riktigt God Jul!

http://galleri-elisabeth.blogspot.com

 
Anki

Anki

30 december 2011 07:08

Härliga bilder - och kalenderfönstren... vilken fantastisk idé!
Gott Nytt År!

http://ankistankar.blogspot.com/p/veckans-hus-77-j

Kvasthilda

30 december 2011 14:53

Visst är det? De har hållit på några år nu :)

Gott Nytt själv!

 
Anni

Anni

3 januari 2012 09:13

Men vilken helt underbar idé med kalenderfönstren! Tänk om man kunde inför något sådant här bland villorna - fast det kräver ju att man kan komma tillräckligt nära förstås. Här försökte grannarna få till en levande kalender ett år, med olika jippon varje kväll hos olika grannar, men det var nog mer jobb än de tänkt sig. Och jag tyckte att det var svårt att hinna ta sig till rätt hus i rätt tid varje kväll. Bättre då med fönster som kan beskådas när man har tid!

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kvasthilda

4 januari 2012 03:01

Oj, det håller jag fullständigt med dig om. Låter besvärligt och som du sa, något arbetsamt att fösa ihop alla grannar hemma hos någon varje kväll.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards